2012-05-11, 01:27
Medlem
Ska köpa flytväst till dottern. Är det nån kvalitétsskillnad mellan Julas http://www.jula.se/barnflytvast-10-20-kg-659033 och nån "proffsig" från Helly Hansen eller motsvarande?
Citera
2012-05-11, 07:06
Medlem
Backafalls avatar
Det finns kvalitetsskillnader men de är små och enligt min uppfattning inte det du skall fokusera på. Det allra viktigaste är passformen, alltså att västen sitter tigth och bekvämt så att barnet har den på sig och att den håller barnet på rätt håll i vattnet.

Stirra dig inte blind på vad det står för vikt på västen utan prova olika storlekar (läs vikter). Flytkraften kommer alltid att räcka och regleras av de CE norm som finns för denna produktkatogori.

Bra att tänka på vid användning är också att gärna låta bli att använda blöja på små barn i kombination med flytväst då denna om den är torr kan fungera som flythjälp vilket kan vända barnet på fel håll...
Citera
2012-05-13, 16:58
Medlem
det är väl kanske inte jätte stor skillnad. men varför snåla det är värt att betala lite extra för en riktig flytväst som kan rädda liv
Citera
2012-05-21, 22:16
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonzzin
det är väl kanske inte jätte stor skillnad. men varför snåla det är värt att betala lite extra för en riktig flytväst som kan rädda liv

Även en Jula väst räddar liv om den är CE märkt (och frågan är om andra västar säljs i Sverige) och är en räddningsväst som den i länken.
Skälet till att inte satsa på den dyraste kan ju vara att ett barn som behöver en 10-20 kg väst kan behöva en ny nästa säsong. Barn växer ju rätt snabbtnär de är i den viktklassen.
Citera
2012-05-22, 09:30
Medlem
blohs avatar
Jag köpte en Helly Hansen flytväst till min dotter, dels för att det var den enda modellen som affären hade hemma och dels för att hon är ett år och helt hjälplös i vattnet. Varför tumma på säkerheten då ? Jag inbillar mig att dåliga sömmar eller liknande oftare hittas på billigare varor. Och det handlar inte om några tusenlappar direkt.
Citera
2012-05-22, 21:34
Medlem
-rascal-s avatar
Oavsett märke, se till att byta flytväst med jämna mellanrum då tyget blir solbelyst och skört, och flytkroppen åldras.
Citera
2012-06-25, 01:27
Medlem
ll3lackWid0ws avatar
Om inte jag minns helt fel ska godkända flytvästar vara märkta med en viss logo?
Citera
2012-06-25, 01:31
Medlem
ll3lackWid0ws avatar
Dem ska vara CE-godkända som han tidigare skrev @11xx22. Så undervik jula och deras skit dem säljer om jag hade varit du hade jag tagit och åkt i till en riktig "båtaffär". dels kan dem hjälpa er och dem bruka ofta har ett bra ut vall av västar. Jag jobbade till sjöss tidigare standard CE-märkning på flytvästar och SOLAS- på livbåtar.
Citera
2012-07-24, 09:09
Medlem
papercuts avatar
Enligt tester (googla) så finns det många CE godkända barnflytvästar som har stora brister.
Något av det viktigaste är att västen vänder barnet till ryggläge, vilket många västar tydligen inte klarar av trots godkända märkningar. Vi köpte HH kidsafe, dessa tror vi är bra. Sen är det rekommenderat att under kontrollerade former prova flytvästen på grunt vatten och med kläder på (kläderna förändrar flytförmågan). Detta gäller både barn och vuxna.
Citera
2012-07-26, 17:26
Medlem
Rammsees avatar
Små och mindre barn skall definitivt ha räddningsväst som vänder person rätt i vattnet.
Citera
2012-07-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papercut
Enligt tester (googla) så finns det många CE godkända barnflytvästar som har stora brister.
Något av det viktigaste är att västen vänder barnet till ryggläge, vilket många västar tydligen inte klarar av trots godkända märkningar. Vi köpte HH kidsafe, dessa tror vi är bra. Sen är det rekommenderat att under kontrollerade former prova flytvästen på grunt vatten och med kläder på (kläderna förändrar flytförmågan). Detta gäller både barn och vuxna.

Bra input. Tack!
Citera
2012-07-28, 21:31
Medlem
capmacs avatar
Barn med blöja skall ha en speciell utformning på västarna och där har Helly Hansen Kidsafe i många tester visat sig vara den som säkrast orkar vända barnet i ryggläge när blöjan är totalt vattenmättad. Den har en speciall utformning där flytkuddarna och kragen sitter ihop. Däremot är den ganska obekvän och svår för barnen att äta i, så när de blir blöjfria bör man byta till en väst med "vanlig" utformning och då finns det flera bra. Vi har 2 st Baltic 15-30 kg med integrerad sele som har riktiga fästpunktrer för livlinor. Barnen får röra sig på däck när de är säkrade med lina.

/capmac
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in