2012-05-14, 22:17
Medlem
Hej! Jag har spelat hockey från 6års åldern tills jag fyllde 20år. Nu har jag fyllt 21 och har alltså inte spelat hockey på ett år. Det har blivit för mycket festande, skräpmat och alldeles för lite motion. Har lagt på mig nästan 15kg fett... Jag har gått på gym tre dagar i veckan men jag har lagt alldeles för lite träning på kondition och intervall träning.

Jag försöker söka runt på olika sidor och få ihop ett bra träningsschema så jag ska komma i form så jag kan börja spela igen till hösten. Vill inte börja träna med laget på deras försäsongsträningar då jag inte ens kommer orka med uppvärmningen...

Hur ska jag lägga upp träningen?

Jag tänkte något sånt här:

Vecka 1 - 100%
Dag 1 - Intervaller i backe. Springa rakt upp, baklänges, sidled, skridskohopp osv. Avslutar med styrka, armhävningar, situps och rygglyft.

Dag 2 - Intervaller utan lutning, köra idioten och rusher längre sträckor, grodhopp och utfall. Avslutar med styrka, armhävningar, situps och rygglyft.

Dag 3 - Intervaller i backe. Springa rakt upp, baklänges, sidled, skridskohopp osv. Avslutar med styrka, armhävningar, situps och rygglyft.

Vecka 2 - 60-75%

Dag 1 - Löpning 5-10km - sedan cirkelträning på gymmet, bicepscurl, knäböj med stång, smalbänkpress, vadpress och bänkpress.

Dag 2 - Löpning 5-10km - sedan cirkelträning på gymmet, bicepscurl, knäböj med stång, smalbänkpress, vadpress och bänkpress.

Dag 3 - Löpning 5-10km - sedan cirkelträning på gymmet, bicepscurl, knäböj med stång, smalbänkpress, vadpress och bänkpress.

Kör lägre vikter och fler reps då jag inte vill träna upp styrkan utan uthålligheten..

Vad tycker ni? Jag kanske är helt ute och simmar, kom gärna med feedback!
Citera
2012-05-15, 00:56
Medlem
Sugarpops avatar
Övningar:
Borzovhopp
Utfall
Djupa knäböj
Marklyft
Diverse bålövningar

Addera även till kortare backintervaller.

Istället för att "fjanta" runt med armhävningar och situps så tycker jag att du ska utnyttja gymmet och köra hela kroppen i en rullande tre-split.
Senast redigerad av Sugarpop 2012-05-15 kl. 01:01.
Citera
2012-05-15, 10:32
Medlem
Kafes avatar
Frivändningar är ett måste!
Citera
2012-05-15, 16:22
Medlem
SiSeniors avatar
Jag tycker du ska börja med att dela upp styrketräningen och konditionsträning på separata dagar.
Citera
2012-05-15, 16:31
Medlem
Sugarpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe
Frivändningar är ett måste!

Nu vet inte du om han är nybörjare på området eller inte, men självklart är frivändningar den absolut bästa övningen alla kategorier.

Dock så ligger det ett par timmar utförande-träning bakom frivändningar och du kan till en början gärna börja med mach-övningarna för att komma in i det. Efter det kan du sedan övergå till marklyft och hang cleans för att sedan utveckla stabila och tyngre cleans/frivändningar.
Citera
2012-05-28, 18:39
Medlem
sireminis avatar
Denna tycker jag du ska läsa:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147684
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem