2012-05-10, 10:59
Medlem
ManUniteds avatar
Nu är jag inte så överdrivet insatt på detta med ekonomi och placering så jag tänkte höra lite med er som kan detta

Jag har valt att skippa pensionssparandet och riktat in mig på andra sparformer istället.

Jag har i dagsläget pengar insatta på SHB Lux Korträntefond.
Nu känns det dock som att pengarna varken minskar eller ökar på kontot så jag funderar ev. på att omplacera en viss del av summan ~50K och undrar i så fall var man kan tänka sig att placera dessa.

Tänkte även månadsvis sätta in en del av lönen varje månad.

Det jag kollat mest på är olika sparkonton där man kan låsa pengarna 6mån +
Vill dock att sparkontot ska omfattas av insättningsgarantin.

Har kollat runt lite och kommit fram till att Marginalen Bank ser ut att vara ett bra alternativ.

*4% ränta tom. 30/4 -13 därefter 3.35% om man väljer att spara i 1 år

Är dock tacksam om andra tips/råd om placeringsförslag!

mvh manunited
Citera
2012-05-10, 14:22
Medlem
kurt-sunes avatar
På lång sikt är aktier den absolut bästa sparformen som slår allt. Köp på dig trygga bolag som alltid delar ut, så borde du vara safe.

Tips: Holmen, SCA, Skanska, H&M, eller varför inte något investmentbolag? Ratos är billg nu, Lundbergföretagen, Kinnevik osv. Köp och behåll gäller på dessa. Under tiden du väntar trillar det in utdelning som bonus.
Citera
2012-05-11, 02:05
Medlem
Bbobis avatar
Ja den fonden ser väll inte sådär jätterolig ut när det gäller värdeökning.

Vad skulle du säga om tex den här?

https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...ngsCase=AVANZA

Under halva avgiften av vad din nuvarande har men lite bättre utveckling.

Fonden du har pengarna i just nu är tyvär inte roligare än sådär. Väldigt rakt men nästan horisontellt sträck i diagrammet även om den alltid pekar uppåt.
Citera
2012-05-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja den fonden ser väll inte sådär jätterolig ut när det gäller värdeökning.

Vad skulle du säga om tex den här?

https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...ngsCase=AVANZA

Under halva avgiften av vad din nuvarande har men lite bättre utveckling.

Fonden du har pengarna i just nu är tyvär inte roligare än sådär. Väldigt rakt men nästan horisontellt sträck i diagrammet även om den alltid pekar uppåt.

Blanda inte ihop äpplen och päron. Det du länkar till är en lång obligationsfond, dvs en fond med påtaglig durationsrisk på nedsidan just nu. Det TS har sedan tidigare är en korträntefond med ingen/försumbar durationsrisk.

Att föreslå att investera i en lång räntefond i dagens läge är rent ut sagt ett riktigt dåligt råd. Statsobligationsräntorna är extremt låga i dagens läge, 10 årsräntan slog all time low igår (mycket pga riksbankens tidigareläggande av deras likviditetsportfölj á 10 mdr). Skulle vi mot för modan fortsätta med detta extrema lågränteläge kommande år så har du som bäst 1-1,5% i avkastning på en dylik fond, dvs det är bättre då att köpa en korträntefond och få 2-2,5% eller stoppa in pengarna på ett sparkonto så tar du noll risk och med en högre avkastning. Men med största sannolikhet kommer räntorna stiga allt med att situationen i världen förbättras, då har du en snabbt en negativ avkastning på en långräntefond och då kan slagen bli stora. Titta ex på AMF Räntefond Lång i oktober förra året, då gick fonden ned 1,13% eller Q4 2010 då fonden gick ned 1,78 %.
Citera
2012-05-11, 13:47
Medlem
ManUniteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Blanda inte ihop äpplen och päron. Det du länkar till är en lång obligationsfond, dvs en fond med påtaglig durationsrisk på nedsidan just nu. Det TS har sedan tidigare är en korträntefond med ingen/försumbar durationsrisk.

Att föreslå att investera i en lång räntefond i dagens läge är rent ut sagt ett riktigt dåligt råd. Statsobligationsräntorna är extremt låga i dagens läge, 10 årsräntan slog all time low igår (mycket pga riksbankens tidigareläggande av deras likviditetsportfölj á 10 mdr). Skulle vi mot för modan fortsätta med detta extrema lågränteläge kommande år så har du som bäst 1-1,5% i avkastning på en dylik fond, dvs det är bättre då att köpa en korträntefond och få 2-2,5% eller stoppa in pengarna på ett sparkonto så tar du noll risk och med en högre avkastning. Men med största sannolikhet kommer räntorna stiga allt med att situationen i världen förbättras, då har du en snabbt en negativ avkastning på en långräntefond och då kan slagen bli stora. Titta ex på AMF Räntefond Lång i oktober förra året, då gick fonden ned 1,13% eller Q4 2010 då fonden gick ned 1,78 %.

Ok då låter det ju lite som att jag är på rätt väg när jag är inne på att placera pengarna på ett sparkonto.

Marginalen bank ser ut att ge mest upp till
*4% ränta tom. 30/4 -13. Därefter 3.35%.
*Insättningsgaranti finns.
*Tar man ut pengar i förväg så gäller 3.35% ränta vad jag förstått

Någon som har erfarenhet av denna bank?

Kom gärna med synpunkter/förslag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här