Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag menade att det var ganska dumt av läraren att säga till i just det här fallet.
Okej, då var det jag som missuppfattade ditt inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
man kan se det på tre olika sätt:
1) När du är minderårig är det lärarens uppgift att förse dig med statliga värderingar. Nu har vi demokratiskt beslutat i det här landet att vi vill ha fotboll, så läraren gör då helt rätt när hon tar varningssignalerna från dig på allvar och fångar upp problemet i tid.
2) Eftersom det var i lågstadiet det hände och lågstadiebarn oftast inte fattar sarkasm är det mest troligt att ditt minne förvridit händelsen för dig.
3) Läraren hade ingen rätt att göra så mot dig. Du var bara ett barn och kunde inte försvara dig. Men nu tio år senare är det mer jämnt skägg. Gå till sportbutiken och köp en ny fotboll. Hälsa sedan på denna läraren och gör upp, en gång för alla.
1) Det där stärker mina antaganden i en misstanke jag haft ganska länge; att skolorna i detta land är till för att "hjärntvätta" de udda eleverna till att tycka, tänka, göra osv som alla andra.
2) Jag är inte särskilt insatt i hur barnpsykologi fungerar (eller vanlig psykologi heller, för den delen), men jag tycker att det där påståendet verkar ganska sannolikt. Det var ju väldigt länge sen det här hände, och sarkasm var för mig ett okänt begrepp på den tiden. Jag minns det som jag berättade det - men det är ju som du säger att mitt minne kan ha rört ihop det lite.
3) Jag skulle gärna göra upp med läraren, men det blir nog ganska svårt. För det första så minns jag bara hennes förnamn, och jag har inte sparat några skolkataloger osv från lågstadiet - och skolan jag gick på revs för några år sen, så jag kan ju inte gå dit och fråga. Och när jag hade slutat lågstadiet så hörde jag nån säga att denna lärare flyttat till nån annan stad långt bort. Men annars så.....