2012-05-05, 02:25
Medlem
cybergrodans avatar
Jag har läst runt en del men har inte hittat något ''vettigt''

Nu är det så att jag har fått en svart prick på den bakersta tanden i nederkäken, den sitter precis i ''gropen'' på tanden om ni förstår, där man tuggar mest. Jag har haft den där i några veckor. För det första så HATAR jag tandläkaren, och för det andra så är det dyrt som fan.

Min fråga är alltså, kan det vara ett hål? jag läste någonstans att man kunde försöka trycka dit en nål försiktigt och se om den fastnade vilken den inte gjorde.
Citera
2012-05-05, 02:29
Medlem
Miiiiias avatar
Det är jättesvårt att avgöra vad det är du råkat ut för om du inte kan lägga upp en bild, eller länka till en bild som liknar det du har.

Jag har själv mörka/svarta fläckar i vissa tänder och tandläkaren som jag går till årligen har aldrig sagt någonting om hål.
Citera
2012-05-05, 03:17
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag skulle gissa på karies. Googla Karies och kolla bilder.
Citera
2012-05-05, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag har läst runt en del men har inte hittat något ''vettigt''

Nu är det så att jag har fått en svart prick på den bakersta tanden i nederkäken, den sitter precis i ''gropen'' på tanden om ni förstår, där man tuggar mest. Jag har haft den där i några veckor. För det första så HATAR jag tandläkaren, och för det andra så är det dyrt som fan.

Min fråga är alltså, kan det vara ett hål? jag läste någonstans att man kunde försöka trycka dit en nål försiktigt och se om den fastnade vilken den inte gjorde.

Ett hål...

Fixa direkt så blir det billigare än när värken kommer..

.
Citera
2012-05-05, 09:03
Moderator
ofays avatar
Hej
Utläkt karies svartnar och fissurerna är experter på att ta åt sig missfärgningar också, det är säkert ingen fara.
Citera
2012-05-05, 12:33
Medlem
cybergrodans avatar
http://tinypic.com/view.php?pic=2lntnno&s=6

Här är en bild, hoppas den duger (var ganska svårt att knäppa kort i munnen)
Citera
2012-08-30, 23:51
Medlem
2mass avatar
Bumpar tråden

Upptäckte nyss exakt samma sak på en baktand i min mun. Ser precis likadant ut. Så, vad kan det vara ?
Citera
2012-08-31, 04:24
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Antagligen är det ingenting. Jag har själv en eller två svarta prickar i truten och när jag besökte en oerhört dyr privattandläkare i våras så fick jag inte ens en kommentar på det där. Som jag har förstått det så kan det vara missfärgningar om du har tex en gammal plastlagning eller dyl.
Citera
2012-08-31, 18:23
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Bumpar tråden

Upptäckte nyss exakt samma sak på en baktand i min mun. Ser precis likadant ut. Så, vad kan det vara ?

Det är förmodligen ingenting, min prick var borta efter typ 2 veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in