Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kan du verkligen belåna huset mer med tanke på att du har förtidspension?
Yes! har fått lånelöfte, vi är 2 vuxna med ungefär samma inkomster.
Citat:
Nu kör du förvisso inte så mycket med aktier, men känns det verkligen värt att börja gambla med er ekonomi när du inte kan jobba extra om ni skulle få ekonomiska problem? Du/ni är ju lite låsta så att säga.
Har ju som sagt bara 10% av kapitalet i Investmentbolag och det är en långsiktig depå
som vi planerar skall gå till barnen om dom sköter sig, men även här: mkt likvida.
Gällande familjens kapital så står vi f.n helt utanför börsen i nuläget, och om jag handlar
med någon derivat, så brukar det bli en swingtrade på ca 5000:- (Minilong eller Minishort)
Citat:
Du skriver ju ofta om dina finfina affärer med husvagnar o liknande, så visst, om du känner att du har koll så kan du väl göra det...
Ja, det har ju funkat hitills iaf med lite tur...brukar ju bara köpa husvagnar som man kan
tänka sig att behålla för att säkra semestern, men jag brukar ju lyckas övertala frugan
att semestra 1mån utomlands, och då säljer vi hellre och ev köper på hösten om det lockar.
Citat:
...Att socialen inte skulle få reda på din KF ska du nog inte räkna med.
Ev. transaktioner sker via min "extra bank" med nollränta, så inget framgår på deklarationen.
Dessutom är det ju försäkringsbolaget som deklarerar alla avgifter i en Kapitalförsäkring
Nu tror jag inte att jag behöver oroa mig över att bli utförsäkrad, men man hör ju så mkt.
Skulle ju vara smartare att förvalta pengarna i sparkonto gentemot korträntefonder i en KF.
Vi sparar ju alltid till våran resa, men vid problem så kan man ju välja husvagns semester.
OBS: Bilar sparar vi till på ett separat "bilkonto" som inte berörs av dessa pengar.
och vi lägger inga stora pengar på en bil, eftersom jag inte tycker att det är värt.