Hej kära flashback.
Jag har nu 2 alternativ och jag vet inte vilket ni tycker låter bäst?
Det första alternativet:
Telefonförsäljning.
Sitta i telefon och sälja hela dagarna med en väldigt låg provision och
med en lön som ligger på runt 84kr, då när man även räknar med
semesterersättning, så egentligen är den på runt 74kr i timmen (vilket
är ruskigt lågt och det vet jag).
Det andra alternativet:
Ambulerande tjänsteman.
Det är ungefär som att ha konstant jour, med skillnaden att man oftast kan åka runt
emellan olika ställen exempelvis veckovis. För detta har jag pendeltåg med väldigt
kort sträcka emellan så att ta sig emellan dessa ställen är inga problem
och tar heller ingen tid, och är inte speciellt jobbigt.
Här har jag 133 timmar då som är det vanliga för en ambulerande tjänsteman, och
får då 114kr i timmen. Här har jag även dessa 133 timmar som garanterad minimlön
(dvs att jag får ut lön för minst 133 timmar på en hel månad, oavsett om jag kommer
behövas alla dagar eller inte), dvs, jag kan vara hemma helt vissa dagar och sålänge
jag finns tillgänglig för att "rycka" ut så är det som en betald dag.
Vad är det du ska sälja över telefon, och är du bra på att övertala folk så borde du satsa på detta även om det är pisslön men om du sköter dig fint så finns där säkert en chans att dom tar upp dig en level och tjänar lite mer och mer avancerade saker.
Om inte detta så hade jag självklart valt alternativ 2. Härligare jobb, bättre lön och så behöver du inte sitta 8-16 varje dag.
Du har ju till och med skrivit det ena på ett negativt sätt och det andra med en mer positiv ton, varför frågar du flashback när du redan verkar ha bestämt dig?
Ta alternativ två! Jobbat som ambulerande tjänsteman en sommar på E.on, nu iår ska jag jobba på vattenfall.
Tänk att som ambulerande tjänsteman ringer de åt dig, för de behöver hjälp (innebär ofta trevliga). Som telefonförsäljare kommer många vara otrevliga eller driva med dig! Samt att det nog är softare på jobbet om du väljer alternativ två.