• 1
  • 2
2012-05-08, 16:31
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
6k i norge, får väl jämföra det med 3k i sverige, eller?

Nej, så mycket dyrare är det inte i Norge.
Jag har bott i Nordnorge länge, och du kan få tag på köttfärs för 50kr/kg och kycklingfilé för 59kr/kg.
Har man tur kan man få dagsfärsk lax för 59-69kr/kg, men är det inte extrapris så kostar den cirka 129kr/kg.
Fläskkotletter kan man hitta för 29kr kilot(!).
Nötköttet kostar 120-400kr kilot beroende på styckningsdel och märke.
En 5kg säck med ris kostar väl 50-80kr...
Norge subventionerar blöjor så ett paket som kostar 89kr i Sverige kan kosta 19kr i Norge.

Däremot är färdigmat, snabbmat, godis, tobak och alkohol mycket dyrare.
Sallad och mejeriprodukter är generellt dyrare och även en del basvaror.

Den norska kronan är ju starkare än den svenska så om man ska handla mat i Norge som svensk turist blir det ju dyrt. Men bor man i Norge och tjänar norska pengar så är det inte någon fara...
Citera
2012-05-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smeklol
Nej, så mycket dyrare är det inte i Norge.
Jag har bott i Nordnorge länge, och du kan få tag på köttfärs för 50kr/kg och kycklingfilé för 59kr/kg.
Har man tur kan man få dagsfärsk lax för 59-69kr/kg, men är det inte extrapris så kostar den cirka 129kr/kg.
Fläskkotletter kan man hitta för 29kr kilot(!).
Nötköttet kostar 120-400kr kilot beroende på styckningsdel och märke.
En 5kg säck med ris kostar väl 50-80kr...
Norge subventionerar blöjor så ett paket som kostar 89kr i Sverige kan kosta 19kr i Norge.

Däremot är färdigmat, snabbmat, godis, tobak och alkohol mycket dyrare.
Sallad och mejeriprodukter är generellt dyrare och även en del basvaror.

Den norska kronan är ju starkare än den svenska så om man ska handla mat i Norge som svensk turist blir det ju dyrt. Men bor man i Norge och tjänar norska pengar så är det inte någon fara...
jaha.. och var är hela världen är subventionerade blöjor relevant här..?

Alltså.. Förstår inte mig på er som räknar som så att, hittar ni en gång ett paket ris för 1kr så skriver ni sedan på FB att man "minsann akn köpa ett kg ris för 1kr" utan att nämna att det var extrapris osv. Självfallet kan man få billiga saker om man letar i Norge - PRECIS som man kan i Sverige. Mat är snordyrt, även kött, hur mycket du än vrider o vänder på det.

Dessutom bor jag i Norges dyraste stad, inte i nordnorge.
Citera
2012-05-08, 18:16
Medlem
gottmospahedens avatar
Jag gör ingen budget, men jag har fortfarande en bra grundkoll på hur mycket jag spenderar varje månad på t.ex. mat (ca 800-1000kr).
Citera
2012-05-08, 20:07
Medlem
Urijahs avatar
Jag tror att de flesta gör en budget, de kanske inte skriver ner den med papper och penna, men de flesta har nog en summa som de vill ska räcka hela månaden. Sedan att många inte klarar av att hålla den är en annan femma.

Själv betalar jag alla mina räkningar, sedan läggar jag undan den summan jag vill spara och lever på resten. Brukar oftast fungera.
Citera
2012-05-09, 07:34
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
jaha.. och var är hela världen är subventionerade blöjor relevant här..?

Alltså.. Förstår inte mig på er som räknar som så att, hittar ni en gång ett paket ris för 1kr så skriver ni sedan på FB att man "minsann akn köpa ett kg ris för 1kr" utan att nämna att det var extrapris osv. Självfallet kan man få billiga saker om man letar i Norge - PRECIS som man kan i Sverige. Mat är snordyrt, även kött, hur mycket du än vrider o vänder på det.

Dessutom bor jag i Norges dyraste stad, inte i nordnorge.

För att folk tror att allt är mycket dyrare i Norge än vad det är.. Jag har aldrig haft problem med att hitta billig mat/kött i Norge.
Om man är smart så anpassar man ju matsedeln efter kampanjerna i butikerna, är köttfärsen billig så kör man en vecka med tacos/köttfärssås osv.

På så vis handlar man alltid på extrapris och varierar maten veckovis. Man kan ju också hamstra och frysa in.

Kycklingfilé för 59kr/kg och fläskkotletter för 29kr/kg var ordinarie pris på närmaste Rema-butik under över ett halvårs tid.

Vi är två vuxna och ett barn i hushållet och gör nästan av med lika mycket pengar på mat och hygienartiklar i Sverige som i Norge, enda skillnaden är att vi nu äter lite mer färdigmat och inte planerar matsedeln lika noga.
Gick väl 6000 kronor per månad i Norge och kring 5000-5500kr i Sverige.

Men jag tror att människor som har tillräckligt med pengar för att inte behöva bry sig om vad de handlar inte är så noga med vad prislappen hamnar på.
Citera
2012-05-09, 09:37
Medlem
Zijns avatar
vi använder oss av nordeas budgetkalkyl och går igenom förra årets utgifter å inkomst i januari och sätter upp en ny budget. Det gör att vi har ganska bra koll på hur mycket pengar vi måste föra över till "räkningskontot" varje månad så att det blir lika varje månad och ingen "HOPPSAN" utgift.
Men sen när budgeten är klar så går vi inte in och kollar igen, vi vet ju på ett ungefär hur mycket pengar vi har att röra oss med varje månad och vi går säkra med att vi vet att vi har pengar till alla räkningar.

Jag tycker det är ett toppensätt att göra det på för det känns så fritt resten av året. Man behöver inte oroa sig utan man vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in