2012-05-14, 18:46
Medlem
Aktieklipparns avatar
När man läser rubriken så tycker nog många att det hela verkar dumt, men med detta upplägg
så sparar jag en mindre peng på ett nollräntekonto som jag använder till lite köp och sälj.
Resten av pengarna sitter i en KF med i nuläget 10% i aktierelaterade papper och resten i
korträntefonder som mest skall täcka Kapitalförsäkringens avgifter samt gärna något plus.

Anledningen att jag har valt KF är att beloppen aldrig syns hos SKV och blir som "gömda"

Att jag valt nollräntekonto beror på detsamma, dvs: ingen redovisning till SKV

Hög belåning har jag valt pga att det för mig har varit helt klart mest lönsamt för mig i 4år
samt att om någon tråkig händelse gör att jag blir av med min sjukersättning och tvingas
söka försörjningsstöd. Då kan inte socialen komma med argumentet: sälj huset och lev på
tillgångarna, eftersom jag är belånad till 90% av snittvillan till bottenlån.
Dessutom så har vi mäklarkostnader samt skatter på ca 300.000
Tror även att socialen väger in i beslutet att man har 2 små barn.
Min villa är dock högre värderad så min belåning ligger på 75% därav allt i bottenlån.

För varje hundra tusen så räcker det ju i nuläget att man får in 2.800 för att det skall gå ihop.
Och om räntorna skulle dra iväg så är det ju bara att lösa lånen.

Sedan -08 så har jag feglirat med aktierelaterade papper, har blivit kanske 2-3 köp/sälj
om året: husvagnar, båt, bil mm (inget arb, bara prutat och köpt/sålt rätt under
rätt tid på sässongen) som gett mig en avkastning på ca 130.000 (netto) +aktier +30.000
vilket motsvarar ca 50%, nu har jag i dagarna gått in med dubbelt investeringsbelopp.

Har ju funkat hitills, och jag har ju max 20% aktierelaterat, ca 20 i alt.inv samt resten säkrat.

Låter det helt vågat och fel eller vad tycker ni?

Känner även att jag sover bättre på nätterna när jag har pengar åtkomliga.

En dag så kanske amorteringskrav kommer, och då tar jag av dessa pengar om jag måste.
Kan även bli större oväntade utgifter som man ej kan låna till i framtiden pga låg bet.förmåga
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-05-14 kl. 19:24.
Citera
2012-05-15, 03:13
Medlem
B´stards avatar
Kan du verkligen belåna huset mer med tanke på att du har förtidspension? Nu kör du förvisso inte så mycket med aktier, men känns det verkligen värt att börja gambla med er ekonomi när du inte kan jobba extra om ni skulle få ekonomiska problem? Du/ni är ju lite låsta så att säga.

Du skriver ju ofta om dina finfina affärer med husvagnar o liknande, så visst, om du känner att du har koll så kan du väl göra det...

...Att socialen inte skulle få reda på din KF ska du nog inte räkna med.
Citera
2012-05-15, 09:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kan du verkligen belåna huset mer med tanke på att du har förtidspension?
Yes! har fått lånelöfte, vi är 2 vuxna med ungefär samma inkomster.

Citat:
Nu kör du förvisso inte så mycket med aktier, men känns det verkligen värt att börja gambla med er ekonomi när du inte kan jobba extra om ni skulle få ekonomiska problem? Du/ni är ju lite låsta så att säga.
Har ju som sagt bara 10% av kapitalet i Investmentbolag och det är en långsiktig depå
som vi planerar skall gå till barnen om dom sköter sig, men även här: mkt likvida.

Gällande familjens kapital så står vi f.n helt utanför börsen i nuläget, och om jag handlar
med någon derivat, så brukar det bli en swingtrade på ca 5000:- (Minilong eller Minishort)

Citat:
Du skriver ju ofta om dina finfina affärer med husvagnar o liknande, så visst, om du känner att du har koll så kan du väl göra det...
Ja, det har ju funkat hitills iaf med lite tur...brukar ju bara köpa husvagnar som man kan
tänka sig att behålla för att säkra semestern, men jag brukar ju lyckas övertala frugan
att semestra 1mån utomlands, och då säljer vi hellre och ev köper på hösten om det lockar.

Citat:
...Att socialen inte skulle få reda på din KF ska du nog inte räkna med.
Ev. transaktioner sker via min "extra bank" med nollränta, så inget framgår på deklarationen.

Dessutom är det ju försäkringsbolaget som deklarerar alla avgifter i en Kapitalförsäkring

Nu tror jag inte att jag behöver oroa mig över att bli utförsäkrad, men man hör ju så mkt.
Skulle ju vara smartare att förvalta pengarna i sparkonto gentemot korträntefonder i en KF.

Vi sparar ju alltid till våran resa, men vid problem så kan man ju välja husvagns semester.

OBS: Bilar sparar vi till på ett separat "bilkonto" som inte berörs av dessa pengar.
och vi lägger inga stora pengar på en bil, eftersom jag inte tycker att det är värt.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-05-15 kl. 09:12.
Citera
2012-05-16, 16:19
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Kan du verkligen belåna huset mer med tanke på att du har förtidspension?

Nja, inte helt oproblematiskt...

Jag hade rättare sagt fått ett muntligt lånelöfte, men låneansökan skickades tillbaka till mitt
kontor eftersom min handläggare inte räknat med att det skiljer mer mellan netto och brutto
när man har sjukpension pga att man ej får jobbskatteavdrag. En annan sak va att jag hade
någon kredit (outnyttjad) troligen efter ett räntefritt lån jag tog för x-antal år sedan, för när
man har betalt och är fri från skulden så kan man ändå ha kvar krediten, nyttjad eller ej

Hur som helst så kom mitt bankkontor fram till att jag ändå får låna dom extra pengarna jag
ville pga att dom skulle gå till 2st nya badrum samt nya stammar som blir en värdeökning.

Men sen blev det tal om topplån, men jag skickade in lite bilder samt en värdering från-07
och slutligen blev det klart att dom beviljade mig bottenlån på allt

OBS: skrämmande lätt att låna pengar, tur att man inte konsumerar som många gör.
men det är väl det samhället bygger på, låna och låna för att gynna bankmaffian.

Sålänge det lönar sig så kör jag annars löser jag lånen.

Känns skönt sålänge man har motsvarande sparat så man kan lösa lånet om räntorna skjuter
i höjden samt att man naturligtvis investerar delar av dessa pengar, men inte på börsen.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-05-16 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in