2012-05-05, 00:54
Bannlyst
Häromdan kom jag att tänka på en grej som hände då jag var en liten knatte som gick i lågstadiet, och jag har funderat lite över det sen dess - och ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att det inte får gå till på det sättet.

I alla fall; jag gick i en klass där de flesta gillade idrott och fotboll var särskilt populärt - så fort det ringde ut för rast så rusade många ut för att spela fotboll. Redan på den tiden tillhörde jag de som inte är ett dugg intresserade av sport. Under en rast stod jag och pratade med en klasskompis, som inte heller var särskilt förtjust i fotboll - jag kommer inte ihåg exakt vad jag sa, men det var nåt i stil med "Jag gillar inte fotboll, det finns ju så mycket annat man kan göra på rasten." Vår lärare dök upp och hörde vad jag sa, och hon blev inte alls särskilt glad över vad hon hörde och hon började klaga. Jag minns inte ordagrant vad hon sa, men det var nåt i stil med: "Hörudu, så där får man inte säga! Du måste ju tänka på att det faktiskt finns många som gillar fotboll!"

Hon sa det inte sarkastiskt eller på skämt, utan hon menade allvar. Hon menade alltså på fullt allvar att jag skulle gilla fotboll bara för att många andra i klassen gjorde det. Så nu undrar jag: Får lärare verkligen bestämma över vad eleverna ska tycka/säga på det här sättet?
Citera
2012-05-05, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Hon menade alltså på fullt allvar att jag skulle gilla fotboll bara för att många andra i klassen gjorde det.
Nja, om man utgår från att du minns rätt sade hon: "Hörudu, så där får man inte säga! Du måste ju tänka på att det faktiskt finns många som gillar fotboll!" vilket jag enbart tolkar som att du inte ska säga sådant högt.
Citat:
Så nu undrar jag: Får lärare verkligen bestämma över vad eleverna ska tycka/säga på det här sättet?
Eftersom jag inte anser att hon försökte styra över ditt tyckande, så svarar jag bara på det senare.

Rent generellt har jag inget emot att lärare talar om för elever när de beter sig dumt. Jag skulle till och med säga att det är något man kan förvänta sig av en lärare.

I just detta specifika fall tycker jag det var ganska löjligt.
Citera
2012-05-05, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nja, om man utgår från att du minns rätt sade hon: "Hörudu, så där får man inte säga! Du måste ju tänka på att det faktiskt finns många som gillar fotboll!" vilket jag enbart tolkar som att du inte ska säga sådant högt.
Eftersom jag inte anser att hon försökte styra över ditt tyckande, så svarar jag bara på det senare.

Rent generellt har jag inget emot att lärare talar om för elever när de beter sig dumt. Jag skulle till och med säga att det är något man kan förvänta sig av en lärare.

I just detta specifika fall tycker jag det var ganska löjligt.

Jag tycker inte att jag betedde mig dumt där, jag sa ju faktiskt bara att jag inte gillar fotboll. Men får lärare bestämma att man inte får säga sånt högt, då?
Citera
2012-05-05, 11:37
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att jag betedde mig dumt där, jag sa ju faktiskt bara att jag inte gillar fotboll. Men får lärare bestämma att man inte får säga sånt högt, då?
Jag menade att det var ganska dumt av läraren att säga till i just det här fallet.
Citera
2012-05-05, 13:20
Medlem
gentlemans avatar
man kan se det på tre olika sätt:

1) När du är minderårig är det lärarens uppgift att förse dig med statliga värderingar. Nu har vi demokratiskt beslutat i det här landet att vi vill ha fotboll, så läraren gör då helt rätt när hon tar varningssignalerna från dig på allvar och fångar upp problemet i tid.

2) Eftersom det var i lågstadiet det hände och lågstadiebarn oftast inte fattar sarkasm är det mest troligt att ditt minne förvridit händelsen för dig.

3) Läraren hade ingen rätt att göra så mot dig. Du var bara ett barn och kunde inte försvara dig. Men nu tio år senare är det mer jämnt skägg. Gå till sportbutiken och köp en ny fotboll. Hälsa sedan på denna läraren och gör upp, en gång för alla.
Senast redigerad av gentleman 2012-05-05 kl. 13:23.
Citera
2012-05-05, 18:39
Bannlyst
Citat:
Jag menade att det var ganska dumt av läraren att säga till i just det här fallet.

Okej, då var det jag som missuppfattade ditt inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
man kan se det på tre olika sätt:

1) När du är minderårig är det lärarens uppgift att förse dig med statliga värderingar. Nu har vi demokratiskt beslutat i det här landet att vi vill ha fotboll, så läraren gör då helt rätt när hon tar varningssignalerna från dig på allvar och fångar upp problemet i tid.

2) Eftersom det var i lågstadiet det hände och lågstadiebarn oftast inte fattar sarkasm är det mest troligt att ditt minne förvridit händelsen för dig.

3) Läraren hade ingen rätt att göra så mot dig. Du var bara ett barn och kunde inte försvara dig. Men nu tio år senare är det mer jämnt skägg. Gå till sportbutiken och köp en ny fotboll. Hälsa sedan på denna läraren och gör upp, en gång för alla.

1) Det där stärker mina antaganden i en misstanke jag haft ganska länge; att skolorna i detta land är till för att "hjärntvätta" de udda eleverna till att tycka, tänka, göra osv som alla andra.

2) Jag är inte särskilt insatt i hur barnpsykologi fungerar (eller vanlig psykologi heller, för den delen), men jag tycker att det där påståendet verkar ganska sannolikt. Det var ju väldigt länge sen det här hände, och sarkasm var för mig ett okänt begrepp på den tiden. Jag minns det som jag berättade det - men det är ju som du säger att mitt minne kan ha rört ihop det lite.

3) Jag skulle gärna göra upp med läraren, men det blir nog ganska svårt. För det första så minns jag bara hennes förnamn, och jag har inte sparat några skolkataloger osv från lågstadiet - och skolan jag gick på revs för några år sen, så jag kan ju inte gå dit och fråga. Och när jag hade slutat lågstadiet så hörde jag nån säga att denna lärare flyttat till nån annan stad långt bort. Men annars så.....
Citera
2012-05-06, 01:22
Medlem
Citat:
Okej, då var det jag som missuppfattade ditt inlägg
Np. Jag uttryckte mig dessutom lite otydligt.
Citat:
1) Det där stärker mina antaganden i en misstanke jag haft ganska länge; att skolorna i detta land är till för att "hjärntvätta" de udda eleverna till att tycka, tänka, göra osv som alla andra.
Till viss del sant, men å andra sidan vore det helt jävla vansinne att helt och hållet ta ifrån skolorna deras uppfostringsansvar.
Citera
2012-05-06, 19:04
Bannlyst
Citat:
Till viss del sant, men å andra sidan vore det helt jävla vansinne att helt och hållet ta ifrån skolorna deras uppfostringsansvar.

Ja, skolpersonalen ska ha rätt att vara uppmärksamma och rycka in om nån beter sig dumt. Men det är ju väldigt sällan det händer, tyvärr.
Citera
2012-05-07, 02:37
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Häromdan kom jag att tänka på en grej som hände då jag var en liten knatte som gick i lågstadiet, och jag har funderat lite över det sen dess - och ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att det inte får gå till på det sättet.

I alla fall; jag gick i en klass där de flesta gillade idrott och fotboll var särskilt populärt - så fort det ringde ut för rast så rusade många ut för att spela fotboll. Redan på den tiden tillhörde jag de som inte är ett dugg intresserade av sport. Under en rast stod jag och pratade med en klasskompis, som inte heller var särskilt förtjust i fotboll - jag kommer inte ihåg exakt vad jag sa, men det var nåt i stil med "Jag gillar inte fotboll, det finns ju så mycket annat man kan göra på rasten." Vår lärare dök upp och hörde vad jag sa, och hon blev inte alls särskilt glad över vad hon hörde och hon började klaga. Jag minns inte ordagrant vad hon sa, men det var nåt i stil med: "Hörudu, så där får man inte säga! Du måste ju tänka på att det faktiskt finns många som gillar fotboll!"

Hon sa det inte sarkastiskt eller på skämt, utan hon menade allvar. Hon menade alltså på fullt allvar att jag skulle gilla fotboll bara för att många andra i klassen gjorde det. Så nu undrar jag: Får lärare verkligen bestämma över vad eleverna ska tycka/säga på det här sättet?

Låter som hon är en riktig PK-hora.
Citera
2012-05-07, 09:06
Medlem
Fossilens avatar
Freedom of speech, du får säga näst intill vad fan du vill. O det får hon med.
Citera
2012-05-07, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Låter som hon är en riktig PK-hora.

Ja, det var hon då i alla fall. Men finns det några lärare som inte är PK-horor?

Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Freedom of speech, du får säga näst intill vad fan du vill. O det får hon med.

Precis. Men det hon sa kan ju tolkas som att hon försökte styra över andras tyckande, och det borde det ju finnas lagar kring.
Citera
2012-05-08, 15:10
Medlem
gentlemans avatar
Klart det finns lag. Skollagen säger att läraren ska träna eleverna i att ha korrekta statliga åsikter

Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Så din lärare följde lagen, eller hon bröt iaf inte mot den. Hoppas inte du verkligen menar allvar med din trådstart. En lärare skojade lite med dig i lågstadiet o du har gått i över tio år o grunnat på om du blev utsatt för ett övergrepp. Kanske dags att släppa det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in