2016-02-21, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Jag har varit en hel del i Spanien sedan krisen och jag är så förvånad över hur ett land med så lågt arbetskraftsdeltagande och hög arbetslöshet kan ha restauranger och kaffer fyllda med folk, så modern bilpark, välklädd befolkning o.s.v. 80% av alla spanjorer äger sina hem, och har väldigt låga skulder i jämförelse med västeuropéer. Jag har varit i Barcelona, Madrid, San Sebastian, Malaga och Mallorca om någon nu undrar.
Och jag var i Östermalm och förstår inte varför folk påstår att det råder flyktingkris i Sverige
Citera
2016-02-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Och jag var i Östermalm och förstår inte varför folk påstår att det råder flyktingkris i Sverige

Jag var i många medelklassområden, vissa arbetarklassområden också. Moderna bilparker än i Sverige.

Men vi måste komma ihåg att Spaniens svarta ekonomi sysselsätter många; den motsvarar runt 25% av BNP. Spaniens riktiga arbetslöshet ligger väl på typ 12% kanske, enligt många spanjorer jag pratat med. Sen är A-kassan och pensionerna riktigt generösa med. Men det finns inget socialbidrag.
Citera
2016-02-21, 14:27
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Hur ser det ut för Spanien just nu? Har de lyckats ta sig igen det värsta?

Hus priserna har börjat stiga igen, och hyrorna i Barcelona börjar stiga. Många av de unga som flyttade utomlands börjar komma tillbaka. Så sakta känns det som om det vänder
Citera
2016-02-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Sen är A-kassan och pensionerna riktigt generösa med.

stämmer inte alls, A-kassan är urusel jämfört med Sverige och en genomsnittlig pensionär i Spanien får ut under 500 euro i månaden. Om de inte vore för att de flest pensionärer i Spanien äger sin egna bostäder och har väldigt låga utgifter hade de flesta tvingats bo som råttor, faktum är att de flesta pensionärer i Spanien har inte ens råd att betala för butangasen de värmer sina bostäder med.
Citera
2016-02-21, 18:42
Medlem
cmbws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Hus priserna har börjat stiga igen, och hyrorna i Barcelona börjar stiga. Många av de unga som flyttade utomlands börjar komma tillbaka. Så sakta känns det som om det vänder

Hur påverkas Spanien egentligen ju mer Kataloninen nu må dra sig ifrån? Risk för en ny kollaps?
Citera
2016-02-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
stämmer inte alls, A-kassan är urusel jämfört med Sverige och en genomsnittlig pensionär i Spanien får ut under 500 euro i månaden. Om de inte vore för att de flest pensionärer i Spanien äger sin egna bostäder och har väldigt låga utgifter hade de flesta tvingats bo som råttor, faktum är att de flesta pensionärer i Spanien har inte ens råd att betala för butangasen de värmer sina bostäder med.

Det säger väl mer om lönerna antar jag. En genomsnittlig spansk pensionär får ut 90% av sin nettolön enligt OECD - https://data.oecd.org/pension/net-pension-replacement-rates.htm.

Men ingen har svarat på min fråga. Hur i helvete kan 80% av alla spanjorer äga sin hem och ha så låg skuldsättning när lönerna är så låga, och arbetslösheten så hög? bopriserna i Spanien är inte så mycket lägre än Sverige. Även Spaniens bilpark är modern i jämförelse med övriga Europa.

Antar att folks arbete i den svarta sektorn inte räknas med.
Citera
2016-02-21, 19:33
Medlem
Förvånansvärt att Spanien verkar rulla runt med 25% arbetslöshet 50% ungdomsarbetslöshet. Kanske ser jag inte eländet då jag besöker välmående delar Spanien som palma, Barcelona och las palmas? Hur som helst, nog verkar de flesta ha råd att äta ute. Bilparken må vara modern, men ack så små bilar jmf med Sverige.
Citera
2016-02-24, 18:00
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmbw
Hur påverkas Spanien egentligen ju mer Kataloninen nu må dra sig ifrån? Risk för en ny kollaps?

Hittills verkar det mer påverka Katalonien negativt, mer än 3 000 företag har flyttat ut från regionen till övriga Spanien (Kan hitta källa om någon vill). Motorn i katalanska ekonomi har varit Service center och Call center branchen, men nu verka vissa av jättarna kolla efter mer stabila storstäder.
Citera
2016-03-01, 01:20
Medlem
Det verkar som att Spanien ska satsa väldigt mycket pengar på bredbandsutbyggnaden, för Internet är ofta dåligt i många områden, Man får väl se hur det blir ?

Det stämmer att huspriserna är höga, ungefär som här i Sverige, men omsättningen har varit låg
Citera
2018-01-20, 16:17
Medlem
Celticos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Förvånansvärt att Spanien verkar rulla runt med 25% arbetslöshet 50% ungdomsarbetslöshet. Kanske ser jag inte eländet då jag besöker välmående delar Spanien som palma, Barcelona och las palmas? Hur som helst, nog verkar de flesta ha råd att äta ute. Bilparken må vara modern, men ack så små bilar jmf med Sverige.

Spanien i sin helhet är mycket rikare än Sverige. Folk kanske inte får ut 20 000, för att kunna göra en resa en gång om året, eller att arbetslösa ungdomar inte får 10 000, men behövs det när man kan vara i Spanien, finns allt, uteliv, folk, mat... här lever man inlåst.
Citera
2023-11-09, 18:17
Medlem
Total kollaps eller inte, men tidigare spanska politikern Alejo Vidal-Quadras sköts i huvudet på öppen gata i Madrid.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tidigare-spansk-politiker-skjuten-i-madrid--chemdp
Senast redigerad av SUBSCRIBE 2023-11-09 kl. 18:20.
Citera
2023-11-09, 18:42
Medlem
Mr.Pesetass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUBSCRIBE
Total kollaps eller inte, men tidigare spanska politikern Alejo Vidal-Quadras sköts i huvudet på öppen gata i Madrid.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tidigare-spansk-politiker-skjuten-i-madrid--chemdp

Valtider i Spanien och Alejo är grundaren av ultra högra VOX som tur är så kommer han att överleva
Kulan gick igenom kinden och ut. Tror ETA är ute på jakt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in