2012-05-07, 09:33
Medlem
PJCs avatar
Tjena,

Mitt "skägg" breder ut sig allt mer och ny har jag levande hårsäckar även på kinderna, inga fläckar, det är jämnt och fint, dock inte så tätt jag vill ha det, men det kommer väl med tid.

Efter renrakning tar det kanske 2-3 dagar innan jag har ett fint stubb, och jag har märkt att attraktionen och blickarna från det kvinnliga könet ökar bastant med ett stadigt stubb. Dock har jag ett problem, jag har ingen aning om hur man håller stubb just stubbigt. Om jag låter det växa ser det patetiskt ut, speciellt mustaschen, eftersom det inte är jättetätt ser det lite moppefjunigt ut efter 4-5 dagar och det går ingen igång på och jag känner mig inte bekväm i det. Något sätt måste det väl finnas för att hålla sig på topp varje dag? Känns lite halvjobbigt att vara i sitt esse var 3-4e dag

Till min hjälp har jag en trimmer, jag har kammar, jag har saxar, men ingen aning om hur man håller det i skick. Jag kan endast hålla linjerna, men så fort jag försöker mig på att trimma skägget går det åt skogen och jag måste raka bort allt och processen börjar om . Man kan ställa in trimmern på 1-23 mm men jag tycker inte den funkar nån bra, jag kanske "drar" eller håller på fel sätt? Jag hittar ingen vidare tutorial när jag söker så jag vänder mig hit

mvh
Citera
2012-05-07, 09:41
Medlem
Ja alltså, trimmer är ju ditt enda alternativ egentligen om du vill hålla det på en konstant jämn nivå.

Jag förstår inte riktigt vad som är så svårt med att hantera en skäggtrimmer..? Använd mothårs, och putsa kanterna med rakhyvel.

Edit; Kan ju tillägga: Med övning kommer färdighet.
Citera
2012-05-07, 10:01
Medlem
PJCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Ja alltså, trimmer är ju ditt enda alternativ egentligen om du vill hålla det på en konstant jämn nivå.

Jag förstår inte riktigt vad som är så svårt med att hantera en skäggtrimmer..? Använd mothårs, och putsa kanterna med rakhyvel.

Edit; Kan ju tillägga: Med övning kommer färdighet.
Jag tycker det blir konstigt men kanske inbillar mig, för att svara lite på min egen TS, jag testade en ny metod nyss som en polare rekommenderade. Att "lägga" den lilla saxen mot kinden eller vad som och klippa, man får då lite drygt 1mm ni som är lite mer erfarna, vad säger ni om den metoden?
Citera
2012-05-07, 10:10
Medlem
Silverridges avatar
Så "rakar" jag mig varje eller varannan dag, fungerar utmärkt och stubben hålls på en lagom längd
Citera
2012-05-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PJC
Jag tycker det blir konstigt men kanske inbillar mig, för att svara lite på min egen TS, jag testade en ny metod nyss som en polare rekommenderade. Att "lägga" den lilla saxen mot kinden eller vad som och klippa, man får då lite drygt 1mm ni som är lite mer erfarna, vad säger ni om den metoden?

Det fungerar säkert, men känns ju rätt så tidsödande, då du kommer få göra så varje morgon. Ta istället trimmern, och lär dig den lite mer. Man lär ju sig hur man bäst trimmar med tiden, på samma sätt som man lärde sig att raka.
Citera
2012-05-09, 19:37
Medlem
MacroMinds avatar
Såhär har jag gjort varje dag sedan jag fyllde 20:

Ta bort plastskyddet till trimmern som reglerar längden så att det ser ut såhär http://www.tretti.se/media/images/items/250/14285.jpg

Raka sedan med trimmern mothårs, ta det lugnt vid käkben, läppar och näsa så du inte trycker för hårt och skär dig. Använd sedan rakhyvel om du vill ha designerstubb (alltså markerade linjer), men detta är inte nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in