• 1
  • 2
2012-05-10, 02:56
Medlem
sorcdercs avatar
Till TS: jag har varit i din situation och du får tänka på två saker; båda kanske känns dumma i stunden men det är sanning från en erfaren kille som vart deppig i flera flera år och sedan tagit sig ur skiten =)

1. du kommer dö. varför skynda på döden? du vet inte vad som händer sen. se livet som en gåva där du kan experimentera och göra skumma grejer. låter in vardagen rolig? skit i den då, dra iväg på en jävla tågluff eller gör något skumt innan du tar livet av dig. party ^_ ^

2. skada inte någon annan genom att hoppa framför en bil.. du pajar någons liv, är det bra? sadistiskt. istället bör du fixa någon dödande injektion som gör att du ser fin ut när du är död så slipper ngn bli lika chockad! =)

3. livet kommer bli bättre. allt går i perioder. ditt liv kommer suga ibland och ibland kommer det vara bra! tänk på det. är det sämst nu kan det bara bli bättre. gör ngt med livet! skulle du vara glad om du blev känd? sångare/skådespelare/producent/dj/rockkändis/it-miljardär/affärsman? bestäm dig för något och vig ditt liv åt det.. skit i allt annat! då kmr du skita i att du är deppig.
Citera
2012-05-10, 13:43
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cgiraff
Fyfan vad deppigt mitt resultat var, stämmer det där testet? kollade upp på nätet svaren:

Table 2

1. Sample from general population
2.Untreated depressive persons
3.Clinical group (in-patiens)

-------------1----------2----------3--------Mitt resultat:
Total score--222,23 ---178,25 ----173,09------ 125
E-factor ----112,11---- 87,71 ----85,03--------60
P-factor ----110,11---- 90,53---- 87,77--------65
SD--------- 36,48----- 30,07---- 27,80---------21
ST--------- 73,62----- 60,45----- 60,06--------44
F---------- 52,74------ 40,89---- 38,41--------30
R ----------59,39----- 46,82----- 45,40--------30

Ser ju ut som om jag ska självmord imorrn eller något. Mår klart värre nu än innan när jag inte kunde slagga :/

Hade ångest över kärlek därav slaggproblemet. Har inte direkt tänkt på att skada mig/självmord eller något sådant innan. (förutom det vanliga som alla gör, enligt mig ivf)

Edit:
Trots att folk kallar mig smart, social etc. så har jag inga direkt ambitioner i livet förutom att jag typ vill bli rik(gör inget åt det) och typ leva det jag ivf. tror är livet. Skiter i allt viktigt typ och gör saker som får mig att inte tänka på det jag "bör" göra. Vill egentligen ingenting men känner att jag har press av omvärlden/familjen att göra saker. Har egentligen ingen uttryckt press men morsan har förväntningar på mig typ. Är enligt umgänge ansedd som "smart" vilket leder till typ högre press typ. fuuuk. Vet inte vad jag skriver egentligen men vill typ att någon har något att säga om det jag har skrivigt ivf.

Läs Livet måste ha mening av Viktor Frankl. Den innehåller många analyser och strategier för att hantera meningslöshet eller tomhet. Eller så kan du uppsöka en psykolog eller präst.
Citera
2012-05-10, 14:36
Medlem
Präst .

Blir ett läs av Livet måste ha mening av Viktor Frankl. . Dags att kravla sig ur skithålet
Citera
2012-05-10, 15:21
Medlem
Citat:
Präst .

Blir ett läs av Livet måste ha mening av Viktor Frankl. . Dags att kravla sig ur skithålet

För inte så många årtionden sedan så sökte man sig till präster när man hade själsliga problem, idag söker man sig till psykologer. Det är inte alla psykologer som arbetar med existentiella frågor och mening i livet, men i princip alla präster måste ta ställning till det i och med att religionen kretsar kring dessa ämnen. Så skulle det mot förmodan inte fungera med psykolog kan man söka sig till andra möjligheter
Citera
2012-05-10, 18:55
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoLo12
^
Troligen har detta lett till att jag har blivit ett offer för konformism, ''rädd'' för att komma nära folk, samt spår av apati. Vet att de blev långt nu, så jag uppskattar den som verkligen har läst!

Rädsla för livet är en stor grej. Jag sitter där nu, har lite samma känslor som du har. Jag är 21 år, bor fortfarande hemma.. Studerar på högskola, så bor hemma för att slippa ta studielån, men det känns inte så vuxet att komma hem. Att mina föräldrar är alkisar och egentligen bara vill bli av med mig gör inte det hela bättre. Nämner jag något om deras dryckesvanor blir det typ.. "Flytta då!" Jag har ingen relation med dem alls, vilket är tråkigt. Jag känner mig ensam och tom, sårad, utslängd och rädd. Vart är tryggheten?

Men, gör inget dumt. Livet är större än såhär, förr eller senare kommer du hitta meningen med livet och fyllas av livets godhet. Det kommer, det enda du behöver är tålamod.

Kan tillägga att jag från 14 års ålder var självdestruktiv. Jag skar mig i armarna, benen och drömde om att hoppa från broar/framför tåg. Jag är glad att jag aldrig gjorde det, även om tankarna om att göra detta igen återkommer då och då. Men, att skära sig, hjälper inte. Du får mer ångest efteråt än vad du hade innan. Gör inget som kan skada någon annan. (Som att hoppa framför tåg etc..) Jag har hittat någon slags hopp och glädje i den kristna tron. Jag är inte superduper kristen, men jag tror, och det ger mig något slags hopp om att jag inte är så ensam som jag tror att jag är.

Håll ut, häll i, håll tyst, håll om.
Citera
2012-05-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
För inte så många årtionden sedan så sökte man sig till präster när man hade själsliga problem, idag söker man sig till psykologer. Det är inte alla psykologer som arbetar med existentiella frågor och mening i livet, men i princip alla präster måste ta ställning till det i och med att religionen kretsar kring dessa ämnen. Så skulle det mot förmodan inte fungera med psykolog kan man söka sig till andra möjligheter

Det må vara så. Men med all respekt för de som tycker annorlunda, så har jag väldigt svårt med religon. Inte med de som utövar eller så, men jag kan inte ta det seriöst.

Tack för hjälpen i alla fall. har redan läst 300 sidor av boken du gav som förslag
Citera
2012-05-10, 22:53
Medlem
Citat:
Det må vara så. Men med all respekt för de som tycker annorlunda, så har jag väldigt svårt med religon. Inte med de som utövar eller så, men jag kan inte ta det seriöst.

Tack för hjälpen i alla fall. har redan läst 300 sidor av boken du gav som förslag

Nej jag har också svårt att ta religion seriöst. Men man måste erkänna att prällarna är bra på annat än att dricka vin och pumpa korgossar Vilken utgåva fick du tag i då? Den senaste är på 155 sidor medan de tidigare kanske var aningen längre (max 190 sidor) men du kanske menade 30 sidor och det blev en extra nolla
Citera
2012-05-11, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Nej jag har också svårt att ta religion seriöst. Men man måste erkänna att prällarna är bra på annat än att dricka vin och pumpa korgossar Vilken utgåva fick du tag i då? Den senaste är på 155 sidor medan de tidigare kanske var aningen längre (max 190 sidor) men du kanske menade 30 sidor och det blev en extra nolla

Ska jag vara ärlig så är det faktiskt en ljudbok och jag estimerade sidorna alldeles för högt:P, det kanske var 80-100 sidor i sådant fall!

Vet inte varför jag fick för mig att låtsas att det var boken jag köpt.
Citera
2012-05-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ska jag vara ärlig så är det faktiskt en ljudbok och jag estimerade sidorna alldeles för högt:P, det kanske var 80-100 sidor i sådant fall!

Vet inte varför jag fick för mig att låtsas att det var boken jag köpt.

Jaha, det finns ljudbok. Då ska jag också köpa det eftersom att det blir en upplevelse i sig att höra någon läsa de tunga resonemangen snarare än att enbart läsa dem själv. Jag tror nog att du valde att låtsas för att det finns gott om pretentiösa snobbar som nedvärderar allt som inte är "finlitteratur" som ska läsas i tänkarfåtöljen. Är det rätt berättare anser åtminstone jag att ljudbok i många fall kan vara bättre än bok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in