2012-05-06, 23:24
Medlem
Tsanwhalars avatar
Hallå flashbackare!

Jo det är så att jag har haft några jobbiga symptom i längre tid. Jag blir lätt irriterad på saker, känner mig stressad 24/7, har svårt att koncentrera mig, sömnsvårigheter samt nån slag av städmani. Men för 5 månaders så hände en grejj jag började mer o mer dra mig inåt och allt blev plötsligt tråkigt. Det känns även som jag tappat tidsuppfattningen för det känns som det var julafton för typ en månad sen även om det var 5 månader.

Jag har också rökt mycket CB och trodde på den mytten kallad "hasch psykos" vilket jag förstod att det inte kunde varit då folk säger att man inte är medveten om en psykos, samt att hasch psykos är ett benämning som endast finns i Svergie.

Min fråga är, kan man märka att man har en depression eller något annat psykiska problem?

Tack på förhand! Skriv gärna era tankar och funderingar om psykoser och cannibis också
Citera
2012-05-06, 23:28
Medlem
darebuilders avatar
Jadu, depression är väll inte så svårt att googla. Men lite basics när du är deprimerad är ju att du är sjukt nere och inte orkar göra något. Och ja man kan bli väldigt irriterad när man är nere.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...ar/Depression/

allt du vill veta om depression finns där.
Citera
2012-05-06, 23:38
Medlem
Tsanwhalars avatar
okej tack

men jag tror nog att depression kan utspela sig på många sätt, vissa har depressioner som de inte vet om men kan ändå gå till jobbet eller krogen men helt plötsligt säger det bara "pang" och man har psykos ... Är det någon som har kunskaper om detta?
Citera
2012-05-06, 23:44
Medlem
Kashis avatar
Tycker också det känns som att det var julafton alldeles nyss

Inte rökt nåt. Men har inte haft tråkigt heller, kanske du ska ut och hitta på lite mer extraordinära grejer så det känns som att det faktiskt händer något på 5 månader.
Citera
2012-05-06, 23:45
Medlem
Gjort MADRS-testet eller?
Citera
2012-05-06, 23:51
Medlem
Tsanwhalars avatar
MADRS? antar att jag inte har gjort det med tanke på att jag inte har en aning om va det är
Citera
2012-05-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
MADRS? antar att jag inte har gjort det med tanke på att jag inte har en aning om va det är

Googla

Det används för att mäta om det föreligger depression hos en person. Genom den kan du få en fingervisning om hur du ligger till. Lycka till!
Citera
2012-05-06, 23:55
Medlem
Tsanwhalars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Tycker också det känns som att det var julafton alldeles nyss

Inte rökt nåt. Men har inte haft tråkigt heller, kanske du ska ut och hitta på lite mer extraordinära grejer så det känns som att det faktiskt händer något på 5 månader.

skönt att man inte är ensam om det då men det känns som 1 timme kan vara en dag eller en dag kan var en timme hela tiden för min del.

Jag försöker vara med kompisar och skolan så mycket som möjligt, går på krogen varje helg men ändå har jag dessa symptom
Citera
2012-05-07, 00:14
Medlem
Loveaffairs avatar
Har OCD - städmani, tvätt och kontrolltvång. Utvecklades succesivt från att vara en väldig noggrannhet till att spåra ut helt. Idag är jag väldigt medveten om mitt väldigt påtagliga tvång samt psykiska ohälsa men till en början var det rätt klurigt. I början kände jag mig väldigt trött och energilös och gick till läkaren flera gånger och tog prover. Trodde jag hade någon brist och kände mig tung i bena när jag gick - vilket senare visade sig vara enbart psykiskt.

Detta var förstadiet till vad som senare utvecklades till utbrändhet/depression men var fortfarande genomlidligt plus att jag somsagt inte kunde koppla de fysiska symtom jag hade till min stress och press som jag kände.

Så som svar på din fråga är du nödvändigtvis inte deprimerad, då en depression är ännu mer livsinskränkande men det kan hända att du ligger i farozonen för att bli deprimerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in