2012-05-07, 12:42
Medlem
Jag går i Kbt terapi för att jag lider av näringsbristfobi efter att ha legat på sjukhus och varit på väg att dö av näringsbrist för ett par år sedan. Jag är alltså fysiskt frisk nu men har då långt i från ett normalt liv då jag alltså fått en fobi för att hamna på sjukhus igen och att jag alltså ska dö av näringsbrist. Fobin har gått så långt att jag äter på regelbundna klockslag och ser till att alla näringsämnen finns i varje maträtt osv.

Det var lite bakgrund bara så ni fattar.

Nu går jag alltså i kbt terapi och jag har fått en jätte bra psykolog . jag har gjort en hirearki över alla jobbiga saker och vi har börjat med den grejjen som ger minst ångest. Det har gått bra faktiskt! Jag har kämpat så in i helvete för att klara av sitationen trots ångesten. Nu har vi kommit upp på dom lite jobbigare grejjerna och jag har väldigt svårt att genomföra skiten. Förra veckan skulle jag äta samma matträtt 4 dagar i rad , och det var skittufft jag grät och hade ångest osv, men jag överlevde jag dog inte.

Den här veckan skulle jag laga en ny maträtt (har ätit mina 10 st "okej" maträtter i flera år enbart) som jag anser inte innehåller tillräckligt med näring.och äta den till middag och sedan till lunch dagen efter, jag skulle alltså laga Soppa, köttfärssoppa. Det är ju en riktigt maträtt eftersom den innehåller kött och grönsaker och jag skulle äta en macka med ost på till.

Jag började igår och letade på ett recept och fick genast hemsk ångest, men lagade den ändå. Sedan skulle jag äta den och fyfan va äckligt , jag hade sån ångest att jag nästan kräktes (kräks av panikångest) . Men jag fick i mig den med nöd och näppe. Men hade ångest hela kvällen sen. I natt sov jag skitdåligt av ångesten och 7 i morse gav jag upp eftersom jag inte kunde ligga där och skaka av ångest något mer. Gick upp och började böla som fan, skakade och ja ni vet hur det blir av stark ångest. Ju mer jag tänkte på soppan desto äckligare blev den i mitt huvud. Hade så mycket ångest att jag gick och kräktes. Sen tvingade jag mig att äta soppan ganska direkt efter (illamåendet släpper lite precis efter kräkning) och den var skitäcklig men jag fick i mig den. Men nu efter har jag massa näringsbrist ångest. Jag tror seriöst att jag ska tuppa av från näringsbristen.

Hur fan står man ut med exponeringen i KBT ? Det är ju en jävla plåga rent ut sagt, ska jag sitta här och skaka av ångesten nu resten av dagen? Jag har ju oxascand hemma sen förut som funkar mot min panikångest. Men psykologen säger att jag inte får ta dom då det motverkar hela principen med att exponera sig.
Citera
2012-05-07, 12:49
Medlem
var inte en sån jävla mes. exponeringen varar ju inte förevigt, påminn dig om detta. Vad är några månaders lidande mot år av ritualiserande? Inget kommer att hända om du står emot ångesten, inget förutom att den försvinner så småningom.
Citera
2012-05-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
var inte en sån jävla mes. exponeringen varar ju inte förevigt, påminn dig om detta. Vad är några månaders lidande mot år av ritualiserande? Inget kommer att hända om du står emot ångesten, inget förutom att den försvinner så småningom.

men det är ju lätt att säga att man inte ska vara en mes. Jag fattar ju att exponeringen inte kommer vara för evigt. Men vad hjälper det när jag ärligt tror att jag kommer dö på vägen.

Problemet är att jag inte litar på Psykologen eller någon annan. Hur vet hon att jag inte kommer tuppa av? Hon är ju ingen läkare. Hon vet ju inte vilken soppa jag skulle laga eller vad den innehåller, hur kan hon vara så säker på att inget kommer hända. Jag hör ju själv hur sjukt det låter, men jag litar inte på vad hon säger.
Citera
2012-05-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresubin
Problemet är att jag inte litar på Psykologen eller någon annan. Hur vet hon att jag inte kommer tuppa av? Hon är ju ingen läkare. Hon vet ju inte vilken soppa jag skulle laga eller vad den innehåller, hur kan hon vara så säker på att inget kommer hända. Jag hör ju själv hur sjukt det låter, men jag litar inte på vad hon säger.

Du får helt enkelt ta risken... Det är väl det exponering i slutändan handlar om trots allt inte sant? Skärp dig nu för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in