Citat:
Ursprungligen postat av la8pvBNTF
Nu är det fakto att jag vet vad jag talar om. Ett personnummer är en 100% träff på en person. Om du påstår något annat är du skapligt efter.
När det gäller Södertörns TR så mailar dom över domen
gratis. Däremot tar dom 2 kr per sida när det gäller FU.
Hur menar du att en FU inte skulle finnas kvar efter 20 år? Tror du att tomten kommer och stjäl den från arkivet eller? Klart att den finns kvar ditt offer.

Kära la8pvBNTF, med 20 skrivna inlägg och ett registeringsdatum augusti 2012. Svenska domstolar använder sig av ett ärendesystem som heter Vera, i det går det jättebra att söka personnummer och målnummer upp till fem år bakåt i tiden. När fem år har gått så är ett mål inte längre sökbart via dator, så får man gott lov att bläddra i domböcker. Tro mig, jag har bläddrat och sökt efter ärendet i mången år. Om du inte tror mig så kan du väl i alla fall läsa vad Regeringens utredning från Justitiedepartementet (Skyddet för den personliga integriteten - kartläggning och analys SOU 2007:22) säger under denna aktuella rubrik:
Citat:
Gallring i registren
I förordningarna för de allmänna domstolarna respektive för länsrätterna
finns särskilda bestämmelser om gallring. För de allmänna
domstolarnas del gäller sedan den 1 december 2005 att uppgifter i
tvistemål och ärenden skall gallras efter nio år, medan uppgifter i
ett brottmål skall gallras efter fem år. Här gällde tidigare en gallringstid
om sex respektive två år. Även i länsrätt har gallringstiderna
förlängts på så sätt att uppgifter i ett mål enligt bl.a. skatte-,
taxerings-, folkbokförings- och bilregisterförfattningarna, författningar
om skattebetalning samt lagen om ersättning för kostnader i
ärenden och mål om skatt skall gallras efter nio år. Uppgifter i
övriga mål, t.ex. tvångsvårdsmål, skall gallras efter fem år. Också
här var gallringstiderna tidigare sex respektive två år.
Länk till källan
Gällande kostnad så står det på Södertörns tingsrätts egna
webbplats att:
Citat:
Kostnader för allmänna handlingar
E-post
Många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan e-postas kostnadsfritt (till exempel domar utan underskrift). En avgift tas ut för beställningar som tar mer än 10 minuter att utföra. Avgiften är därefter 60 kronor per påbörjad tiominutersperiod. Det innebär att kostnaden för första timmen blir 300 kronor och följande timme 360 kronor.
För material som måste skannas in (till exempel undertecknade domar) tas avgift ut om beställningen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.
Papperskopior
Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.
Står ingenstans att domar från arkivet är absolut gratis, eller vet du mer än officiella hemsidan?
När det gäller gallring så finns det ingen sådan lag som reglerar det, men det finns föreskrifter som Riksarkivet har upprättat. Du vet, varje tingsrätt i landet har inte hur mycket utrymme som helst, de har helt enkelt inte plats att spara tjocka förundersökningsprotokoll i oändligt antal år. Jag citerar RA-MS 2010:3, som är en revidering av nämnda text:
Citat:
Riksarkivets myndighetsspecifika föreskrifter om gallring och annan arkivhantering
[...]
Allmänna domstolarna
Brottmål
9 § Ur akter i brottmål och ärenden som skall handläggas enligt brottmålsreglerna får tingsrätt fem år, hovrätt och Högsta domstolen tio år efter att målet eller ärendet har avgjorts och av-görandet vunnit laga kraft därutöver gallra följande handlingar.
1. Kopia av dom och slutligt beslut.
2. Allt material av förundersökningskaraktär.
Allmänna råd till punkt 2
Med material av förundersökningskaraktär avses bl.a.
1. Förundersökningsprotokoll.
2. Sådana kortfattade anteckningar som avses i 23 kap. 21 § 3 st. rättegångsbalken, jfr 24 och 25 §§ förundersökningskungörelsen.
3. Häktnings-PM, jfr 24 kap. 14 § rättegångsbalken.
4. Förhörsprotokoll som inges till rätten i efterhand.
5. Skriftlig bevisning som inte finns intagen i själva förundersöknings-protokollet men ändå inges av åklagaren efter det att åtal väckts.
Däremot förs inte hit sådant likartat material som, utan att ingå i förundersök-ningen, tillförs målet eller ärendet av annan än allmän åklagare, eller handlingar i ärenden om utlämning för brott.
Källa till det också
Med dessa ord, väljer jag Quoter (offer och skapligt efter enligt somliga) att tacka för mig och invänta din respons på detta. Jag har redan nu en klar uppfattning om hur den kommer se ut.