2012-05-09, 21:27
Medlem
Tjena Flashback! :Varnar för långt inlägg:

Jag postade här för några veckor sedan om mina problem, men tyckte inte att jag gav den fulla bilden av dem. De hade då bara infunnit sig i ett par veckor men de har nu varat i över en månad.

I slutet av februari så lyckades jag dra på mig en allvarlig hjärnskakning (8 timmars total minneslucka och lättare amnesi i 2 dagar). Jag var på resa så trots mitt tillstånd så lyckades jag dra ut och kröka ett par dagar efter. Kom sedan hem från resan och hade allmänt svårare att koncentrera mig men detta "fadade av" efter en månad. Rent generellt under tiden efter olyckan var jag mycket lyckligare än jag brukar vara.

I slutet på mars till början på april så åkte jag med min familj på en semester och jag mådde prima. De var under den sista dagen på denna resan som helvetet började.
Jag har alltid haft bra fantasi och kunnat intala mig själv saker. Framför allt att jag var med i en TV-serie och att alla omkring mig var skådespelare (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Truman_Show_delusion). Detta har dock alltid begränsats till min fantasi och har aldrig vållat några problem.

Min brorsa hade kollat på just "The Truman Show" under kvällen innan dagen vi flög hem och i vanlig manér så sporrades mina tankar igång. Detta urartade helt plötsligt efter halva flygresan då jag för första gången i mitt liv faktiskt "trodde" på det, samtidigt som nervositeten för att jag höll på att bli sjuk tilltog.

När jag sedan kom hem så lyckades jag förtränga dessa känslorna, tillsammans med alla andra känslor och detta resulterade i en två veckor lång, djup depression. Grät mycket och hade i princip konstant ångest.

Min koncentrationsförmåga och korttidsminne försämrades radikalt på kort tid och har varit allmänt kassa sedan dess. Jag har svårare att tänka abstrakt...ja, svårare att tänka rent allmänt.

Jag har inte varit riktigt deprimerad eller nedstämd på ett tag nu, men koncentrationen och allt är fortfarande vid rock-bottom.

Vanföreställningarna är långt ifrån konstanta och jag förtrycker inte dom utan får bort dom med stor möda genom att försöka resonera logiskt osv. (vilket oftast inte fungerar utan jag får "vänta ut dom"). Jag kan till exempel vakna upp en morgon och må hyfsat bra, utan så starka vanföreställningar och med en helt okej koncentrationsförmåga samt vara ganska glad.
När jag kommer till skolan så blir jag trött i huvudet, men allting flyter på hyfsat bra.
När jag kommer hem så räcker det med 10 minuter i soffan ensam med mina tankar och det räcker med att jag tanken om dessa fantasier bara flyger förbi mina tankar för att jag ska bli förvirrad igen och börja tro att mina föräldrar är skådespelare och allt vad skiten heter.
En timme senare så försvinner detta igen.

Grejen med mina "fantasier" är att de må komma mindre frekvent nu, men de spårar mer och mer. I början var jag bara rädd för kameror, nu kan de till och med gå så långt att jag misstänker att folk kan läsa mina tankar och att djur inte är djur (utan någon annan, förvandlad varelse). :P

Detta är enorm jobbigt och ångestfyllt då jag spenderar 30% av tiden att vara grymt paranoid, 30% av tiden "glad" och 40% av tiden att gräma mig över att jag håller på att bli tokig.

Jag är en kille på 19 år, utan (vad jag vet) mental sjukdom i släkten. Lever i en bra familj, många bra vänner och jag är (var? ) ganska smart.

Har berättat om alla mina problem för mina föräldrar och vi har gått till en läkare. Denne läkare skyllde allt på hjärnskakningen jag fick och jag fick magnetröntga huvudet (inga abnormaliteter). Jag tyckte dock inte att jag nådde ut till honom om alla mina problem och ska söka upp en neurolog.

Detta har förmodligen inte märkts bland mina vänner än då jag mår som bäst när jag är med dom.

Jag har aldrig under mina 19 år under ens en sekund mått så dåligt som jag gjort under den senaste månaden och undrar därför:

*Någon annan som har någon erfarenhet av psykotiska symptom efter hjärnskada?

*Vad hade ni Flashbackare som de psykfallsproffsen ni är gett mig för råd?
Senast redigerad av Flaskbacck 2012-05-09 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in