2012-05-11, 18:10
Medlem
Min kompis fick en parkeringsböter för att han hade felparkerat, men på lappen som han fick så har dom skrivit fel regnummer.
Vem vill betala en böter så han vill ju såklart utnyttja det här. Det jag undrar är kan han bara skita i det och slippa.

Dom kommer ju skicka en påminnelse men dom kommer väl ta reda på adressen via regnummret men nu när det är fel då kommer det komma till fel person.

Har han sluppit undan?
Citera
2012-05-11, 18:25
Medlem
Spreztozcs avatar
Nu vet jag inte säkert hur parkeringsbolagen arbetar, men min första tanke är att din vän har klarat sig den här gången.
Citera
2012-05-11, 19:37
Medlem
Står det om det finns bilder tagna? Brukar finnas sån information på boten. Finns det bilder så är risken stor att dom tagit med regnumret på bilderna och då kan hitta rätta ägaren när den som väl får boten klagar.

Vänta och se om det kommer en påminnelse på boten. De gånger jag fått det på parkeringsböter så har då första påminnelsen inte kostat några extra pengar.
Citera
2012-05-11, 22:16
Medlem
boten var för att han råkade parkera för nära ett övergångsställe och jag minns att det stod att dom har mätt avståndet med en laser.
Jag kan inte svära men jaga tror inte att det stod något om att de hade tagit en bild.
Citera
2012-05-11, 23:25
Medlem
Jag kan tänka mig att bilen med regnumret på boten har fått den från början. Han som fick den satte den på din kompis bil och hoppas på att han betalar utan att kolla.

Vänta och se om det kommer någon påminnelse.

---/T
Citera
2012-05-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Jag kan tänka mig att bilen med regnumret på boten har fått den från början. Han som fick den satte den på din kompis bil och hoppas på att han betalar utan att kolla.

Vänta och se om det kommer någon påminnelse.

---/T

Han funderade på att göra samma sak men allt förutom regnummret stämmer på boten så förmodligen så är det ingen scam.
Citera
2012-05-12, 02:51
Medlem
provocative77s avatar
Är det fel regnummer så kan de knappast söka upp honom o har de bild o det kommer ett krav är det bara att bestrida. Kan även bestridas direkt. EN uppgift fel på boten o man vinner i rätten.
Citera
2012-05-12, 15:40
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Är det fel regnummer så kan de knappast söka upp honom o har de bild o det kommer ett krav är det bara att bestrida. Kan även bestridas direkt. EN uppgift fel på boten o man vinner i rätten.

Instämmer. Körde i ungdomens glada dagar runt med en Fiat med påklistrade Ladaemblem. Fungerade skitfint de gånger jag fick P-Böter. Var vara att ta en kopia på regbeviset och skicka in med bestridandet så gav dem normalt upp
Citera
2012-05-12, 17:45
Medlem
Samma sak hände mig för några år sedan - ett tecken i regnumret var fel.
Kollade med bilregistret och numret på boten tillhörde en vit Toyota i Lund, min bil var en röd Volvo i Göteborg.
Jag struntade i att betala och det hände ingenting.
Citera
2012-05-13, 13:31
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

Precis, är det något fel på boten (i detta fallet fel reg-nr) så blir boten ogiltlig per automatik

De har med största säkerhet tagit en bil. Detta görs för att ha bevis om någon bestrider boten, men TS kan sova gott om nätterna och behöver knappast oroa sig
Citera
2012-05-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Echonator
Precis, är det något fel på boten (i detta fallet fel reg-nr) så blir boten ogiltlig per automatik

De har med största säkerhet tagit en bil. Detta görs för att ha bevis om någon bestrider boten, men TS kan sova gott om nätterna och behöver knappast oroa sig
Parkeringsvakter på kommunal mark tar mycket sällan bilder om det inte är speciella omständigheter.
Citera
2012-05-13, 16:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannne123
Han funderade på att göra samma sak men allt förutom regnummret stämmer på boten så förmodligen så är det ingen scam.

Vad är det som stämmer?

Den är ju felaktigt utfärdad så jag hade nog rivit den och väntat på påminnelse och då överklagat.

Man kan ju inte hålla på och betala böter som är felaktiga.

Eller så är det som sagt någon som satt den på bilen i hopp att ni ska betala. Den personen har ju inget att förlora på det då om det är hans böter så får han en påminnelse hem sen han kan betala. Kommer det ingen så har han fått böterna betalda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in