2012-05-12, 21:39
Bannlyst
Hej!
Jag kommer under sommaren att ha långledigt, och tänkte därför försöka utnyttja tiden med att ge mig på den ädla konsten med att utveckla appar till iPhone, iPad och iPod Touch. Den enda form av kod som jag har tidigare arbetat i är HTML, och är verkligen inget proffs inom det ämnet. Så jag vänder mig till er som kan detta och frågar;
Vart lärde ni er att programmera (i Cocoa?)?
Vilken litteratur finns det att rekommendera en nybörjare?
Finns det några bra övriga sidor man kan rekommendera?

Då pengar inte är något större problem så tar jag gärna emot tips om bra och lärofulla böcker som lär ut ifrån nybörjarnivå och vidare. Är beredd att lägga ner den tid samt de pengar som krävs för att lyckas göra min första app.

Kan även tillägga att jag redan sitter på en MBP med xCode och Coda nedladdat på den.

Tack på förhand!
Citera
2012-05-12, 21:44
Medlem
Springkuks avatar
Gå en kurs där du lär dig hur man göra appar
Citera
2012-05-12, 22:07
Medlem
tramtorskens avatar
Varfor ar alla sa javla negativa?
Nu vet jag inget sjalv om att utveckla appar men antar att du kan hitta tutorials till olika program pa internet!
Lycka till
Citera
2012-05-12, 23:17
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawtayee
Hej!
Jag kommer under sommaren att ha långledigt, och tänkte därför försöka utnyttja tiden med att ge mig på den ädla konsten med att utveckla appar till iPhone, iPad och iPod Touch. Den enda form av kod som jag har tidigare arbetat i är HTML, och är verkligen inget proffs inom det ämnet. Så jag vänder mig till er som kan detta och frågar;
Vart lärde ni er att programmera (i Cocoa?)?
Vilken litteratur finns det att rekommendera en nybörjare?
Finns det några bra övriga sidor man kan rekommendera?

Då pengar inte är något större problem så tar jag gärna emot tips om bra och lärofulla böcker som lär ut ifrån nybörjarnivå och vidare. Är beredd att lägga ner den tid samt de pengar som krävs för att lyckas göra min första app.

Kan även tillägga att jag redan sitter på en MBP med xCode och Coda nedladdat på den.

Tack på förhand!

Om du skall utveckla i xCode kommer du behöva lära dig objective-c, vilket kommer från C-språket. Det är ett till en början ganska logiskt språk, men det tar lite tid att komma in i. Nu kunde jag en del (verkligen inte mycket) C++ innan jag började kolla på de här, men de hjälpte mig i alla fall.
http://itunes.apple.com/us/itunes-u/...nt/id473757255

Det är hela föreläsningar från en kurs på Stanford University. Väldigt bra lärare och man kan följa med hela händelseförloppet när han bygger ihop en app. Sedan finns det ju såklart väldigt mycket på youtube och stackoverflow. Men det är egentligen bara att sätta igång, testa att bygga din första att och se ur det går.

EDIT: Mod kanske kan flytta till Systemutveckling?
Citera
2012-05-13, 13:46
Medlem
GunnarBunkers avatar
TheNewBoston på youtube har en kort tutorial på Obj-C. Kanske skulle vara något att kolla in?
Citera
2012-08-27, 02:56
Medlem
Tja!

Jag lånar lite denna tråd åt en ungefär likadan fråga.

Är det någon som vet något program, likt: de program/video som Adobe har för att lära sig Photoshop m.m, där dom visar hur man går tillväga för att skapa en app?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in