2012-05-10, 19:16
Medlem
Hej!

Jag har en relativt stor insyn Jonnies familj men har aldrig fått veta vad som egentligen hände den där natten.

Den enda informationen jag har är att han blev mördad när han var ute med sin flickvän i sthlm, är detta något som stämmer?

Har letat information på nätet men finner ingenting förutom detta på flashback:

16:årige Jonnie Gradin får halsen avskuren med en trasig flaska av en man vid skanstull. Tror det var 89-90, första gången man började höra media prata om "meningslöst gatuvåld".

Historierna kring han varierar, en del målar upp han som en ängel, andra säger att han var en djävul. Någon som har koll på detta med?

En tredje fundering är, vem är mördaren?
Citera
2012-05-19, 18:12
Medlem
Mandelbrots avatar
Dödboken anger att Jonnie avled 21/10 1989. Han hade då ännu ej hunnit fylla 16.
Mördarens liv skall enligt sanne ha varit omskrivet i en artikel i en stor dagstidning.
https://www.flashback.org/sp5742605
Senast redigerad av Mandelbrot 2012-05-19 kl. 18:23.
Citera
2012-08-10, 00:36
Medlem
Så, nu har du fått Jonnie Gradin´s personnummer såg jag i din andra tråd som stängdes - så därför svarar jag här. Nu är det jättelätt för dig. Nu ringer du Södertörns tingsrätt (som högst troligt har domen) på telefonnummer 08-561 660 00 och ber att dom mailar över domen över Gradin, som du uppger personnumret på.
Fråga samtidigt om det finns någon förundersökningsprotokoll att tillgå. Ofta så finns den offentlig iom att domen släpps.
Dock brukar FU vara ganska omfattande och den brukar inte vara inskannad så den måste dom skicka per post - eller att du hämtar den. Men som sagt, domen mailar dom över till dig inom ett par minuter.
Södertörns TR är väldigt hjälpsamma och duktiga jämfört med många andra tingsrätter som kan vara jävligt sega.
Lycka till!
Citera
2012-08-10, 01:02
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la8pvBNTF
Så, nu har du fått Jonnie Gradin´s personnummer såg jag i din andra tråd som stängdes - så därför svarar jag här. Nu är det jättelätt för dig. Nu ringer du Södertörns tingsrätt (som högst troligt har domen) på telefonnummer 08-561 660 00 och ber att dom mailar över domen över Gradin, som du uppger personnumret på.
Fråga samtidigt om det finns någon förundersökningsprotokoll att tillgå. Ofta så finns den offentlig iom att domen släpps.
Dock brukar FU vara ganska omfattande och den brukar inte vara inskannad så den måste dom skicka per post - eller att du hämtar den. Men som sagt, domen mailar dom över till dig inom ett par minuter.
Södertörns TR är väldigt hjälpsamma och duktiga jämfört med många andra tingsrätter som kan vara jävligt sega.
Lycka till!

Skriv inte om du inte vet vad du pratar om.

Ett personnummer på en mördad människa är till föga hjälp för en tingsrätt när det gäller en dom som dök upp för 20 år sedan. Då är det datum som är viktig och knappast något annat. Du får ställa in dig på att du får betala en liten slant för domen i fråga, inscannad.

Att något förundersökningsprotokoll skulle finnas kvar är mindre troligt. Om den finns kvar så får du ställa in dig på att betala en större slant.

Får dock hålla med om att Södertörns tingsrätt inte är så dumma ändå, finns många värre ställen - Attunda tingsrätt etc.
Citera
2012-08-10, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comesaround
Hej!

Jag har en relativt stor insyn Jonnies familj men har aldrig fått veta vad som egentligen hände den där natten.

Den enda informationen jag har är att han blev mördad när han var ute med sin flickvän i sthlm, är detta något som stämmer?

Har letat information på nätet men finner ingenting förutom detta på flashback:

16:årige Jonnie Gradin får halsen avskuren med en trasig flaska av en man vid skanstull. Tror det var 89-90, första gången man började höra media prata om "meningslöst gatuvåld".

Historierna kring han varierar, en del målar upp han som en ängel, andra säger att han var en djävul. Någon som har koll på detta med?

En tredje fundering är, vem är mördaren?

Han var inte ute med sin flickvän. Han var ute på stan och söp och levde rövare med en polare R.P. som det gick åt helvete för. Dog i en överdos för några år sedan.

Han blev inte mördad. Dom provocerade själva fram bråket som ledde till att han dog precis framför den södra nedgången till skanstulls t-banestation.

Han var varken ängel eller djävul. Han var en stökig 15-åring.

En trist historia för alla inblandade.
Citera
2012-08-10, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter

Du dyker upp i var och varannan tråd för att håna folk som såväl ställer frågor som de som försöker svara på dem.

Läs det fetmarkerade citatet från dig ett par gånger och försök inse hur idiotiskt det vore med ett forum där bara de som vet vad de pratar om tillåts skriva.
Citera
2012-08-10, 07:19
Medlem
Tusen tack.

Ska genast ta tag i detta & ringa.
Historierna kring Jonnie flödar, han har varit allt från en ängel till en skithög & sättet som de påstås att han har blivit mördad på varierar i samma form. Vore intressant att få veta sanningen.
Citera
2012-08-11, 15:42
Medlem
Citat:

Ett personnummer på en mördad människa är till föga hjälp för en tingsrätt när det gäller en dom som dök upp för 20 år sedan. Då är det datum som är viktig och knappast något annat. Du får ställa in dig på att du får betala en liten slant för domen i fråga, inscannad.

Att något förundersökningsprotokoll skulle finnas kvar är mindre troligt. Om den finns kvar så får du ställa in dig på att betala en större slant.

Får dock hålla med om att Södertörns tingsrätt inte är så dumma ändå, finns många värre ställen - Attunda tingsrätt etc.
Nu är det fakto att jag vet vad jag talar om. Ett personnummer är en 100% träff på en person. Om du påstår något annat är du skapligt efter.
När det gäller Södertörns TR så mailar dom över domen gratis. Däremot tar dom 2 kr per sida när det gäller FU.
Hur menar du att en FU inte skulle finnas kvar efter 20 år? Tror du att tomten kommer och stjäl den från arkivet eller? Klart att den finns kvar ditt offer.
Citera
2012-08-11, 16:49
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteZombie
Du dyker upp i var och varannan tråd för att håna folk som såväl ställer frågor som de som försöker svara på dem.

Läs det fetmarkerade citatet från dig ett par gånger och försök inse hur idiotiskt det vore med ett forum där bara de som vet vad de pratar om tillåts skriva.

Trådskaparen efterfrågar information om fallet. Jag utgår ifrån att vederbörande vill ha seriösa och träffsäkra svar, kan du ge mig några bra argument till varför trådskaparen ska vilseledas i sitt sökande, som skribenten la8pvBNTF uppenbarligen gjorde?
Citera
2012-08-11, 17:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av la8pvBNTF
Nu är det fakto att jag vet vad jag talar om. Ett personnummer är en 100% träff på en person. Om du påstår något annat är du skapligt efter.
När det gäller Södertörns TR så mailar dom över domen gratis. Däremot tar dom 2 kr per sida när det gäller FU.
Hur menar du att en FU inte skulle finnas kvar efter 20 år? Tror du att tomten kommer och stjäl den från arkivet eller? Klart att den finns kvar ditt offer.

Kära la8pvBNTF, med 20 skrivna inlägg och ett registeringsdatum augusti 2012. Svenska domstolar använder sig av ett ärendesystem som heter Vera, i det går det jättebra att söka personnummer och målnummer upp till fem år bakåt i tiden. När fem år har gått så är ett mål inte längre sökbart via dator, så får man gott lov att bläddra i domböcker. Tro mig, jag har bläddrat och sökt efter ärendet i mången år. Om du inte tror mig så kan du väl i alla fall läsa vad Regeringens utredning från Justitiedepartementet (Skyddet för den personliga integriteten - kartläggning och analys SOU 2007:22) säger under denna aktuella rubrik:

Citat:
Gallring i registren

I förordningarna för de allmänna domstolarna respektive för länsrätterna
finns särskilda bestämmelser om gallring. För de allmänna
domstolarnas del gäller sedan den 1 december 2005 att uppgifter i
tvistemål och ärenden skall gallras efter nio år, medan uppgifter i
ett brottmål skall gallras efter fem år
. Här gällde tidigare en gallringstid
om sex respektive två år. Även i länsrätt har gallringstiderna
förlängts på så sätt att uppgifter i ett mål enligt bl.a. skatte-,
taxerings-, folkbokförings- och bilregisterförfattningarna, författningar
om skattebetalning samt lagen om ersättning för kostnader i
ärenden och mål om skatt skall gallras efter nio år. Uppgifter i
övriga mål, t.ex. tvångsvårdsmål, skall gallras efter fem år. Också
här var gallringstiderna tidigare sex respektive två år.

Länk till källan

Gällande kostnad så står det på Södertörns tingsrätts egna webbplats att:

Citat:
Kostnader för allmänna handlingar
E-post

Många handlingar finns lagrade elektroniskt och kan e-postas kostnadsfritt (till exempel domar utan underskrift). En avgift tas ut för beställningar som tar mer än 10 minuter att utföra. Avgiften är därefter 60 kronor per påbörjad tiominutersperiod. Det innebär att kostnaden för första timmen blir 300 kronor och följande timme 360 kronor.

För material som måste skannas in (till exempel undertecknade domar) tas avgift ut om beställningen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.
Papperskopior

Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Står ingenstans att domar från arkivet är absolut gratis, eller vet du mer än officiella hemsidan?

När det gäller gallring så finns det ingen sådan lag som reglerar det, men det finns föreskrifter som Riksarkivet har upprättat. Du vet, varje tingsrätt i landet har inte hur mycket utrymme som helst, de har helt enkelt inte plats att spara tjocka förundersökningsprotokoll i oändligt antal år. Jag citerar RA-MS 2010:3, som är en revidering av nämnda text:

Citat:
Riksarkivets myndighetsspecifika föreskrifter om gallring och annan arkivhantering

[...]

Allmänna domstolarna

Brottmål

9 § Ur akter i brottmål och ärenden som skall handläggas enligt brottmålsreglerna får tingsrätt fem år, hovrätt och Högsta domstolen tio år efter att målet eller ärendet har avgjorts och av-görandet vunnit laga kraft därutöver gallra följande handlingar.
1. Kopia av dom och slutligt beslut.
2. Allt material av förundersökningskaraktär.
Allmänna råd till punkt 2
Med material av förundersökningskaraktär avses bl.a.
1. Förundersökningsprotokoll.
2. Sådana kortfattade anteckningar som avses i 23 kap. 21 § 3 st. rättegångsbalken, jfr 24 och 25 §§ förundersökningskungörelsen.
3. Häktnings-PM, jfr 24 kap. 14 § rättegångsbalken.
4. Förhörsprotokoll som inges till rätten i efterhand.
5. Skriftlig bevisning som inte finns intagen i själva förundersöknings-protokollet men ändå inges av åklagaren efter det att åtal väckts.
Däremot förs inte hit sådant likartat material som, utan att ingå i förundersök-ningen, tillförs målet eller ärendet av annan än allmän åklagare, eller handlingar i ärenden om utlämning för brott.

Källa till det också

Med dessa ord, väljer jag Quoter (offer och skapligt efter enligt somliga) att tacka för mig och invänta din respons på detta. Jag har redan nu en klar uppfattning om hur den kommer se ut.
Citera
2012-08-19, 13:38
Medlem
Citat:
Trådskaparen efterfrågar information om fallet. Jag utgår ifrån att vederbörande vill ha seriösa och träffsäkra svar, kan du ge mig några bra argument till varför trådskaparen ska vilseledas i sitt sökande, som skribenten la8pvBNTF uppenbarligen gjorde?

Just precis. Den här tråden är inte särskilt lång. Vi har en TS som har lite information om Jonnie Gradins död. Han får några svar. Bland annat från mig som faktiskt vet en hel del om fallet.

Sen kliver du in och tar över den här tråden, slår dig för bröstet om hur mycket du kan, postar länkar och säger åt folk som inte vet vad dom pratar om att hålla käften.

Vad vet du om Jonnie Gradins död? Vad har du postat i den här tråden om det som tråden handlar om?

Om du nu inte vet nånting om det här (vilket verkar vara fallet) varför ger du då inte fan i att skriva?

Jag har sett dig göra liknande saker i andra trådar. Det är sällan dina inlägg bjuder på någonting annat din egen framhävdelse.
Citera
2012-08-20, 20:38
Medlem
Fula Gubbens avatar
Jag har skrivit en del om det s k Götgats-mordet tidigare, eftersom det framställdes på ett fullständigt felaktigt sätt i tidningshororna, vilka sedan aldrig brydde sig om att korrigera saken. Det s k "mordet" var närmast självförsvar, då den kriminella vildbasen JG levde rövare och attackerade folk på öppen gata. En ung man klev inte undan, det blev slagsmål inklusive en trasig flaska, och JG dog. En del skulle kanske säga att han fick skylla sig själv.

Svinen i media framställde JG som ett "oskyldig offer" fastän han var provocerande och orsak till hela händelsen. Mannen som försvarat sig framställdes som galen mördare, men var alltså bara en vanligt svenne-banan-kille, som fick sitt liv mer eller mindre förstört.

Detta är bilden jag pusslade ihop efter att ha försökt följa upp händelsen, beroend på hor-medias (främst Expressens) totalt ohederliga rapportering. Om någon kan få fram mer kring händelsen, gärna saker som motsäger ovanstående, så är det av intresse, jäpp.

EDIT: däremot är jag fullständigt ointresserad av Bror Duktig-fjantar som försöker imponera utan att tillföra tråden någon ny information. Flashback är inte platsen för dem. Pröva Expressens fikarum.

- F.G
Senast redigerad av Fula Gubben 2012-08-20 kl. 20:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in