Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Jag har tröttnat på allt och går i funderingar på att avsluta mitt liv.
Har verkligen tröttna på allt, jag har gjort mycket i mitt liv, rest runt och jobbat i världen och provat på det mesta, men nu har jag kommit till insikt att allt suger hårt, vissa kallar det depression, jag vet inte. Har ätit ssri/srni/terapi utan framgång/terapi. Börjar ge upp hoppet på att det ska bli bättre.
Vet inte vad jag ska göra längre, har varit en aktiv, rolig kille som älskade att träna och inte har haft problem med brudar.
För ett år sedan lekte livet, men nu suger allt så hårt, kan inte uppskatta någonting längre, vet inte vad som har hänt och vad jag ska ta mig till. Alla säger "om du har mått bra en innan så finns det en stor möjlighet att du ska må bra igen", men jag vete tusan. Psykvården suger verkligen, men å andra sidan hur ska man kunna motivera en kille som har haft allt och aldrig tidigare mått dåligt i sitt liv.
Detta känns som priset man får betala om man mår lite för bra, ungefär som jag har levt i en bubbla. Känns som jag har bränt mina trådar i båda ändar.
Undrar väll mest om folk som har varit med om samma sak och hur det har gått (tagit sig ur skiten), aldrig haft problem med psyket innan, men det kan verkligen spela en ett spratt när man mår piss.
Har vart med om liknande grejer som dig TS. Från att ha varit på "topp" så har man rasat ner och känt att man nått botten, utan att något extremt egentligen har hänt. Jag tror att man har levt med underliggande stress och press, speciellt som högskolestuderande så bränner man oftast ut sig rejält under de sista åren. Man blir mer och mer lat, uppskattar inte saker, börjar äta onyttigt och leva dåligt. Ingenting känns roligt längre.
Det är inte lätt att ta sig ur dessa svackor och man måste verkligen ta små steg i taget. Försök uppskatta de små sakerna, en kopp te, en bra bok osv. Jag kan rekommendera dig att läsa Lyckofällan av Russ Harris, den kanske kan hjälpa dig att få lite perspektiv på livet. Man lever bara en gång och livet är inte bara en lång motorväg som går spikrakt framåt utan några som helst hinder, trotts att det kan tyckas verka vara så för vissa. Då och då stöter man på saker under livets gång, som tar en in på sidospår. Det viktigaste är att ta lärdom av sakerna och komma tillbaka som en klokare och visare person. Jag tycker heller inte man skall ta livet för seriöst och sätta för stor press på sig själv, trotts att man omedvetet oftast gör detta.
Mitt råd till dig är att börja få ordning på dem små sakerna och se det positiva i din tillvaro. Börja med lite små promenader, gå ut och ta dig en fika. Ta några bira med polarna och snacka lite skit. Sov ordentligt, ät god och nyttig mat. Ta sedan upp träningen lite smått. Du har inte någon svår sjukdom, du har utbildning, du har vart en aktiv och social kille. Va glad för detta! Det finns många personer som skulle göra allt för att få ha det som du har.
Jag vet att vet att det är lättare sagt än gjort, men ryck upp dig lite för fan