Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-13, 21:18
  #1
Medlem
Hej.
Någon som har koll kanske skulle kunna fylla i ett tomrum för mig.
Den katolska tron menar att om moderns liv svävar i fara vid en förlossning så är det okej med abort.
Men om man nu vet att barnet kommer att klara sig och man rent av måste välja vem som skall överleva, vad säger då kyrkan om abort?
Citera
2018-07-01, 03:34
  #2
Medlem
Vet ej om dett finns många abrotfall där man måste välja. Oftast är det så att både kvinnans och fostrets liv är i fara av graviditeten. Kyrkan är vad jag förstår emot abort och man har inga preferenser på vem som borde mördas för att minska riska risken av död för den andra.


Vid extrauterin graviditet är abort ok, för då kommer barnet dö i alla fall senare, med risker för kvinnan.
Citera
2018-07-01, 13:27
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktor_osd@hotm
Hej.
Någon som har koll kanske skulle kunna fylla i ett tomrum för mig.
Den katolska tron menar att om moderns liv svävar i fara vid en förlossning så är det okej med abort.
Men om man nu vet att barnet kommer att klara sig och man rent av måste välja vem som skall överleva, vad säger då kyrkan om abort?
Går det ens att göra abort vid själva förlossningen? Förstår nog inte frågan riktigt. Tvivlar på KKs syn på vad som är lämpligt agerande vid svåra förlossningar, avviker från praxis i vanliga svenska förlossningsavdelningar. Man försöker rädda båda.
Citera
2018-08-08, 16:00
  #4
Medlem
Det är väll själva "abortförfarandet" som problemet inte ev biffekten av att rädda moderns liv som är kruxet .

tex, ett utav de vanligare fallen, det är dock rätt ovanligt totalt sätt,
vid vissa typer av cancerbehandlig aborteras fostret som en bifekt (cellgifts behandling tex)
Citera
2018-08-08, 16:31
  #5
Medlem
Katolska kyrkan kan inte knyta sina empatiska och psykiska skosnören själva, och du vill veta vad de skulle göra i en livsavgörande situation? De skulle sätta sig och be.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback