2012-05-11, 13:16
Medlem
Jag undrar hur mycket kaffe kan man få av en kapsel? Jag har provat en gång och då fick man mer än en kopp.
Blir det mycket dyrare att använda en kapselmaskin än vanlig kaffebryggare?
Citera
2012-05-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giirrll
Jag undrar hur mycket kaffe kan man få av en kapsel? Jag har provat en gång och då fick man mer än en kopp.
Blir det mycket dyrare att använda en kapselmaskin än vanlig kaffebryggare?

En kapselmaskin är väll som en espresso. Vet inte hur mycket dyrare det blir. Jag tycker dock det blir bättre om man har en espressomaskin sen är det roligare med att brygga själv
Citera
2012-05-11, 14:29
Medlem
Lightnights avatar
Ligger inte priset på kapslarna på ca 3-5 kronor/styck? Vet inte hur många gram det är i varje, men vet man det går det ju lätt att räkna ut kilopriset jämfört med bryggkaffe. Sedan verkar det finnas många fler smaker att välja på när det gäller kapslar. Det kanske är det som gör dem så dyra?
Citera
2012-05-24, 11:39
Medlem
Kör med caffitaly systemet,och i löfbergs lila kapslarna är det 8gr kaffe i.
10kapslar i en kartong=80gr kaffe brukar ligga på runt 35kr= 3.50kr/kapsel
125st kapslar är 1kg kaffe=437.50kr

Nu vet jag inte vad 1kg bryggkaffe kostar i butik,men det är då långt ifrån 437.50kr iallafall
Jag fick min maskin,dricker ibland 1-2 koppar om dagen och ibland ingen alls.
Så för min del är det värt det,men är man storkonsument så är det många kronor som sparas
på att inte vara lat...
Citera
2014-03-17, 11:19
Bannlyst
Blir folk totalt lurade av kaffekapslar?
Det är svindyrt och vad jag fattat det som så innehåller det bara frystorkat kaffe, precis som i vanligt pulverkaffe, och pulverkaffe är både billigare och enklare att tillaga.
Citera
2014-11-18, 17:03
Avslutad
http://www.realcoffee.se/produkter/5-real-coffee-kapslar-til-nespressoreg--bast-i-test-/51-nespresso-kapslar-giga-paket/ Ca 2kr/kapsel

Hur mycket mindre kostar en kopp kaffe bryggt av bönor?
Citera
2014-11-18, 19:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Blir folk totalt lurade av kaffekapslar?
Det är svindyrt och vad jag fattat det som så innehåller det bara frystorkat kaffe, precis som i vanligt pulverkaffe, och pulverkaffe är både billigare och enklare att tillaga.

Många blir nog ganska lurade ja. När det gäller mig är kapselmaskin (specifikt Nespresso) dock det enda rätta. Min konsumtion ligger väl kring max. 5 koppar i veckan, och jag vill kunna ta en god espresso när jag ska ha kaffe. Jag vill dessutom ha flera olika ursprung, blandningar och rostningar att välja på när jag gör det. Jag dricker för att det är gott att kunna ta en bra kopp espresso till avecen efter maten. Därför skulle jag inte kunna ha en vanlig espressomaskin. Jag skulle vara begränsad till att ha endast en typ av bönor hemma, och även de skulle antagligen ha tappat all smak innan jag hunnit dricka upp dem. Frystorkat kaffe hittar du kanske till Tassimo och de andra skräpmaskinerna, men inte till Nespresso. Det är enbart noga utvalt och omsorgsfullt framställt kaffe som får en vakumförpackning i aluminiumkapslarna precis som de malda bönor du köper till droppbryggaren (med skillnaden att varje servering är individuellt vakumförsluten vilket gör att kaffet håller sig fräsht i många månader och du kan ha en massa typer att välja på hemma). Du hittar heller inte pulvermjölk, varm choklad, te och annat trams till Nespresso. De har 15-20 olika typer av espressos och lungos och inget annat, och därför är de också helt överlägsna när det gäller just riktigt kaffe. Enda sättet att få en lika bra eller bättre espresso är med en halvautomatisk espressomaskin skött av någon som verkligen kan sin sak (i min erfarenhet slår Nespresso alla helautomatiska espressomaskiner jag har testat också). Ligger konsumtionen på flera koppar om dan är det inte ekonomiskt försvarbart att ha bara en Nespressomaskin. Jag skulle nog dock behålla min även om jag gick upp i konsumtion ordentligt, men köra fransk press till de flesta kopparna och fortfarande bara dricka nån espresso då och då. Enkelheten med en Nespressomaskin, och möjligheten att ha så många olika kaffesorter hemma i "öppnade" paket på en gång är svår att inte gilla för min del.
Senast redigerad av Feadog 2014-11-18 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in