2012-05-11, 22:01
Medlem
Hej!

Har köpt en Asus K55VM. Datorn är utrustad med ett grafikkort: Geforce GT 630M 2GB.
Men! Windows 7 HP kan inte identifiera det till laptopens skärm, men om jag skulle plugga in en extern skärm så kan jag välja mitt Geforce GT 630M 2GB.
Men som sagt: högerklickar på skrivbordet -> skärmupplösning -> avancerade inställningar: så står det inte att datorn har Geforce GT 630M 2GB. Utan något Intel HD integrerat grafikkort. Vad ska jag göra så att den BARA ska köra på mitt Geforce GT 630M 2GB?

När jag går in på Nvidias hemsida och försöker hitta mitt grafikkort bland deras drivrutiner så säger de att mitt grafikkort är modifierat av Asus för denna dator, så jag måste hämta det från deras sida. Vilket jag har gjort men ändå så kan jag inte köra mitt Geforce GT 630M på min laptops standard skärm.

Får ju panik på sånt här laptop krångel, snälla hjälp!:P
Citera
2012-05-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumba89
Hej!

Har köpt en Asus K55VM. Datorn är utrustad med ett grafikkort: Geforce GT 630M 2GB.
Men! Windows 7 HP kan inte identifiera det till laptopens skärm, men om jag skulle plugga in en extern skärm så kan jag välja mitt Geforce GT 630M 2GB.
Men som sagt: högerklickar på skrivbordet -> skärmupplösning -> avancerade inställningar: så står det inte att datorn har Geforce GT 630M 2GB. Utan något Intel HD integrerat grafikkort. Vad ska jag göra så att den BARA ska köra på mitt Geforce GT 630M 2GB?

När jag går in på Nvidias hemsida och försöker hitta mitt grafikkort bland deras drivrutiner så säger de att mitt grafikkort är modifierat av Asus för denna dator, så jag måste hämta det från deras sida. Vilket jag har gjort men ändå så kan jag inte köra mitt Geforce GT 630M på min laptops standard skärm.

Får ju panik på sånt här laptop krångel, snälla hjälp!:P

du har sannolikt dubbla grafikkort på din dator intel hd används troligen när du kör på batteri för att spara ström

lite i ämnet
http://extreme.idg.se/2.1030/1.113706

har du kollat i manualen?
mvh
t
Citera
2012-05-11, 22:35
Medlem
Hej!

"Systemet kan också helt enkelt konfigureras så att en bärbar dator körs i strömspararläget vid batteridrift, men automatiskt övergår till prestandaläget när strömkabeln ansluts"

Jag vill ju köra på mitt separata grafikkort. Och jag tänker installera om min laptop så jag slipper all skit som kommer med en fabriksny laptop. Och då vill jag ju inte få något problem med att komma åt mitt grafikkort. Är detta möjligt? Någon som vet?

Obs: Jag har ställt in på High Performance på energiförbrukning men ändå hittar inte mitt windows mitt grafikkort.
Citera
2012-05-12, 11:58
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Hej!

"Systemet kan också helt enkelt konfigureras så att en bärbar dator körs i strömspararläget vid batteridrift, men automatiskt övergår till prestandaläget när strömkabeln ansluts"

Jag vill ju köra på mitt separata grafikkort. Och jag tänker installera om min laptop så jag slipper all skit som kommer med en fabriksny laptop. Och då vill jag ju inte få något problem med att komma åt mitt grafikkort. Är detta möjligt? Någon som vet?

Obs: Jag har ställt in på High Performance på energiförbrukning men ändå hittar inte mitt windows mitt grafikkort.

Spelar absolut ingen roll. Jag har en laptop med Intel+Nvidiakort och du måste titta under enhetshanteraren ->bildskärmskort för att se att windows har identifierat och installerat korten korrekt.

Ser det okej ut är det väl bara att köra? Vill du tvinga en applikation att köra på ditt Nvidiakort får du högerklicka på genväg/exefil och välja grafikprocessor. Simple as that.

edit* Om jag tittar under uppplösning-> avancerade inställningar står bara mitt Intelkort.. men vad gör det när spel och tvingade applikationer kör på mitt nvidiakort?

Du kan nog inte få din burk att BARA köra på nvidiakortet (varför skulle man vilja det? nada batteritid)
Senast redigerad av Sikkan 2012-05-12 kl. 12:01.
Citera
2012-05-13, 09:59
Medlem
Hej Sikkan!

Nej du har väl rätt där, men jag kommer att formatera om min dator så jag slipper all skit man får med Asus datorn, alla reklam program osv. Tror du det kommer bli problem då med kortet även om jag hittar rätt drivrutin? Alltså den kommer fatta att den ska belasta Nvidiakortet när man kör något tungt spel t.ex.

Tack på förhand!
Citera
2012-05-13, 10:08
Medlem
Du kör nog med något som heter "Nvidia Optimus" va?

Det går till så att när du behöver använda ditt 630M så använder du det. Annars kör du med intel family 3000 något.

Du har en liten ikon som börjar lysa när du har aktivitet för grafik kortet testa sätta på ett spel.. ser typ ut som en svart box med ränder på.. håller du över den ska det så "No nvidia GPU activity" eller något sånt
Citera
2012-05-13, 14:27
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Hej Sikkan!

Nej du har väl rätt där, men jag kommer att formatera om min dator så jag slipper all skit man får med Asus datorn, alla reklam program osv. Tror du det kommer bli problem då med kortet även om jag hittar rätt drivrutin? Alltså den kommer fatta att den ska belasta Nvidiakortet när man kör något tungt spel t.ex.

Tack på förhand!

Kommer inte bli några problem. Jag satte i en SSD i min dator och körde in en ren Win7. I med rätt drivare så funkar det utan problem sen
Citera
2012-05-13, 16:37
Medlem
Tack för alla svar! Ska göra ett test under veckans gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in