• 3
  • 4
2012-05-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jodå. Men bara staten eller storföretag har resurser att anlita kompetensen som behövs. De banker som finns har knappast startats av några enskilda entreprenörer. Inte de senaste hundra åren i alla fall.

Det finns rätt många banker som startats den senaste tiden som har haft betydligt mindre resurser bakom sig än vad den samlade vänstern skulle kunna frambringa. Du har fördelen att inte behöva vara ensam, vänstern är ju som bekant rätt stor i landet.

Citat:
Kunskap och arbete är två olika saker. I det här fallet behövs kunskap om hur företagande fungerar i allmänhet och bankverksamhet i synnerhet.

Hur används kunskap utan att något som helst arbete är inblandat? Hur har denna kunskap inhämtats?

Nog skall väl den samlade vänstern kunna skaka fram tillräckligt med kunskap om företagande för att lyckas starta en bank, fullt så korkade behöver du inte framställa er. Det är ju dessutom enligt dig inget arbete så fort man har kunskapen. Är det som du påstår, att det i vänstern inte finns tillräcklig kunskap för att starta företag så kan ju ett par av er genomgå lämpliga högskolekurser. Utan att när kunskapen är insamlad få någonting för det förstås, för kunskapen är ju fri.

Alternativt kan ni anställa någon som har kunskapen.

Citat:
Då föreslår jag att du lägger din röst på Vänsterpartiet i nästa val. Det är det enda politiska partiet som är för statligt ägande och en stor offentlig sektor. Med Vänsterpartiet i en maktposition kan vi snart få se statliga företag drivas utan vinstintresse till fromma för svenska folket.

Du verkar inte förstå vad jag skriver. Jag har inget som helst intresse av statligt ägande eller en stor offentlig sektor, tvärtom. Däremot har jag inget emot om kommunister på frivillig basis väljer att driva icke vinstdrivande verksamhet.
Citera
2012-05-15, 21:53
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Säg att jag har 20 000 kronor över som jag vill låna ut till någon så får jag krångla lite själv med avtal och vittnen och sen lånar jag ut 20 000 på överenskommen tid.
Banken är en praktiskt mellanhand som du säger, som tar över det krångliga och dessutom låter mig ta tillbaks mina pengar närsomhelst.
Problemet är att när jag sätter in 20 000 på banken... så kan de låna ut säg 100 000 till någon annan.
Det är som att de har en kopieringsmaskin, och kopierar alla sedlar jag kom med fem gånger.
Så kan man ju inte göra, eller hur?

Det är sant, men det är ju en större fråga än vad banker i grunden är till för.

Citat:
Vet inte hur reklam kom in i den här tråden, men en person som tittar på vanliga tv-kanaler tre timmar om dagen större delen av sitt liv...

Att göra det valet skulle jag inte rekommendera, men visst är det möjligt.
Citera
2012-05-16, 17:58
Medlem
dimdims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungenAfDanmark
SBAB finns. Sedan förstår jag inte varför staten måste äga banken du talar om, varför kan inte du och alla dina meningsfränder starta bank? Eller är ni för egoistiska och osolidariska för att satsa och riskera kapital utan att få någonting för det?

Men hur fungerar det i så fall om den nystartade banken inte får tillgång till betalningssystemet i RIX. I så fall så skulle de ju i princip bli en utpost till någon av storbankerna och har ingen tillgång till centralbankspengar. Så är det ju t.ex för JAK-banken.
Citera
2012-07-05, 14:00
Medlem
Vi människor är slavar...Vissa är för hjärntvättade för att förstå det.
Citera
2012-07-05, 18:43
Medlem
lampross avatar
Varför finns reklam? Walter Benjamin sa: "Reklam föreskriver den kult med vilken fetischen varan ska konsumeras." Jag tror att han här tog fasta på den tidige Marx som skildrade alienering i produktion liksom varan som fetisch.

Reklam förstärker våra vanor, blir en religion som visar oss hur vi ska leva. Man ska gå klädd på ett visst sätt, äta vissa grejor, dricka vissa drycker. Då är man med, då är man någon. En materialistisk normbyggare för sedvana och livsstil.

Mer om Benjamin här, lite OT men han var intressant: http://lennart-svensson.blogspot.se/.../passager.html
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in