2012-05-08, 23:09
Medlem
Jag har en katt sen en vecka tillbaka som bajsar duktigt i lådan, men det hamnar även lite utanför. Hennes päls är något lång så visst kan det vara att något fastnar, men nu såg jag att det både fanns färskt "ogömt" bajs i lådan och utanför. Hon gör det bara ibland när hon går på lådan. Har det kanske att göra med stressmage? Känns bara märkligt att så "perfekta" tollar skulle hamna på golvet ifall de fastnade i pälsen då de borde vara utsmetade? Känns som att bajset utanför är lite lösare, men jag kan ha fel. Hon äter mest torrfoder, men har fått lite blöt kattmat idag. Kanske något fel där? Någon som har idéer?
Citera
2012-05-08, 23:22
Medlem
TheGamers avatar
Kan vara när katter försöker gräva ner kiss/bajs så kan dom råka slänga det utanför, bara att plocka upp
Citera
2012-05-09, 00:43
Medlem
TequilaBoys avatar
Kan du inte skaffa en sån låda med lock som katten kan gå in i?

Då stannar säkert skiten i lådan!

KATTLÅDAN
Citera
2012-05-09, 02:22
Medlem
Prova skaffa en större kattlåda. Alltså att den är större på bredd & längd, inte höjd. Jag vet många katter som inte tycker om att bajsa i en låda som känns "för trång" för dem.
Citera
2012-05-09, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiaz
Prova skaffa en större kattlåda. Alltså att den är större på bredd & längd, inte höjd. Jag vet många katter som inte tycker om att bajsa i en låda som känns "för trång" för dem.
Detta är en "jumbo size" lådå, så jag vet inte var man kan få tag på större. Dessutom är det svårt med plats på mitt badrum.
Citera
2012-05-09, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Detta är en "jumbo size" lådå, så jag vet inte var man kan få tag på större. Dessutom är det svårt med plats på mitt badrum.

Ja då vet jag inte riktigt.. Hur ofta tömmer du? 2 ggr/dag? 1 ggr/dag?
Citera
2012-05-09, 03:09
Medlem
Citat:
Ja då vet jag inte riktigt.. Hur ofta tömmer du? 2 ggr/dag? 1 ggr/dag?
Oftast 1 ggr per dag. Ibland 2.
Citera
2012-05-09, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Oftast 1 ggr per dag. Ibland 2.

Har du en sådan "skyddskant" runt omkring lådan? Alltså ett stänkskydd?
Prova ta bort det isof.
De flesta katter som bajsar utanför gör det för att dom inte känner att dom får plats.
Om kanten då är i vägen för svansen så kan detta kännas som ett bekymmer för katten.

Hoppas det är till någon hjälp
Citera
2012-05-09, 23:24
Medlem
Citat:
Har du en sådan "skyddskant" runt omkring lådan? Alltså ett stänkskydd?
Prova ta bort det isof.
De flesta katter som bajsar utanför gör det för att dom inte känner att dom får plats.
Om kanten då är i vägen för svansen så kan detta kännas som ett bekymmer för katten.

Hoppas det är till någon hjälp
Ja det gjorde jag och det funkade utmärkt fram tills alldeles nyss då jag fann bajs på väggen I sitt förra hem hade hon en kattlåda med huva, får kanske införskaffa en sådan? Då kommer det i alla fall inte bajs på väggen....
Citera
2012-05-15, 16:07
Medlem
Kan uppdatera lite att jag köpte en ny större kattlåda med lock, och nu går allt finfint. Var nog bara lite protestande från missens sida. Har även en matta framför som tar det värsta gruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in