2012-05-09, 23:52
Medlem
lithionits avatar
Det sägs att eltandborstar ska vara bra även för tandköttet men vetefan.

Köpte en eltandborste för 3 veckor sen, tänderna blir otroligt rena från plack men jag upplever att tandköttet flyttat sig uppåt nån mm (och nej jag trycker inte tandborsten mot tandköttet och försöker se till att borsten bara borstar på själva tandköttskanten som man ska göra)

Ni andra som kör eltandborste hur upplever ni att det påverkat ert tandkött och har ni fått mer blottade tandhalsar? Man ska ju använda en mjuk tandborste, eltandborsten är ju ganska rejält hård och har massa strån som sticker ut som ska göra rent mellan tänderna.

Så är lite ambivalent om jag ska fortsätta med eltandborsten eller inte.
Citera
2012-05-10, 00:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fotografera så kan du ge fan i att spekulera om tandköttet rört på sig eller inte för då har du det svart på vitt, kört eltandborste sen 5-6år och inte märkt av nåt.
Citera
2012-05-10, 16:22
Moderator
ofays avatar
Du kanske ska se över din teknik? Att borsta med eltandborste är inte alls som att borsta med en vanlig tandborste, det är bättre med eltandborste men som med allt annat är tekniken viktig.
Citera
2012-05-13, 19:29
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Du kanske ska se över din teknik? Att borsta med eltandborste är inte alls som att borsta med en vanlig tandborste, det är bättre med eltandborste men som med allt annat är tekniken viktig.

Har nog ett dåligt borsthuvud
http://www.netonnet.se/art/personvard/tandvard/tillbehor/oral-b-flossaction2/141013.3476/

Det är jättebra just för tänderna, men alla hårda strån som ska gå in mellan tänderna tror jag sliter extra på tandköttet. Det finns "sensitive" borsthuvuden också. Överväger att köpa det sen när jag får lön.

Har aldrig haft hål innan fast jag alltid haft manuell borste frånsett kanske 6 månader innan i mitt liv och aldrig några hål, men snusar tror nog att det är det som ställer till det mest, fräter på tandköttet. Jag tar nästan hellre nåt hål, för tandkött kommer inte tillbaka när det väl är borta Enda sättet att återskapa tandköttet är att man flyttar slemhinna från gomseglet i munnen till tänderna, men det verkar otroligt dyrt och göra skitont.
Citera
2012-05-13, 21:05
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Har nog ett dåligt borsthuvud
http://www.netonnet.se/art/personvard/tandvard/tillbehor/oral-b-flossaction2/141013.3476/

Det är jättebra just för tänderna, men alla hårda strån som ska gå in mellan tänderna tror jag sliter extra på tandköttet. Det finns "sensitive" borsthuvuden också. Överväger att köpa det sen när jag får lön.

Har aldrig haft hål innan fast jag alltid haft manuell borste frånsett kanske 6 månader innan i mitt liv och aldrig några hål, men snusar tror nog att det är det som ställer till det mest, fräter på tandköttet. Jag tar nästan hellre nåt hål, för tandkött kommer inte tillbaka när det väl är borta Enda sättet att återskapa tandköttet är att man flyttar slemhinna från gomseglet i munnen till tänderna, men det verkar otroligt dyrt och göra skitont.
Jag tycker inte deras borsthuvud med gummiflärpar är så bra, jag upplever den hårdare (min personliga åsikt). Köp x-mjuk eller den vanlige utan krusiduller och rulla den jäms med gingivan, eltandborsten ska flyttas långsamt från tand till tand med lätt tryck så man ser stråna spridas efter tand och tandkött.

Operationen att flytta gingiva görs i extremfall, sett det ett par gånger när underkäksfronten drabbats. Då kanske det är enklare att sluta snus? *blink blink*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in