2012-05-13, 19:36
Medlem
Jag har tänkt att köpa en sommarbil för att nöjesåka lite. Då har bestämt mig för en Mercedes SLK 230 -01 eftersom dem ligger inom en rimlig prisklass för mig. Vad finns det för fördelar och nackdelar med den här bilen och är det bra drag i den? 197 hk.
Citera
2012-05-13, 22:25
Medlem
TeEsErs avatar
Det är en rätt trevlig bil. Den upplevs inte som överdrivet pigg men den är inte på något sätt slö. Det är dock mer en glidarbil än en sportbil.

Köp inte varianten med röd inredning eftersom den är sjukligt ful.

Det är ett par år sedan jag hade min och jag har förstått att rosten har börjat komma på dem nu när de är lite komna till åren. Har för mig att rosten kommer i hjulhusen, i hörnen på några av takdelarna och runt bakluckelåset.

Mekaniken är gemensam med ett antal andra mb-modeller så den är problemfri. Takkonstruktionen gör också sitt jobb och bråkar ytterst sällan. Vissa varianter av inredningen hade problem med att färgen på konsollen mellan stolarna flagnade av.

Om jag får vara lite fräck så föreslår jag att du även provar en Mazda Miata. Det är en bil i samma storleksklass men ändå helt annorlunda. Mercan är lite blek och anonym i sitt uppförande på vägen. Miatan är en helt annan bil som är helt annorlunda i sitt uppförande på vägen trots att den har klenare motor. Med så små och låga bilar spelar inte motorstyrkan så stor roll, det är mer väghållning och styvhet i kaross och chassi som är avgörande där och då tycker jag att miatan har mer att erbjuda än mercan.

Att mercan har plåttak och miatan har tygtak (hardtop finns) tycker jag inte spelar någon större roll. Dels kör riktiga män i princip alltid nercabbat och dels så betyder bilens litenhet att ljudnivån i kupen blir rätt hög (men inte på något sätt besvärande) i båda bilarna. En kall dag betyder kupens minimala storlek att det blir varmt och gott på två minuter.

Båda bilarna har en oförtjänt stämpel på sig som "frisörbilar". Skit i sådant. Det är hur jävla fint som helst att köra nercabbat en solig dag och flickorna kommer att tycka att din bil är "söt" och vill gärna åka med.

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in