• 1
  • 2
2012-05-13, 20:19
Medlem
hur gr man fr att f jobba med filosofi`?
Citera
2012-05-13, 20:31
Medlem
En bra brjan skulle nog vara att lsa filosofi p hgskola. Efter det vet jag inte, men man lr nog knyta lite kontakter dr och mjligtvis f jobb.
Citera
2012-05-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NgulBanan
En bra brjan skulle nog vara att lsa filosofi p hgskola. Efter det vet jag inte, men man lr nog knyta lite kontakter dr och mjligtvis f jobb.

jag tror inte p att lsa filosofi eftersom att man kan bara lsa om filosofi, vad andra tnker och tror inte vad man sjlv tror att lra sig tnka genom lra sig av andras tankar r det filosofi fr mig r det att sjlv komma p svar om det djupa
Citera
2012-05-13, 20:57
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fippe2000
jag tror inte p att lsa filosofi eftersom att man kan bara lsa om filosofi, vad andra tnker och tror inte vad man sjlv tror att lra sig tnka genom lra sig av andras tankar r det filosofi fr mig r det att sjlv komma p svar om det djupa

Det lter rimligt, av 7 miljarder mnskor kommer du utan vetskap om andras sikter och teorier lsa de stora filosofiska problemen.

Fr att svara p frgan s finns det vl vad jag vet inget yrke dr man "jobbar med filosofi" frutom just filosofilrare/professor.
Citera
2012-05-13, 21:13
Medlem
men hur gr man d fr att kunna livnra sig p filosofi....
av 7 miljarder mnniskor mste ju ngon vara nrmast svaret
Citera
2012-05-13, 21:53
Medlem
sven33s avatar
Citat:
men hur gr man d fr att kunna livnra sig p filosofi....
av 7 miljarder mnniskor mste ju ngon vara nrmast svaret

Precis som jag skrev, du blir professor i filosofi eller gymnasielrare. Det finns inget fretag som kommer betala dig fr att sitta och filosofera.
Citera
2012-05-14, 00:48
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Till att brja med kan du nog behva jobba med att lra dig uttrycka dina tankar s andra frstr, vilket du av ditt inlgg att dma har vissa problem med. Ett bra stt r att lsa filosofi p universitet.

Alternativet r att du r ett unikum frn fdseln som rkat hamna i helt rtt frutsttningar fr att bli ett filosofiskt geni (tex Wittgenstein), men jag tycker mig sknja att s inte r fallet hr.
Citera
2012-05-14, 18:29
Medlem
att skriva r inte min starka sida tror inte egentligen direkt p att skriva utan p att prata med personer e min starka sida och tror mig jag har mycket inom mig
Citera
2012-05-14, 18:45
Medlem
Citat:
att skriva r inte min starka sida tror inte egentligen direkt p att skriva utan p att prata med personer e min starka sida och tror mig jag har mycket inom mig

Du tror varken p att lsa eller skriva, men vill jobba med filosofi? Lycka till.
Citera
2012-05-14, 19:49
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Det har vi alla, men att arbeta som filosof r att arbeta med att skriva, det kan du inte komma ifrn. De bsta filosoferna r de som kan uttrycka sina tankar i skrift bst. Att vara filosof r att vara frfattare.
Citera
2012-05-14, 19:52
Medlem
det r inte helt sant finns dom som ftt en bok skriven av sina lrjungar
Citera
2012-05-14, 20:10
Medlem
Menar du rent praktiskt?

Hade jag varit du s hade jag satt mig under ett trd i den smlnska urskogen och bara vntat. Som du kanske frstr r det inga VD-lner till att brja med. Men om du vill upptcka "sanningen" s r det den enda vgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in