2015-08-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospodin.Njet
Om Podemos -- som har många likheter med grekiska Syriza -- gör bra ifrån sig i valet senare i höst och lägger om kursen är framtidsutvecklingen öppen. Hoppas personligen på en spexit, återgång till pesetan och ett långfinger åt Bryssel.

De senaste 30 åren har EU plöjt ner flera biljoner i att modernisera Spanien, man har byggt 15.000 km motorvägar, man håller på att bygga tusentals km järnvägar, det har byggt nya flygplatser och hamnar för hundratals miljarder euro, man har byggt runt 10 miljoner nya bostäder i landet, det har plöjts ner tusentals miljarder i att modernisera industrier och jordbruk i landet, det har pumpats in miljarder i att förbättra spanska folkets utbildningsnivå (1980 var det inte svårt att hitta spanjorer som inte ens gått i grundskola).

EU har stått för notan när tusentals reningsverk har byggts runt om i Spanien som fram till 1990 talet var Europas mest förorenade land, man har plöjt ner tiotals miljarder i miljöprogram som skogsplantering, nedläggningar av smutsig industri, massiva kampanjer riktade mot det Spanska folket för att förbättra landets miljömetvetande, exempelvis blå flagg är ett EU program som sattes igång för att få spanjorerna att städa upp sina skitiga stränder i början av 1990-talet, de är fortfarande skitiga utav helvete men ändå bättre än innan då de var rena soptippar.

Tror du verkligen att EU skulle gå med på att bara släppa allt detta arbete och låta Spanien återgå till att bli det U-land det var innan EU styrde upp. Vi snackar om ett land som i mitten av 1980-talet var marginellt modernare än exempelvis Sierra Leone är idag.
Senast redigerad av Gincan 2015-08-13 kl. 23:49.
Citera
2015-08-15, 15:36
Medlem
Gospodin.Njets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
De senaste 30 åren har EU plöjt ner flera biljoner i att modernisera Spanien, man har byggt 15.000 km motorvägar, man håller på att bygga tusentals km järnvägar, det har byggt nya flygplatser och hamnar för hundratals miljarder euro, man har byggt runt 10 miljoner nya bostäder i landet, det har plöjts ner tusentals miljarder i att modernisera industrier och jordbruk i landet, det har pumpats in miljarder i att förbättra spanska folkets utbildningsnivå (1980 var det inte svårt att hitta spanjorer som inte ens gått i grundskola).

EU har stått för notan när tusentals reningsverk har byggts runt om i Spanien som fram till 1990 talet var Europas mest förorenade land, man har plöjt ner tiotals miljarder i miljöprogram som skogsplantering, nedläggningar av smutsig industri, massiva kampanjer riktade mot det Spanska folket för att förbättra landets miljömetvetande, exempelvis blå flagg är ett EU program som sattes igång för att få spanjorerna att städa upp sina skitiga stränder i början av 1990-talet, de är fortfarande skitiga utav helvete men ändå bättre än innan då de var rena soptippar.

Tror du verkligen att EU skulle gå med på att bara släppa allt detta arbete och låta Spanien återgå till att bli det U-land det var innan EU styrde upp. Vi snackar om ett land som i mitten av 1980-talet var marginellt modernare än exempelvis Sierra Leone är idag.

EU påstår sig ju (bland annat) vara ett demokratiskt projekt, så om Spanien (eller något annat land, t.ex. Storbritannien) i vederbörlig ordning röstar för att gå ur ...

Inte tror jag att Juncker låter skicka ut flygplan -- ligger nära till hands med Junkers som på 30-talet, kanske? (https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers) -- och tanks som en annan Brezjnev på sin tid.

Eller, för resten ... det kanske är ganska sannolikt ändå. Många har ju börjat kalla dårhuset för EUSSR ... och vi som är tillräckligt gamla minns hur det gick till i Jugoslavien när "fredsprojektet" visade upp sin allra finaste sida.
Citera
2015-08-16, 12:52
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospodin.Njet
EU påstår sig ju (bland annat) vara ett demokratiskt projekt, så om Spanien (eller något annat land, t.ex. Storbritannien) i vederbörlig ordning röstar för att gå ur ...

Inte tror jag att Juncker låter skicka ut flygplan -- ligger nära till hands med Junkers som på 30-talet, kanske? (https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers) -- och tanks som en annan Brezjnev på sin tid.

Eller, för resten ... det kanske är ganska sannolikt ändå. Många har ju börjat kalla dårhuset för EUSSR ... och vi som är tillräckligt gamla minns hur det gick till i Jugoslavien när "fredsprojektet" visade upp sin allra finaste sida.
Tror du inte Spanien kommer få svårt att betala sina skulder med pesetas?
Citera
2015-08-16, 15:02
Bannlyst
Jag upplevde Spanien som otroligt modernt och fräscht när jag reste till Madrid en massa på jobb runt 2007-2008. Förvånad över hur modernt det blivit jämfört med hur det var ett par decennium tidigare. Folk åsikter har gått från traditionellt katolska till progressiva på 20 år.
Jag gillar det demokratiska bruset med aktiva partier från alla delar av spektrumet.
Flygplatsen Barajas - liten skruttflygplats på 80-talet, nu fräscht, arkitekturritat och snyggt.
Alla människor sprang omkring i trendiga kläder med de senaste elektronikprylarna i högsta hugg. Mindre rumänsk invasion av allt från byggarbetare och elektriker till kriminella zigenare.
Spanien surfade högt på EU vågen.

Vilken shock när man insåg att det delvis var en falsk fasad och det var byggt på lånade pengar.
De senaste åren har jag märkt att man ofta hör europeisk spanska talas i London och Paris.
Många utbildade spanjorer har lämnat landet. Antar att det är pga svårigheter med att få bra jobb.
Sorgligt. Jag gillar spanjorerna.
Podemos!
Citera
2015-08-16, 15:33
Medlem
Gospodin.Njets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Tror du inte Spanien kommer få svårt att betala sina skulder med pesetas?

Säkert, men med pesetas har de större chans att på kortare sikt få ekonomin i hyfsad ordning. Med euron tror jag -- och många med mig -- att det blir ett utdraget status quo, en "japanifiering" av ekonomin. Inget som är typiskt just för Spanien, dock, utan hela €-zonen.
Citera
2015-08-16, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Vi snackar om ett land som i mitten av 1980-talet var marginellt modernare än exempelvis Sierra Leone är idag.

Nu drar du allt på en smula!?
Jag var där då, har dock ej varit i Sierra Leone, men inte var det som Afrika, i Spanien!
Minns att aborter var förbjudna, de flesta medelklassfamiljer hade hembiträde och ingen kunde engelska. Men det var inte något u-land, bara lite gammaldags.
Citera
2015-08-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag.ar.oskyldig
Vilken shock när man insåg att det delvis var en falsk fasad och det var byggt på lånade pengar. De senaste åren har jag märkt att man ofta hör europeisk spanska talas i London och Paris.
Många utbildade spanjorer har lämnat landet. Antar att det är pga svårigheter med att få bra jobb.
Sorgligt. Jag gillar spanjorerna.
Podemos!

Spaniens problem är att landet inte har någon tradition av varuförädling, se bara på Spanska viner som länge var rent skräp innan utlänska förmågor tog tag i saken. Tillverkningsindustrin har aldrig lyckats stå på egna ben utan hela tiden tvingats köpa sig ikapp resten av västeuropa genom kunskapsutbyten. SEAT som är Spaniens främsta industriföretag byggde länge kopior på billiga FIAT modeller innan Volkswagen gick in med kapital och kompetens. Den första kvalitetsbilen SEAT alls lyckades konstruera bygger helt på Volkswagens tekniska kompetens.

Och ännu värre är det att inga utlänska företag är det minsta intresserade av att etablera sig i Spanien trots landets fördelaktiga lönenivå, en sinnesjuk byrokrati som hör hemma på 1800-talet och en mycket svag arbetsmoral hos den Spanska befolkningen gör att inga företag ens drömmer om att flytta dit sin förädlingsindustri, de högutbildade i Spanien har inget annat val än att flytta utomlands, man har alltså plöjt mer enorma summor i att ta fram en relativt stor grupp högutbildade individer som sen tvingats lämna landet för att kunna förverkliga sina ambitioner. Några av världens främsta forskare är Spanjorer, samtliga är anställda utomlands, i USA, Frankrike, Tyskland och England.
Citera
2016-02-18, 23:44
Medlem
Sixts avatar
Hur ser det ut för Spanien just nu? Har de lyckats ta sig igen det värsta?
Citera
2016-02-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag.ar.oskyldig
Nu drar du allt på en smula!?
Jag var där då, har dock ej varit i Sierra Leone, men inte var det som Afrika, i Spanien!
Minns att aborter var förbjudna, de flesta medelklassfamiljer hade hembiträde och ingen kunde engelska. Men det var inte något u-land, bara lite gammaldags.

Viss överdrift kanske, men EU och dess gamla kärnländer i norr har verkligen sedan 80-talet plöjt ner miljarder och åter miljarder i att rusta upp järnvägsnät, utbildning, teknisk infrastruktur och (indirekt, genom att underlätta investeringar och resor) turism, hotell osv i Spanien. Liksom i Portugal, Grekland och delvis Irland. Tänket bakom var att man såg ekonomisk tillväxt som ett styrkebälte mot nyfascistiska rörelser; om det finns en ordentlig urban medelklass och arbetslösheten är låg så blir det inte politiska u-svängar ut mot högerjuntor, kupper eller liknande. Detta var i princip en fullt rimlig analys - det är riktigt att Hitler inte hade kunnat komma till makten om inte Tyskland varit i kris och många miljoner vanliga tyskar känt sig desperata och utblottade - men den här politiken kunde naturligtvis inte fortsätta hur länge som helst.

När EU sedan tog in tio nya östländer 2004 fanns det en förväntan att även de skulle få ett liknande regn av manna över sig, och det var självklart omöjligt, men EU har aldrig kunnat tala klarspråk om den saken.
Citera
2016-02-19, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Hur ser det ut för Spanien just nu? Har de lyckats ta sig igen det värsta?

Det enda positiva som hänt i Spanien sen krisen började 2007 är att exportindustrin fördubblats i värde och att landets handelsunderskott sjunkit från 100 miljarder euro till dagens 24 miljarder. Spanien kan skratta sig lyckliga för terroristattentaten i Tunisien och Egyptien som gett Kanarieöarna och Balearerna ett uppsving efter år av stagnation, runt 10 miljoner fler turister nu sen krisen började. Rysslandskrisen har oxå gynnat spansk exportindustri som har tagit över delar av den Ryska handeln med västeuropa.

Spaniens främsta problem kvarstår dock, landets intelligensa lämnar på löpande band i brist på möjligheter att göra karriär på hemmafronten. När alla högutbildade lämnat båten blir bara dumskallarna kvar och man kommer ingen vart, något som avspeglas tydligt i Spansk politik som bäst kan beskrivas som Polsk riksdag.
Citera
2016-02-21, 01:41
Medlem
Jag har varit en hel del i Spanien sedan krisen och jag är så förvånad över hur ett land med så lågt arbetskraftsdeltagande och hög arbetslöshet kan ha restauranger och kaffer fyllda med folk, så modern bilpark, välklädd befolkning o.s.v. 80% av alla spanjorer äger sina hem, och har väldigt låga skulder i jämförelse med västeuropéer. Jag har varit i Barcelona, Madrid, San Sebastian, Malaga och Mallorca om någon nu undrar.
Citera
2016-02-21, 11:32
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Viss överdrift kanske, men EU och dess gamla kärnländer i norr har verkligen sedan 80-talet plöjt ner miljarder och åter miljarder i att rusta upp järnvägsnät, utbildning, teknisk infrastruktur och (indirekt, genom att underlätta investeringar och resor) turism, hotell osv i Spanien. Liksom i Portugal, Grekland och delvis Irland. Tänket bakom var att man såg ekonomisk tillväxt som ett styrkebälte mot nyfascistiska rörelser; om det finns en ordentlig urban medelklass och arbetslösheten är låg så blir det inte politiska u-svängar ut mot högerjuntor, kupper eller liknande. Detta var i princip en fullt rimlig analys - det är riktigt att Hitler inte hade kunnat komma till makten om inte Tyskland varit i kris och många miljoner vanliga tyskar känt sig desperata och utblottade - men den här politiken kunde naturligtvis inte fortsätta hur länge som helst.

När EU sedan tog in tio nya östländer 2004 fanns det en förväntan att även de skulle få ett liknande regn av manna över sig, och det var självklart omöjligt, men EU har aldrig kunnat tala klarspråk om den saken.
Styrkebälte mot högerextremism? Låter som något du hämtat från den vanliga naiva svenska skolundervisningen. Betänk att när Grekland gick med i EU -81 och Spanien och Portugal -86 så rådde fortfarande kalla kriget. Många, speciellt i Frankrike såg EU som ett försök att stå utanför amerikansk och sovjetisk påverkan. Dvs EU:s satsningar i Spanien, Grekland, Portugal mm var inget annat än att köpa dessa länders befolkningar till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in