Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-13, 20:19
Medlem
hur gör man för att få jobba med filosofi`?
Citera
2012-05-13, 20:31
Medlem
En bra början skulle nog vara att läsa filosofi på högskola. Efter det vet jag inte, men man lär nog knyta lite kontakter där och möjligtvis få jobb.
Citera
2012-05-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
En bra början skulle nog vara att läsa filosofi på högskola. Efter det vet jag inte, men man lär nog knyta lite kontakter där och möjligtvis få jobb.

jag tror inte på att läsa filosofi eftersom att man kan bara läsa om filosofi, vad andra tänker och tror inte vad man själv tror att lära sig tänka genom lära sig av andras tankar är det filosofi för mig är det att själv komma på svar om det djupa
Citera
2012-05-13, 20:57
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fippe2000
jag tror inte på att läsa filosofi eftersom att man kan bara läsa om filosofi, vad andra tänker och tror inte vad man själv tror att lära sig tänka genom lära sig av andras tankar är det filosofi för mig är det att själv komma på svar om det djupa

Det låter rimligt, av 7 miljarder mänskor kommer du utan vetskap om andras åsikter och teorier lösa de stora filosofiska problemen.

För att svara på frågan så finns det väl vad jag vet inget yrke där man "jobbar med filosofi" förutom just filosofilärare/professor.
Citera
2012-05-13, 21:13
Medlem
men hur gör man då för att kunna livnära sig på filosofi....
av 7 miljarder människor måste ju någon vara närmast svaret
Citera
2012-05-13, 21:53
Medlem
sven33s avatar
Citat:
men hur gör man då för att kunna livnära sig på filosofi....
av 7 miljarder människor måste ju någon vara närmast svaret

Precis som jag skrev, du blir professor i filosofi eller gymnasielärare. Det finns inget företag som kommer betala dig för att sitta och filosofera.
Citera
2012-05-14, 00:48
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Till att börja med kan du nog behöva jobba med att lära dig uttrycka dina tankar så andra förstår, vilket du av ditt inlägg att döma har vissa problem med. Ett bra sätt är att läsa filosofi på universitet.

Alternativet är att du är ett unikum från födseln som råkat hamna i helt rätt förutsättningar för att bli ett filosofiskt geni (tex Wittgenstein), men jag tycker mig skönja att så inte är fallet här.
Citera
2012-05-14, 18:29
Medlem
att skriva är inte min starka sida tror inte egentligen direkt på att skriva utan på att prata med personer e min starka sida och tror mig jag har mycket inom mig
Citera
2012-05-14, 18:45
Medlem
Citat:
att skriva är inte min starka sida tror inte egentligen direkt på att skriva utan på att prata med personer e min starka sida och tror mig jag har mycket inom mig

Du tror varken på att läsa eller skriva, men vill jobba med filosofi? Lycka till.
Citera
2012-05-14, 19:49
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Det har vi alla, men att arbeta som filosof är att arbeta med att skriva, det kan du inte komma ifrån. De bästa filosoferna är de som kan uttrycka sina tankar i skrift bäst. Att vara filosof är att vara författare.
Citera
2012-05-14, 19:52
Medlem
det är inte helt sant finns dom som fått en bok skriven av sina lärjungar
Citera
2012-05-14, 20:10
Medlem
Menar du rent praktiskt?

Hade jag varit du så hade jag satt mig under ett träd i den smålänska urskogen och bara väntat. Som du kanske förstår är det inga VD-löner till att börja med. Men om du vill upptäcka "sanningen" så är det den enda vägen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in