• 1
  • 2
2012-05-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Nej, det är sant. Jag undrade mest om det var något särskilt, eftersom det verkade extremt mycket för en vanlig desktop-dator.
Tja, jag har iaf sett att jag har behov av mer än 10GB totalt minne. Och det verkar också som att jag inte har lika mycket minnesläckor nu när jag har bytt till Debian. Just nu använder jag 227M av swapen, och då har jag en uptime på 9 dagar
Senast redigerad av patwotrik 2012-05-05 kl. 17:49.
Citera
2012-05-05, 19:01
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Jag kan starkt rekommendera dubbla root-partitioner om man har lite utrymme över. Det är smidigt om man vill uppgradera till en ny release eller byta till en annan distro. Då installerar man bara den på den andra partitionen så riskerar man aldrig att stå utan ett fungerande system. Enda nackdelen är att man måste konfigurera om allt igen.

Förstår inte riktigt vad du menar med dubbla root-partitioner, kan du utveckla det lite mer
Citera
2012-05-05, 19:46
Medlem
Zoms avatar
btrfs har annars utmärkt stöd för snapshots, så då är det rätt enkelt att "gå tillbaka" om man ångrar sig.

(Dock saknar filsystemet ett verktyg för att reparera eventuella fel som dyker upp om jag minns rätt. Det håller på att åtgärdas).
Citera
2012-05-05, 21:03
Medlem
Svinsvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Förstår inte riktigt vad du menar med dubbla root-partitioner, kan du utveckla det lite mer
Jag menar /-partitionen där själva operativsystemet installeras. Jag har lagt allt utom /home där. Sedan har jag en andra /-partition som jag inte använder. När jag vill byta till en ny distro eller bara installera om min nuvarande, använder jag den andra /-partitionen. Om du ska ha en separat /usr-partition blir det svårare förstås. Då får du nog ha dubbla uppsättningar av dem också.
Citera
2012-05-05, 21:52
Bannlyst
Kan ju bli lite tight men det är bara trevligt.
Citera
2012-05-06, 09:44
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinsven
Jag menar /-partitionen där själva operativsystemet installeras. Jag har lagt allt utom /home där. Sedan har jag en andra /-partition som jag inte använder. När jag vill byta till en ny distro eller bara installera om min nuvarande, använder jag den andra /-partitionen. Om du ska ha en separat /usr-partition blir det svårare förstås. Då får du nog ha dubbla uppsättningar av dem också.

Antar att du menar en dualboot med två olika distar?
Citera
2012-05-06, 17:10
Medlem
Svinsvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Antar att du menar en dualboot med två olika distar?
Ja, exakt, men med delad /home-partition. Jag hade glömt bort ordet.
Citera
2012-05-06, 22:58
Medlem
Luciditys avatar
Pratar vi om "stor" som att det får plats 500GB på den eller om "stor" i att det ligger mycket på den, till exempel om /home inte har en egen partition?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in