2012-05-12, 18:35
Medlem
Lockcapss avatar
Något jag observerat många gånger - i 99% av fallen är det "äldre"(50+) som skriver på det här viset och förstår ärligt talat inte vad som inspirerat dem till detta. En sak som är intressant att det ofta är välutbildade personer som gör det, och jag tvivlar på att de avslutar meningar på det här sättet i yrkesrelaterade texter etc.

"Var på bio idag.....var jättekul......ska nu hem...."(Punkter är det vanligaste, men ,,,,,, förekommer också - för att inte tala om hopkoket ,,,,....,,.,.,)

Förekommer ju ALDRIG att en tidning skulle skriva på det här sättet, och har aldrig sett det i en bok(ett undantag är kanske när författaren vill påpeka att en karaktär håller på att dö - jag har inte lång tid kvar..gör mig en tjänst...) men aldrig annars.

En orsak skulle kanske vara att de vill förtydliga det de skriver - för att ta det exemplet ovan "Var på bio idag...var jättekul, de poängterar att det var jättekul så att man inte ska missuppfatta det. Men då kan man ju lika gärna använda stora bokstäver: Var på bio idag - var JÄTTEKUL(eventuella utropstecken/smileys här).

Någon som har en annan teori?
Citera
2012-05-12, 18:40
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Något jag observerat många gånger - i 99% av fallen är det "äldre"(50+) som skriver på det här viset och förstår ärligt talat inte vad som inspirerat dem till detta. En sak som är intressant att det ofta är välutbildade personer som gör det, och jag tvivlar på att de avslutar meningar på det här sättet i yrkesrelaterade texter etc.

"Var på bio idag.....var jättekul......ska nu hem...."(Punkter är det vanligaste, men ,,,,,, förekommer också - för att inte tala om hopkoket ,,,,....,,.,.,)

Förekommer ju ALDRIG att en tidning skulle skriva på det här sättet, och har aldrig sett det i en bok(ett undantag är kanske när författaren vill påpeka att en karaktär håller på att dö - jag har inte lång tid kvar..gör mig en tjänst...) men aldrig annars.

En orsak skulle kanske vara att de vill förtydliga det de skriver - för att ta det exemplet ovan "Var på bio idag...var jättekul, de poängterar att det var jättekul så att man inte ska missuppfatta det. Men då kan man ju lika gärna använda stora bokstäver: Var på bio idag - var JÄTTEKUL(eventuella utropstecken/smileys här).

Någon som har en annan teori?
Tre punkter kan man ha, aldrig två eller fyra och heller aldrig kommatecken flera stycken i följd. Anledningen till att man ibland använder det brukar nog mest vara att man försöker skriva talspråk, att man typ tar en liten paus och snackar vidare, för att det inte ska uppfattas som att man skriver en recension över sin dag, utan istället avspänt berättar om den.
Citera
2012-05-12, 18:51
Bannlyst
När jag var yngre, innan internet fanns, brukade jag ibland för att uttrycka förvirring skriva !? eller ?! i slutet av meningar, dock sparsamt.

Men, som sagt, tre punkter, och det ska också vara väldigt sparsamt använt.

För att uttrycka att hela meningar är utelämnade ur ett citerat stycke skriver man istället --- på en egen rad och med nytt stycke när texten börjar igen.
Citera
2012-05-12, 18:52
Medlem
Det stör mig också,,,,, var 17 har de plockat upp ,,,,feno-menet iFrån,,,,...,,,, ??? ,,,aldrig sett det annat än på FB,,,,.....?!=!
Citera
2012-05-12, 19:24
Medlem
Scrapers avatar
Kanske för att endast någon med grav CP-skada skulle skriva:

Var på bio idag. Var jättekul. Ska nu hem.
Citera
2012-05-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Kanske för att endast någon med grav CP-skada skulle skriva:

Var på bio idag. Var jättekul. Ska nu hem.

Förväxla inte cerebral pares med nedsatt kognitiv förmåga.

"Jag var på bio idag. Det var jättekul. Nu ska jag <insert färdmedel> hem." <-- Så skriver en normal person.
Citera
2012-05-12, 19:58
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatIsThis
Förväxla inte cerebral pares med nedsatt kognitiv förmåga.

Nej, jag ber om ursäkt. I min barndom användes dock CP till *allt*. Kvarleva därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in