2012-05-05, 12:42
Medlem
Hej! jag funderade på hur världen kommer se ut i nästa generation av "vuxna" när alla från 1930-1960 går bort och vi unga är äldre och styr och ställer, kommer det bli bättre eller sämre?
Kommer det bli mer eller mindre krig?
Kommer vi ens att klara oss?
det här var bara en funderare jag har haft, vad tror ni?
Citera
2012-05-05, 13:09
Medlem
Richie Apriles avatar
Hmm... Jag tycker det känns som att det finns en mer vilja åt hårdare tag och individuellt ansvar i vår generation (jag är född i slutet av 70-talet) än de tidigare nu levande generationerna vilket gör mig lite orolig. Jag hoppas att vi kan vara lite mera omtänksamma och själviska när vi levt lite längre än vad vi är nu idag. Vad gäller de som är födda på 90-talet så har jag faktiskt ingen aning, kanske ger curlandet väldigt snälla och omtänksamma människor istället för skräckbilden av en bortskämd massa?

Man kan alltid hoppas. Dock finns det ju lite dystrare framtidsnamn som jag blir lite skraj för...
http://annieloof.se/
Citera
2012-05-05, 13:12
Medlem
Wheeler88s avatar
Feministerna har väl redan satt sin prägel på 00 generationen så jag antar att när de blir unga män kommer de vara något förvirrade när de ska ut i världen.
Citera
2012-05-05, 15:08
Medlem
Är också fundersam vad gäller framtiden.
Kommer dagens ungdomar verkligen vilja att ta hand om oss äldre ??

Har haft 5 sommarjobbare i trädgården där alla slutade efter några dagar p g a
att det var så jobbigt (halvtid) eller annars så var jag tvungen att vara med hela
tiden för att de inte skulle sätta sig och slappa.

Och när man ser hurdan respekten är i klassrummen, skolk, o s v så undrar man
även om de kommer att klara en 40-timmarsvecka ????

Vill inte dra alla över en kam men nog är det skillnad på ungdomar för 30 år
sedan jämfört med nu när det gäller att vara slöa och inte ta ansvar.
Citera
2012-05-05, 18:57
Medlem
Bra reflektioner hittills. Mer karriärhysteri och egotänk, ytliga diskussioner om lite allt möjligt ytligt. Lurad i tron om att vara med och "rädda världen", förmodligen kommer vi likna varandra mer till sätt och handlande, vi kommer sitta vid datorerna och göra det vi gör nu. Fast detta är ju bara i de mer rika länderna. Ja, vad mer kan man säga? Mycket mer såklart... Jag tror vi kommer bli mer ensamma.
Citera
2012-05-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Är också fundersam vad gäller framtiden.
Kommer dagens ungdomar verkligen vilja att ta hand om oss äldre ??

Har haft 5 sommarjobbare i trädgården där alla slutade efter några dagar p g a
att det var så jobbigt (halvtid) eller annars så var jag tvungen att vara med hela
tiden för att de inte skulle sätta sig och slappa.

Och när man ser hurdan respekten är i klassrummen, skolk, o s v så undrar man
även om de kommer att klara en 40-timmarsvecka ????

Vill inte dra alla över en kam men nog är det skillnad på ungdomar för 30 år
sedan jämfört med nu när det gäller att vara slöa och inte ta ansvar.
Jag håller med dig till 100, alltså det som behövs är ju mer disciplin. Jag känner många som sket i skolan och numera lever dom på sina föräldrar, det går inte...
Citera
2012-05-05, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacklondon
Bra reflektioner hittills. Mer karriärhysteri och egotänk, ytliga diskussioner om lite allt möjligt ytligt. Lurad i tron om att vara med och "rädda världen", förmodligen kommer vi likna varandra mer till sätt och handlande, vi kommer sitta vid datorerna och göra det vi gör nu. Fast detta är ju bara i de mer rika länderna. Ja, vad mer kan man säga? Mycket mer såklart... Jag tror vi kommer bli mer ensamma.
Ja, och det jag funderar nästan mer över hur andra länderna kommer styras.
Citera
2012-05-05, 21:26
Medlem
Nästa generation, kommer att vara ännu humanare mindre onödigt arbete om inget, mindre penalism, mindre fördommar och mindre sån skit som att äga information.
Sex är inte längre allt som män jagar, så komplex jävlar försvinner.
Jag tror att framtiden ser ljusare ut, jag har gladeligen en yngre chef, tänk alla nya forsknings rön som kommit fram i skolan.
De sållar även psykopater och mobbare tidigt.
Dock kommer det vara någon slags globaliserings hysteri, samt att moderaterna har nog gjort sitt med propaganda, så klasser och materiell status är allt.
Citera
2012-05-06, 16:40
Medlem
Richie Apriles avatar
Aj då...
http://www.dn.se/livsstil/nar-egot-tar-examen
Citera
2012-05-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Nästa generation, kommer att vara ännu humanare mindre onödigt arbete om inget, mindre penalism, mindre fördommar och mindre sån skit som att äga information.
Sex är inte längre allt som män jagar, så komplex jävlar försvinner.
Jag tror att framtiden ser ljusare ut, jag har gladeligen en yngre chef, tänk alla nya forsknings rön som kommit fram i skolan.
De sållar även psykopater och mobbare tidigt.
Dock kommer det vara någon slags globaliserings hysteri, samt att moderaterna har nog gjort sitt med propaganda, så klasser och materiell status är allt.

Pennalismen kommer bli ännu mer insmugen överallt, eftersom man förväntas vara på ett visst sätt och undergräver sina karaktärsdrag. Det blir ett slags pennalism som ligger där utan att någon bryr sig. Får inte människan ur sig sina nyttiga gräl och klagovisor mår hon dåligt. Och visst är det kul med alla vetenskapliga revolutioner, men jag betvivlar att de skulle göra oss lyckligare. Det vetenskapliga existerar liksom redan. Vi forskar för lite om oss själva.
Citera
2012-05-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richie Aprile
Aj då...
http://www.dn.se/livsstil/nar-egot-tar-examen

Hehe. På något sätt får jag den känslan att de flesta som skriver på filosofiforumet inte är offer för detta. Jag undrar om min känsla sviker mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in