2012-05-09, 23:33
Medlem
jeensens avatar
Hej! som rubriken lyder så undrar jag är jag alkoholist, min farfar tog livet av sig pga alkoholism min far är alkoholist och sitter för tillfället inne pga att han druckit för mycket och gjort några snesteg.

Jag själv jobbar och klarar av mina räkningar utan problem och har pengar över och lever gott, men jag dricker runt 8-10 öl eller någon liter vin om dagen.

Jag klarar mig upp och jobba ändå, ser mig inte som någon alkoholist men min flickvän (hotar med att lämna mig) och polare börjar reagera på mitt beteende. så frågan är om det är för mycket?
Citera
2012-05-09, 23:37
Avslutad
Kanske borde dra ner på drickandet. Inte dricka dagligen max 1-2 ggr i veckan. m du inte klarar av detså borde du söka hjälp
Citera
2012-05-09, 23:40
Medlem
Bisarros avatar
Svårt att säga om du är alkoholist eftersom du inte skriver hur länge du druckit såpass mycket och hur du blir när/om du inte dricker på ett par veckor, men fortsätter du såhär kommer du garanterat bli alkoholist, så du bör ju försöka sluta eller i alla fall minska kraftigt.
Citera
2012-05-09, 23:40
Medlem
SuperSoniks avatar
Drick på Onsdag, Fredag, Lördag så är det ingen som bryr sig. Det är när man dricker 3/7 dagar som det är en ok nivå, 4/7 och mer blir lite mycket enligt många.
Citera
2012-05-09, 23:45
Medlem
Spontant - ja.
Men alkoholism handlar mindre om mängd och mer om vana/beroende.
Det går att vara beroende av en öl om dagen också.

Kan du inte låta bli att dricka så har du problem.
Citera
2012-05-09, 23:45
Medlem
jeensens avatar
Jag har hållt på såhär under ca 2 år kanske, och det går i vågor, ibland är det kanske 2-3 dagar i veckan jag dricker i någon/några månader sen tillbaka till standard i ca 6 månader med mängden varje dag. (ibland kan även få perioder då jag är helt nykter i kanske 2-3veckor)
Citera
2012-05-09, 23:46
Bannlyst
Frågan är vad som händer om du bestämmer dig för att låta bli.

DÄR har du svaret.

Antar att du vet att det är ohälsosamma mängder som det är.
Citera
2012-05-09, 23:49
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Spontant - ja.
Men alkoholism handlar mindre om mängd och mer om vana/beroende.
Det går att vara beroende av en öl om dagen också.

Kan du inte låta bli att dricka så har du problem.
Nej. Dricker man en öl om dagen i säg trettio år och inte klarar av att avstå från den är man inte alkoholist, då har man en tvångstanke och är förmodligen autistisk. Alkoholism handlar om att alkoholen mer eller mindre förstör ens liv och att man är fysiskt beroende.
Citera
2012-05-09, 23:49
Medlem
jeensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Frågan är vad som händer om du bestämmer dig för att låta bli.

DÄR har du svaret.

Antar att du vet att det är ohälsosamma mängder som det är.

Har försökt med att låta bli men hamnar alltid på att (jag ska ta det lite lugnare) sen så tar jag det lugnt under någon/några veckor sen är jag tillbaka i samma spår igen.
Citera
2012-05-09, 23:52
Medlem
ShouldBeFines avatar
Ja du är alkoholist och du bör definitivt se över dina alkoholvanor, mest med tanke på att din lever troligtvis kommer paja om några decennier ifall du fortsätter såhär.

Har du testat på andra droger? Du kanske kan börja missbruka något som inte skadar kroppen lika mycket som alkohol.
Citera
2012-05-09, 23:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Alkoholism handlar om att alkoholen mer eller mindre förstör ens liv och att man är fysiskt beroende.

Att man inte lägger av, trots att det negativa överväger.

Citat:
Ursprungligen postat av jeensen
men min flickvän (hotar med att lämna mig) och polare börjar reagera på mitt beteende.
Citera
2012-05-09, 23:57
Medlem
Om du utan problem kan sänka ditt alkoholintag till 1-2 öl om dagen utan att känna ett gravt sug att behöva dricka mer så är du inte alkoholist. Men klarar du inte vardagen utan den mängden alkohol du intar nu så skulle jag nog säga att du har ett problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in