Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Gör en marknadsmässig värdering (mäklare gör det kostnadsfritt) och dela resultatet 50/50. Blir det en nettoskuld kan den som vill behålla huset ev få ett tilläggslån för att lösa ut den andre. Prata med långivande bank.
Om inte man kommer överens brukar familjerätten (Soc) besluta om umgängesrätten (50/50 om inga särskilda skäl talar emot detta).
Barnen brukar (tyvärr) bli mantalsskrivna hos mamman (99% av fallen). Barnbidragen tillfaller automatiskt mamman, om man inte kommit överens om annat. Eftersom barnen nästan alltid är "stadigvarande bosatta" hos mamman är det nästan omöjligt för pappan att få del av barnbidraget. Kommer man inte överens om annat så får pappan betala underhållsstöd för båda barnen (med avdrag för de hela kalenderdygn barnen vistas hos honom). Resekostnaderna betalas av båda föräldrarna efter förmåga. Har mamman liten eller ingen inkomst får alltså pappan betala hela resekostnaden.
Hur funkar det om huslån finns på ca 800000 o huset blir värderat till 600000? Kompisen är fast besluten att bo kvar i kåken vad det verkar. Är det bara för honom att ta över lånen o skriva huset på sig o inse att han har förlorat 200000 eller är hon skyldig min kompis några pengar (typ 100000) då dom har gjort en riktigt kass affär ihop o borde splitta på skulden, det är väl det som händer om dom skulle sälja huset.
Förstår inte riktigt ditt resonemang med att soc nästan alltid beslutar om 50/50 vårdnad, bor dom lika mycket hos båda så ska det inte va något underhållsbidrag inblandat.
mantalsskrivna borde väl ungarna bli där dom sist bodde om det inte finns några andra skäl? dom kommer bo i samma stad/byhåla.
Om soc nu har beslutat om 50/50 så bor väl inte barnen stadigvarande mer hos någon? fast det där med barnbidragen är sjukt o tyvärr har jag erfarenhet av det själv, jag löste det dock

o får dom 2 barnbidrag så är det för mig en självklarhet att man tar ett bidrag var, finns det något sätt att tvinga mamman att dela med sig?