2012-05-09, 10:06
Medlem
Har haft artros i nyckelbensleden i cirka en vecka nu och undrar om någon här haft det tidigare. Jag har endast grad 1 artros och känner ingen smärta i axeln förutom när jag gör chinups och andra övningar där man lyfter armarna uppåt. Jag har inte tränat sedan skadan.

Har någon av er haft artros, och hur lång tid tog det innan du kunde träna igen? Är träningsberoende och har världens abstinens.
Citera
2012-05-09, 12:28
Medlem
pezrulezhaakons avatar
tapp3r

Har du väl fått artros, så har du det i princip hela livet. Det innebär att du måste anpassa din träning därefter och lära dig leva med problemet. Rätt träning är det enda "botemedlet".
Då kan du leva resten av livet utan smärta och problem. Men det innebär att du inte förvärrar läget dvs...

Det finns ju vissa ingrepp som går att göra vid värre stadie.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2012-05-09 kl. 12:30.
Citera
2012-05-09, 16:01
Medlem
Vet du om det är vanlig Artros eller "Artros" orsakad av osteolys (aka weightlifter´s shoulder)? Har en ortopedkirurg sett din MRT? Sjukgymnaster/naprapater/vanliga läkare känner i regel inte till den skadan, trots att det är rätt vanligt. Finns isåfall operationsmöjligheter med väldigt bra odds. Lite sämre om det är från ett trauma. Kan ibland läka av sig självt men tar då 1-2 år.
Jag har detta men klarar mig bra (efter lång vila) om jag undviker övningar ovanför huvudet och håller kuffarna i trim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in