2012-05-09, 11:15
Medlem
Jag har varit alkoholist i snart tjugo år. En massa försök att sluta som inte funkat. Nu är jag nykter sedan slutet av januari och det är lättare än jag trodde. Anledningen är nog att jag fick Zopiklon utskrivet för hjälp med sömnen under den första abstinensen.

Nu tar jag 2*7.5mg Zopiklon varje kväll (och jag gjort så sedan slutet av januari). Läkaren vill inte skriva ut mer och jag börjar bli rädd för beroende. Jag är rädd för att sluta med tabletterna -- rädd att inte kunna sova och rädd för att falla tillbaka i spriten.

Är det någon som har erfarenhet av Zopiklon och hur lång tid det tar att utveckla ett beroende? Finns det alternativ som gör att jag kan sova, men som inte är beroendeframkallande?
Citera
2012-05-09, 13:16
Medlem
FittBritts avatar
Men det är bara ge fan i att sova då. Försöka går ju alltid.
Citera
2012-05-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av signessixten
Jag har varit alkoholist i snart tjugo år. En massa försök att sluta som inte funkat. Nu är jag nykter sedan slutet av januari och det är lättare än jag trodde. Anledningen är nog att jag fick Zopiklon utskrivet för hjälp med sömnen under den första abstinensen.

Nu tar jag 2*7.5mg Zopiklon varje kväll (och jag gjort så sedan slutet av januari). Läkaren vill inte skriva ut mer och jag börjar bli rädd för beroende. Jag är rädd för att sluta med tabletterna -- rädd att inte kunna sova och rädd för att falla tillbaka i spriten.

Är det någon som har erfarenhet av Zopiklon och hur lång tid det tar att utveckla ett beroende? Finns det alternativ som gör att jag kan sova, men som inte är beroendeframkallande?

Om du känner dig stark nog så kan du prova ett "sömnprogram" (är väldigt jobbigt).
googla!!

Förr eller senare måste du släppa insomningtbl, hårt men sant!

När jag blev nykter så var jag skitskraj för att inte få sova, trodde att jag kunde käka imovane/propavan livet ut men så tyckte inte läkaren

Ställde helt enkelt in mig på att det skulle bli skitjobbigt och tog tjuren i hornen. Kunde jag lägga av med drickat så kunde jag väl sluta med tbl med.

Har precis kört ett "sömnprogram" i 6v vilket gav resultat på insomnian som jag haft i minst i 20år, det var jobbigt som f-n. Kanske något att prova på när du blir starkare om sömnen inte ger med sig (googla sömnprogram)

Lycka till
Citera
2012-05-09, 19:49
Medlem
Om du käkat 15mg zopiklon per kväll sen i januari är du med all säkerhet på något vis beroende av dem. Antingen psykiskt eller fysiskt eller både och

Dock finns de ju folk som kan sluta med vad som helst när som helst men du verkar inte vara en av dem. Tycker de är konstigt att du inte behövt höja dosen? Är rätt kraftig toleransökning på zopiklon har jag för mig.
Citera
2012-05-09, 23:05
Medlem
christerys avatar
Coolt, jag har provat imovane/zopiklon och fick väl tolerans efter en månade eller så. Då hade jag dom bara sön-tors och körde naturellt fre-lör. Då såg jag ju att jag sov lika bra med som utan tabletter. Dvs en 4-5 timmar

Men när jag började så var 5mg lagom för 5-6 timmar (klubbad säl så länge), tog väl ett paket så var jag tvungen att byta till 7,5mg modellen pga att 5orna sov jag bara 3-4 timmar på.

Sen hade jag ett flerårigt uppehåll, provade dom igen. Nu direkt 7,5 och efter 2*30 så funkade dom som sagt inte alls

Men det är olika, du verkar ha haft tur. Om du nu inte bara bytt ett missbruk mot ett annat. det är väl ganska lika som benzo med domhär z-pillren stilnoct/imovane.

Prova vara utan några dar och kolla, det kanske tar ett tag att somna - men lite varm mjölk och svalt, tyst och mörkt i sovrummet. Inge kaffe eller så ca 4 timmar innan läggdags. Definitivt ingen klocka att glo på, ids du så kan du tanka lite sömncdar från nätet. Nån kvinna eller man för den delen som talar lugnande. Det kan vara lite roliga avslappnings övningar där man skall spänna en muskel i taget och känna hur den känns när den är avslappnad... tung och liksom lite borta...

Testat det med kassettband för en 20 år sen, fungerade inte pga att knappfan på kasettspelaren hoppade upp med en smäll i slutet på bandet
Det funkar bättre med CD, har även köpt lite mindfullness böcker och en bok om lycka av Dalai Lama som faktiskt var intressant.
Citera
2012-05-10, 10:46
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signessixten

Finns tyvärr inga insomningstabletter som inte är beroendeframkallande men det finns ju sömntabletter som t.ex propavan som inte är beroendeframkallande och lätt att få utskrivet, finns massa andra som är lätta att få ut för dom har ingen missbrukarpotential.
Citera
2012-05-11, 21:39
Medlem
Foyles avatar
Ett tips är att du kanske ska jobba med anledningen till att du krökade
Citera
2012-05-11, 22:50
Medlem
E.W.s avatar
Trappa ner tabletterna långsamt!!! Annars kommer du att få mycket svårt att sova.

1. Först till 1 x 7,5 mg under 1-2 veckor.
2. Sedan till 1 x 5 mg under 1-2 veckor.

Vill inte läkaren skriva ut 5 mg tabletter till nedtrappningen, kan du i steg 2 istället ta en halv tablett 7,5 mg dagligen i 1-2 veckor. Sen slutar du helt med zopiklon.

Under nedtrappningen kan du be att få utskrivet Propavan (det är ett icke-beroendeframkallande sömnmedel). Det brukar vara relativt lätt att få utskrivet. Det är dock inte lika effektivt som zopiklon. Dosen du bör ta är 2 tabletter 2 timmar innan du går och lägger dig. Många läkare säger 30-60 minuter innan sänggående (men det är för kort tid). Propavan kan du fortsätta att ta även efter nedtrappningen.

Tyvärr sover man alltid sämre den första tiden efter man slutat med sömntabletter. Men det blir bättre med tiden.
Senast redigerad av E.W. 2012-05-11 kl. 23:04.
Citera
2012-05-11, 23:54
Medlem
Pussmunnens avatar
2st 7,5 låter ganska mycket. men som föregående skrev så trappa ner dem. sen när du slutat så kan du ha svårt att sova allt från nån dag till nån vecka. men det är värt att trappa ner och sluta. zopiklon är ett jäkla rävgift.
Citera
2012-05-12, 06:07
Medlem
Xalterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Trappa ner tabletterna långsamt!!! Annars kommer du att få mycket svårt att sova.

Vill inte läkaren skriva ut 5 mg tabletter till nedtrappningen, kan du i steg 2 istället ta en halv tablett 7,5 mg dagligen i 1-2 veckor. Sen slutar du helt med zopiklon.

Under nedtrappningen kan du be att få utskrivet Propavan (det är ett icke-beroendeframkallande sömnmedel). Det brukar vara relativt lätt att få utskrivet. Det är dock inte lika effektivt som zopiklon. Dosen du bör ta är 2 tabletter 2 timmar innan du går och lägger dig. Många läkare säger 30-60 minuter innan sänggående (men det är för kort tid). Propavan kan du fortsätta att ta även efter nedtrappningen.

Tyvärr sover man alltid sämre den första tiden efter man slutat med sömntabletter. Men det blir bättre med tiden.

+1 Trappa ner långsamt samt använd dig av andra icke-beroendeframkallande medel att boosta zopparna. Propavan är nämnt, sedan finns det Theralen och Nozinan med.
Ev. kan du helt gå över till dessa istället för sömntabletterna, men de fungerar tyvärr inte för alla, men helt klart värt ett försök!

Lycka till!
Citera
2012-05-12, 21:04
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.

Du har varit jätteduktig som slutat med alkoholen! Följer du mitt nedtrappnings-schema ovan så tror jag att du kommer klara att sluta med beroendeframkallande sömnmedel också. Lätt är det aldrig att sluta med beroendeframkallande medel. Men jag tror du har den "jävlar anamma" som krävs.

Tillägg:

Det finns en anledning till att zopiklon är narkotikaklassat. Det är svårt att sluta med det. Anledningen är att man får något som heter 'rebound-insomnia' när man slutar. Det betyder att man plötsligt får mycket svårt att sova. Ofta ännu svårare än det var innan man började med zopiklon. Det brukar vara en eller några veckor. Det är därför det är viktigt att trappa ner långsamt (som jag beskriver ovan). Då minskas detta problem.

Fler och fler läkare vill inte skriva ut zopiklon/zolpidem till nya patienter, just p.g.a. att rebound-effekten gör att det är svårt att sluta. Men det är absolut inte omöjligt att sluta.

Fastna dock inte på "vanliga" bensodiazpiner istället. Problemen är likartade för dessa medel.
Senast redigerad av E.W. 2012-05-12 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in