2012-05-08, 12:57
Medlem
Blossom-Russos avatar
Vad är skillnaden?

Gillade aldrig honung som barn, ingen annan jag kände åt det heller. Och har egentligen aldrig ätit det förens de sista året.

När jag var mindre så fanns det bara dessutom en sort som var vit. Numera är ju den disney-aktiga gyllene mer vanlig.

Så jag undrar egentligen vad skillnaden är?
Citera
2012-05-08, 14:27
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blossom-Russo
Vad är skillnaden?

Gillade aldrig honung som barn, ingen annan jag kände åt det heller. Och har egentligen aldrig ätit det förens de sista året.

När jag var mindre så fanns det bara dessutom en sort som var vit. Numera är ju den disney-aktiga gyllene mer vanlig.

Så jag undrar egentligen vad skillnaden är?

jävlar i helvete att du inte kan googla själv, här är länken till wikipedias artikel om honung.
Citera
2012-05-08, 14:29
Medlem
Diverges avatar
Googlade lite åt dig
http://www.ehow.com/facts_5918392_di...ver-honey.html

Man lär sig nåt nytt varje dag.
Citera
2012-05-08, 14:51
Medlem
Lys avatar
Honungens färg beror rätt mycket på vilka sorts blommor bina samlat nektar ifrån.
Citera
2012-05-10, 16:04
Medlem
Den mesta honungen som säljs är en blandning av honung från olika blommor. Om man gör honung från endast en sorts blomma skiftar färgen, här finns en lista över honung från en blomsort när det gäller smak och färg: http://en.wikipedia.org/wiki/Monofloral_honey
Citera
2012-05-13, 22:11
Medlem
Den väldigt vita svenska honungen är så kallad ljung-honung och finns av förklarliga skäl inte förrän en tid efter ljungen blommat

Många lokala odlare släpper bara den till bra kunder, släkt och vänner.

En väldig skillnad mot den rinnande gula akacia-honungen som av nån anledning blivit så utbredd i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in