Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Något jag observerat många gånger - i 99% av fallen är det "äldre"(50+) som skriver på det här viset och förstår ärligt talat inte vad som inspirerat dem till detta. En sak som är intressant att det ofta är välutbildade personer som gör det, och jag tvivlar på att de avslutar meningar på det här sättet i yrkesrelaterade texter etc.
"Var på bio idag.....var jättekul......ska nu hem...."(Punkter är det vanligaste, men ,,,,,, förekommer också - för att inte tala om hopkoket ,,,,....,,.,.,)
Förekommer ju ALDRIG att en tidning skulle skriva på det här sättet, och har aldrig sett det i en bok(ett undantag är kanske när författaren vill påpeka att en karaktär håller på att dö - jag har inte lång tid kvar..gör mig en tjänst...) men aldrig annars.
En orsak skulle kanske vara att de vill förtydliga det de skriver - för att ta det exemplet ovan "Var på bio idag...var jättekul, de poängterar att det var jättekul så att man inte ska missuppfatta det. Men då kan man ju lika gärna använda stora bokstäver: Var på bio idag - var JÄTTEKUL(eventuella utropstecken/smileys här).
Någon som har en annan teori?
Tre punkter kan man ha, aldrig två eller fyra och heller aldrig kommatecken flera stycken i följd. Anledningen till att man ibland använder det brukar nog mest vara att man försöker skriva talspråk, att man typ tar en liten paus och snackar vidare, för att det inte ska uppfattas som att man skriver en recension över sin dag, utan istället avspänt berättar om den.