Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Om ni är ingenjörer är ni överens om att ni vill bygga ett mycket kraftfullt och billigt kretskort eller en reaktor som är säker och kan producera mycket energi. I politiken är man inte överens om målet, och därför inte heller problemet. Det går inte tillbaka på känslor. Djupare än så ligger filosofiska världsbilder. Jämför exempelvis en utilitarism vs. en moralisk traditionalism eller varför inte en rättighetsetik. Nu, hur ska du som ingenjör lösa det problemet? Hur ska du avgöra om målet är att helga traditionen, maximera lyckan eller söka ej kränka rättigheterna? De olika politiska partierna är underbyggda av sådana världsbilder - även om de i dagsläget är urvattnade. Ett högerparti är helt enkelt inte överens med ett vänsterparti om att problemet är klyftorna i samhället. Så hur ska ingenjörer lösa detta när varken målet eller problemet är definierat?
Nu tror jag iofs att dessa ideologier är efterhandskonstruktioner kring en redan etablerad åsikt, men de är absolut inte betydelselösa. Ska man tro Jonathan Haidt så har vi lite olika moraliska åsikter från grunden, där den ena polen är enbart tycka-synd-om/rättvise-moral och den andra även innefattar lojalitet och hierarkier. Detta innebär en naturlig konflikt mellan förändring och tradition, men samtidigt vet vi att det kan bli mycket värre (se USA), så det borde kunna bli bättre också.
Om man kunde inse detta faktum så borde man kunna komma fram till kompromiss-mål, som man sedan kan försöka uppnå. Jag tror dessutom att det kan finnas väldigt stora överlapp. Ta energipolitiken t.ex., den är väldigt icke-ideologisk, men ändå är man inte överens om nånting.
Kollade gårdagens(?) partiledardebatt och insåg att till väldigt stor del så handlar det mer om att vinna debatten än om att att rätt åsikt ska vinna, det verkar väldigt skadligt. Jag tror dock vindflöjelpartierna som definierar om sin politisk agenda lika ofta som de byter partiledare kommer åka ur ganska snart, vilket vore bra.