2012-05-07, 21:25
Medlem
Har förstått att A-kassa och eget företag inte fungerar riktigt. Men hur kontrolleras detta? Om jag inte sitter i styrelsen - är det ok då att få A-kassa även om jag äger aktierna?
Vad jag vet finns inte aktieinnehav registrerat någonstans (kan det vara sant??).

Precis blivit arbetslös efter ha haft en butik som jag fick lägga ner. (KK). Har ett nytt företag och letar efter en butik.
A-kassan kan hjälpa mig i början av den nya butiken men det känns som jag måste välja. Har liksom inte varit arbetslös så länge att jag kan hoppas på starta eget stöd från arbetsförmedlingen.

Mischa
Citera
2012-05-07, 21:38
Medlem
att vara aktieägare har ingenting med a-kassan att göra. det som har betydelse är din inkomst och ens inkomst är publik enligt lag så ringer man skatteverket så kan man få reda på om någon tjänat pengar eller inte.

aktier och förtjänst på aktier är kapitalinkomst inte tjänsteinkomst. aktier är registrerade i själva bolaget och på den bank/site du köper aktier ifrån. varje ägare har värdepapper som berättigar deras andel i företaget.

mer information om företag och ev. ersättning kan du hitta här som ett exempel http://www.smakassa.se/ersattning/villkor/foretagare/

frågar du arbetsförmedligen eller din akassa du har så får du nog ett väldigt bra svar vad du kan och inte kan göra.
Citera
2012-05-07, 21:58
Medlem
Idealet vore om jag kunde få ha det nya bolaget och driva det vidare under en tidbestämd period alt tills jag kan ta ut lön eller en kombo av båda.

Någonstans känns det som om det är en samvetsfråga.
Citera
2012-05-07, 22:12
Medlem
även det skulle gå att få ut akassa samtidigt som man är näringsidkare(eller driver det via aktiebolag) så kan man säkert bli återbetalningskyldig om de kommer på en. så även om det är en samvetsfråga så kan det bli smärtsamt i slutändan. därav så ger jag rådet att fråga arbetsförmedlingen och akassan om hur de ställer sig till din idé. du behöver inte säga vem du är, fråga en hypotetisk fråga och se vad svaret blir.
Citera
2012-05-07, 23:51
Medlem
Gissar att detta kollas rutinmässigt. Så länge du har en inkomst av något slag som du inte får ha för att få A-kassa så är det stor risk att det kommer upptäckas (om du inte jobbar svart).
Så ring till arbetsförmedlingen och fråga (behöver ju inte säga vem du är) vad du kan och inte kan göra.

Skall du bluffa är det nog bättre att driva företaget via någon bulvan (som inte har A-kassa).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in