2012-05-15, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jodå. Men bara staten eller storföretag har resurser att anlita kompetensen som behövs. De banker som finns har knappast startats av några enskilda entreprenörer. Inte de senaste hundra åren i alla fall.
Det finns rätt många banker som startats den senaste tiden som har haft betydligt mindre resurser bakom sig än vad den samlade vänstern skulle kunna frambringa. Du har fördelen att inte behöva vara ensam, vänstern är ju som bekant rätt stor i landet.
Citat:
Kunskap och arbete är två olika saker. I det här fallet behövs kunskap om hur företagande fungerar i allmänhet och bankverksamhet i synnerhet.
Hur används kunskap utan att något som helst arbete är inblandat? Hur har denna kunskap inhämtats?
Nog skall väl den samlade vänstern kunna skaka fram tillräckligt med kunskap om företagande för att lyckas starta en bank, fullt så korkade behöver du inte framställa er. Det är ju dessutom enligt dig inget arbete så fort man har kunskapen. Är det som du påstår, att det i vänstern inte finns tillräcklig kunskap för att starta företag så kan ju ett par av er genomgå lämpliga högskolekurser. Utan att när kunskapen är insamlad få någonting för det förstås, för kunskapen är ju fri.
Alternativt kan ni anställa någon som har kunskapen.
Citat:
Då föreslår jag att du lägger din röst på Vänsterpartiet i nästa val. Det är det enda politiska partiet som är för statligt ägande och en stor offentlig sektor. Med Vänsterpartiet i en maktposition kan vi snart få se statliga företag drivas utan vinstintresse till fromma för svenska folket.
Du verkar inte förstå vad jag skriver. Jag har inget som helst intresse av statligt ägande eller en stor offentlig sektor, tvärtom. Däremot har jag inget emot om kommunister på frivillig basis väljer att driva icke vinstdrivande verksamhet.