2005-02-25, 15:14
Medlem
Pjäxs avatar
Jag satt idag och sneglade igenom diverse ämnen inom Konspirationer & Revisionism och kom kanske främst fram till att det nog borde vara läge att döpa om det hela.
Två spontana förslag från mig är 1) Klipp, klistra och länka, samt 2) Avdelningen för och emot Källkritik.

Jag vet inte vad eller om nåt bör göras, men det finns inte en möjlighet att jag orkar ge mig in i dylika diskussioner. Sakfrågan känns ofta sekundär och vad det verkar handla om är vem som bäst bombar sönder tråden med inklippta spaltmeter, eller plockar såväl billiga som tillskruvade retoriska poäng. Slutklämmen blir att vissa intressanta ämnen struntar åtminstone jag i att överhuvudtaget sätta mig in i ordentligt, då det känns tämligen meningslöst.

Nån som håller med eller som har andra tankar och synpunkter kring detta?
Citera
2005-02-25, 15:34
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nåja, visst har en del debattörer en viss förkärlek för de teknikerna, men inte skall vi väl fokusera på debatteknik i stället för ämnen.
Citera
2005-02-25, 15:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
vissa intressanta ämnen struntar åtminstone jag i att överhuvudtaget sätta mig in i ordentligt, då det känns tämligen meningslöst.

Du vill alltså med andra ord gärna diskutera utan att känna till något om ämnena, utan att kunna referera till källor eller vara beredd att utöva källkritik, och utan att ens acceptera att andra försöker grunda sina tolkningar av omstridda händelseförlopp i historievetenskapliga skrifter eller primärdokument ? Det låter inte så jävla genomtänkt, vill jag påstå.
Citera
2005-02-25, 15:45
Medlem
Pjäxs avatar
Mmmmm... för det var ju precis det jag menade.

Vad det ofta handlar om är dessa enorma spaltmeter som bl a du, Ezzelino, klipper in till höger och vänster. Därefter brukar detta följas upp av allehanda påhopp angående källan, vilket som jag skrev leder till att jag tappar lusten att överhuvudtaget ge mig in i ett ämne som jag annars kan finna intressant. Källhänvisning och källkritik i all ära, men jag tycke rofta det tar överhanden i diskussioner jag läser.
Citera
2005-02-25, 15:52
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Mmmmm... för det var ju precis det jag menade.

Vad det ofta handlar om är dessa enorma spaltmeter som bl a du, Ezzelino, klipper in till höger och vänster. Därefter brukar detta följas upp av allehanda påhopp angående källan, vilket som jag skrev leder till att jag tappar lusten att överhuvudtaget ge mig in i ett ämne som jag annars kan finna intressant. Källhänvisning och källkritik i all ära, men jag tycke rofta det tar överhanden i diskussioner jag läser.

Vi har fört rätt intressanta diskussioner där de senaste månaderna, och där finns förvisso massiva faktadokumentationer och tolkande analyser också, som kanske kan te sig lite avskräckande för den som inte ids sätta sig in i frågorna. Svårt att undvika, dock! Vad vi enats om (?) är att skära ner på texterna som det refereras till så mycket som möjligt och fetstila det mest väsentliga. Den dåliga atmosfären på forumet har i stort sett rättats till, tack vare Ruskigbuss i samförstånd med användarna åtminstone tillfälligt strängare regeltolkning och det faktum att den eller de som var de största hatarna och sabotörerna i går bannades med fyra av sina nick som varit inne och systematiskt jävlats och förtalat i trådarna.
Citera
2005-02-25, 16:14
Medlem
Pjäxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Vad vi enats om (?) är att skära ner på texterna som det refereras till så mycket som möjligt och fetstila det mest väsentliga. Den dåliga atmosfären på forumet har i stort sett rättats till...

Se där, kanske dags för mig att börja kika på trådarna igen!
Vad det handlat om är knappast bristande intresse av att sätta mig in i ämnet, snarare att mycket av poängerna, resonemangen och själva sakfrågorna (åtminstone tidigare) begravts i just massiva faktadokumentationer och dålig stämning. Roligt att höra att detta kanske vänt.
Citera
2005-02-25, 16:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Se där, kanske dags för mig att börja kika på trådarna igen!
Vad det handlat om är knappast bristande intresse av att sätta mig in i ämnet, snarare att mycket av poängerna, resonemangen och själva sakfrågorna (åtminstone tidigare) begravts i just massiva faktadokumentationer och dålig stämning. Roligt att höra att detta kanske vänt.

Jo, det är en radikal förändring, men det har krävts mycket envetenhet, sarkasmer och ibland hårda ord för att få de intoleranta att fatta att det inte är tillåtet med persontrakasserier och politiska misstänkliggöranden på forumet. Men det är viktiga principfrågor om yttrandefrihet som står på spel, i Tyskland skulle vi hamna i fängelse eller påtvungen landsflykt för att vi vill diskutera historierevisionism som inbegriper de nazistiska judeförföljelserna.
Citera
2005-02-27, 22:54
Medlem
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=187380 vill bara passa på att pusha lite för de förslag som återfinns i denna tråd. En uppdelning och namnändring av forumet skulle vara bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in