2012-05-13, 18:11
Medlem
Det tar ungefär 1½ in i spelet efter att jag valt gubbe och så får jag den oundvikliga BSoD:n.

I blåskärmen står det bl.a. viahduaa.sys, och jag har förstått att det har något med mitt ljudkort att göra. Konstigt med tanke på att skiten är uppdaterat, gamla drivrutiner borttagna, osv, så jag förstår inte riktigt vart problemet egentligen ligger.

Finns det någon här som kan hjälpa? Förstår om ni vill ha mer information från blåskärmen, men jag vet inte hur man sparar en logg.
Citera
2012-05-13, 18:27
Medlem
Kraschar bara i det spelet? Skulle rekommendera dig att köra ett minnestest.
Citera
2012-05-13, 18:32
Medlem
Har fått samma blåskärmsmeddelande vid andra tillfällen också, men kraschen verkar vara oundviklig i just det här spelet som det ser ut nu. Inträffar alltid vid exakt samma tillfälle också.

Hur kör jag ett minnestest? Jag jobbar för övrigt på att fixa fram en fullständig logg på blåskärmen atm.
Citera
2012-05-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredo_N
Har fått samma blåskärmsmeddelande vid andra tillfällen också, men kraschen verkar vara oundviklig i just det här spelet som det ser ut nu. Inträffar alltid vid exakt samma tillfälle också.

Hur kör jag ett minnestest? Jag jobbar för övrigt på att fixa fram en fullständig logg på blåskärmen atm.

har provat avinstallera ljudkortet i enhetshanteraren och se om problemet försvinner

http://www.sevenforums.com/tutorials...memtest86.html

http://aumha.org/a/stop.htm

mvh
t
Citera
2012-05-13, 19:44
Medlem
Tack för tipset! Så jag ska ta bort det därigenom och sen installera om det helt enkelt?

Hittade för övrigt en ikon som heter "Äldre ljuddrivrutiner" i Ljud-, video- och spelenheter-fliken. Fast den är inte gråmarkerad, så jag antar att den används. Men kan det vara den som spökar? Bör jag ta bort den?

Edit; "Äldre ljuddrivrutiner" gick inte ens att ta bort, så jag prövar på att ominstallera ljudkortet som du först sa.
Senast redigerad av Fredo_N 2012-05-13 kl. 20:19.
Citera
2012-05-13, 20:34
Medlem
Det verkar funka, så jag får tacka för hjälpen.

Edit; Ropade hej för tidigt. Får samma blåskärmsmeddelande, dock inte lika omgående. Efter att jag försökt avinstallera VIA High Definition Audio så visar det sig att det fortfarande finns kvar i enhetshanteraren.
Senast redigerad av Fredo_N 2012-05-13 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in