• 1
  • 2
2012-05-13, 08:48
Medlem
Trinnits avatar
Din kompis får väl sätta ner foten istället för att låta sig köras över totalt. Det säger ju sig själv att hon inte har rätt att ta alla prylar hon vill ha. De får göra en bouppteckning och dela, men om hon inte begriper det själv så måste givetvis han stå upp för sina rättigheter.
Citera
2012-05-13, 09:00
Medlem
FBMinchias avatar
Spännande ämne. Det rätta att göra i ett sådant läge är nog att skaffa en advokat fortare än snabbt, men många drar sig nog för det.
Jag vet inte vad som händer när bodelningen är klar och bådas advokater ska ha pröjs.
Om det blir en dryg kostnad så kanske det inte är värt det. I det här fallet finns kanske inget val eftersom sliddjuret verkar extra jobbigt och barn är inblandade.
Då måste det bli rätt från början med underhåll, etc.
Citera
2012-05-13, 10:18
Medlem
Han kan ansöka om att bodelningsförrättare förordnas. Det blir då en opartisk advokat som styr upp det ekonomiska. Men, märk väl att advokatens arvode betalas av parterna.
Citera
2012-05-13, 10:23
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishNovelist
Han kan ansöka om att bodelningsförrättare förordnas. Det blir då en opartisk advokat som styr upp det ekonomiska. Men, märk väl att advokatens arvode betalas av parterna.
Har du någon susning om vad en sådan går löst på?
Själv lyckades jag bli överens när jag skilde mig. Mer för ts polare.
Citera
2012-05-13, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Har du någon susning om vad en sådan går löst på?
Själv lyckades jag bli överens när jag skilde mig. Mer för ts polare.
Beror på hur mycket arbete advokaten måste lägga ned. Tar betalt per timme. Räkna med omkring 1500-2000 kr per timme.
Citera
2012-05-13, 10:45
Medlem
-=Damian=-s avatar
be honom ringa tingsrätten och fixa med bodelning. jag och mitt ex delade i princip 50/50, jag tog kanske 1/4 av sakerna, men då var de möblerna jag tog dyra och passade dessutom min stil bättre än hennes.. dock valde jag att ha en dom på att det jag tog med mig är mitt och det hon hade kvar är hennes.. men iofs.. hon gapade och skrek ju när jag sålde vissa saker 1½ år senare jag flyttade till radhus med min nya kvinna. för tydligen fick jag inte sälja "hennes" saker utan att fråga henne först
Då kändes tingsrättsdomen bra att ha!
Citera
2012-05-13, 11:23
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedishNovelist

Det där snackade polaren om för några dagar sedan innan hon o hennes kompisar bar ut det mesta ur huset med motivation om att hon behövde grejerna

Hur funkar det rent praktiskt? båda har skitdåligt med pengar o hon vägrar betala halva kostnaden (tror iof inte hon vill ha någon advokat som säger att hon får bära tillbaka hälften av grejerna) men skickar advokaten 2 separata räkningar eller blir det 1 räkning som min polare får betala?
Vad kan en bodelning kosta på ett ungefär? snackar vi om några tusen eller är det 10tusentals kronor?
Det finns 2 bilar, 1 båt, 1 hus, 2 ungar o typ 25 olika krediter på sammanlagt 1,2 mille o tillgångar på gissningsvis 700000:-
Citera
2012-05-13, 11:40
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Gör en marknadsmässig värdering (mäklare gör det kostnadsfritt) och dela resultatet 50/50. Blir det en nettoskuld kan den som vill behålla huset ev få ett tilläggslån för att lösa ut den andre. Prata med långivande bank.

Om inte man kommer överens brukar familjerätten (Soc) besluta om umgängesrätten (50/50 om inga särskilda skäl talar emot detta).

Barnen brukar (tyvärr) bli mantalsskrivna hos mamman (99% av fallen). Barnbidragen tillfaller automatiskt mamman, om man inte kommit överens om annat. Eftersom barnen nästan alltid är "stadigvarande bosatta" hos mamman är det nästan omöjligt för pappan att få del av barnbidraget. Kommer man inte överens om annat så får pappan betala underhållsstöd för båda barnen (med avdrag för de hela kalenderdygn barnen vistas hos honom). Resekostnaderna betalas av båda föräldrarna efter förmåga. Har mamman liten eller ingen inkomst får alltså pappan betala hela resekostnaden.

Hur funkar det om huslån finns på ca 800000 o huset blir värderat till 600000? Kompisen är fast besluten att bo kvar i kåken vad det verkar. Är det bara för honom att ta över lånen o skriva huset på sig o inse att han har förlorat 200000 eller är hon skyldig min kompis några pengar (typ 100000) då dom har gjort en riktigt kass affär ihop o borde splitta på skulden, det är väl det som händer om dom skulle sälja huset.

Förstår inte riktigt ditt resonemang med att soc nästan alltid beslutar om 50/50 vårdnad, bor dom lika mycket hos båda så ska det inte va något underhållsbidrag inblandat.

mantalsskrivna borde väl ungarna bli där dom sist bodde om det inte finns några andra skäl? dom kommer bo i samma stad/byhåla.

Om soc nu har beslutat om 50/50 så bor väl inte barnen stadigvarande mer hos någon? fast det där med barnbidragen är sjukt o tyvärr har jag erfarenhet av det själv, jag löste det dock o får dom 2 barnbidrag så är det för mig en självklarhet att man tar ett bidrag var, finns det något sätt att tvinga mamman att dela med sig?
Citera
2012-05-13, 11:56
Medlem
hottentots avatar
Har googlat lite nu om bodelningförrättare o jag får den uppfattningen att det är inte värt dom pengarna för lite sketna möbler, kan ev va värt att blanda in advokat om det blir tjafs om huset.

Nu är det så att dom har en båt som enligt min kompis är värd ca 40000:- (jag gissar mer på 30000) som det finns lån på, dock är inte lånet bundet till båten vad jag förstått o båten står på honom.
Kan han helt enkelt kränga båten lite fort o dra till ikea o handla möbler för 30000-40000:- med motivation att han behövde möbler för hon tagit det som fanns, hennes min när hon kommer in i gamla huset o det står lite schysta o nya möbler skulle va obetalbar
Citera
2012-05-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Det där snackade polaren om för några dagar sedan innan hon o hennes kompisar bar ut det mesta ur huset med motivation om att hon behövde grejerna

Hur funkar det rent praktiskt? båda har skitdåligt med pengar o hon vägrar betala halva kostnaden (tror iof inte hon vill ha någon advokat som säger att hon får bära tillbaka hälften av grejerna) men skickar advokaten 2 separata räkningar eller blir det 1 räkning som min polare får betala?
Vad kan en bodelning kosta på ett ungefär? snackar vi om några tusen eller är det 10tusentals kronor?
Det finns 2 bilar, 1 båt, 1 hus, 2 ungar o typ 25 olika krediter på sammanlagt 1,2 mille o tillgångar på gissningsvis 700000:-
Om han vill ha egen lagfart på huset måste han ha ett bodelningsavtal eller bodelningsbeslut för att få lagfartsansökan beviljad.

Är det dåligt med pengar är det bäst att försöka lösa detta utan advokater givetvis. Parterna svarar sinsemellan solidariskt för bodelningsförrättarens arvode, dock kan förrättaren kräva betalning av en av dem men då har den andre parten ett krav på den som inte har betalt och kan vända sig till kronofogden för att driva in pengarna, i den mån det nu finns några.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in