Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-01, 12:04
Medlem
Har bott på Värmdön. Hopplös avkrok, långt till allting. Med ökad bensinskatt så välj något som ligger mer på fastlandet för det blir tröstlöst tråkiga resor och du kommer bara till Södermalm. Ska du vidare blir det en tröstlöst tråkig resa till.
Citera
2019-03-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobotKeso
Min mor bodde förut där i området, lugnt (eller nästan dött?), mestadels barnfamiljer som bor där. Det är trevligt att promenera runt där, många fina stora hus. Tror min mamma var ända invandraren i hela området.

Glömde tillägga att det byggs en massa vid blomsterslingan så det är inte så kul att bo där just nu kanske.

Menar du inte ”enda invandraren”? Annars förstår jag inte innebörden i den meningen.
Citera
2019-05-21, 20:35
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Har bott på Värmdön. Hopplös avkrok, långt till allting. Med ökad bensinskatt så välj något som ligger mer på fastlandet för det blir tröstlöst tråkiga resor och du kommer bara till Södermalm. Ska du vidare blir det en tröstlöst tråkig resa till.

Förutom hopplösheten och distansen, har du någon koll på hur det är i Hemmesta med omnejd? Sett i Facebookgrupper att det är ett jävla gnäll.
Citera
2019-06-11, 23:23
Medlem
Flyttade till Gustavsberg under tidigt 90-tal och fick i princip livet förstört. (Ärligt alltså) (Så enormt mycket mobbning både bland barn o vuxna.)
Det inser jag desto mer nu i efterhand.
Många bra stunder också givetvis, fina miljöer osv.. Men nej. Aldrig att jag skulle bosätta mig där igen. Tyvärr.
Citera
2019-06-15, 14:31
Medlem
utan.att.stannas avatar
Två negativa saker, fult centrum ( Gustavsberg) och avståndet. Ni som klagar på att det finns missbrukare och några invandrare..... Please! Sverige brinner ned medan Värmdö står väldigt stabilt, rent och svenskt!... Idioter finns f.ö. överallt.
Vacker natur, överlag hygglig medelklassbefolkning, lungt. Nä, en av de svenska pärlorna som finns kvar. Man behöver inte bosätta sig i centrumet kanske, eller bredvid flyktingbarakerna. Bara lite bort från det och du har " landet".

Undviker man Gustavsberg pga mkt kriminalitet/missbruk etc. i centrum, så bör man skaffa sig lite bredare preferenser. Kolla sig omkring i övriga landet. Att flytta till ett annat land skulle kunna vara ett alternativ om man upplever Gberg för struligt. I Sverige, Stockholm i synnerhet, bör man vara ordentligt tät för att köpa sig mer ett homogent hem. Tänk solsidan.
Senast redigerad av utan.att.stanna 2019-06-15 kl. 14:34.
Citera
2019-06-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Förutom hopplösheten och distansen, har du någon koll på hur det är i Hemmesta med omnejd? Sett i Facebookgrupper att det är ett jävla gnäll.

Jag är uppvuxen på Värmdö. De finna inte ett enda stökigt område här. Ibland är de något litet ungdomsgäng som slår sönder busshållplatser i hemmesta typ men inget mer än så direkt.

På Värmdö bor det både underklass, medelklass och överklass där alla t ex barn möts på samma skolor - det är jättelugnt och bra här. Blir dock lite trångt på sommaren när alla sommargäster kommer.

Det finns INGEN plats jag skulle undvika.
Citera
2019-07-12, 15:35
Medlem
Några frågor till er som bor på norra sidan...

Hur ser läget ut runt ösby grind och munkmora idag? Mer/mindre araber eller mer/mindre svenskar och finnar? Finns det förövrigt några framtida planer av bostads/hyresrättsbyggen för denna del av Gustavsberg?

Sist av allt som också en annan frågade i ett tidigare inlägg, hur lugnt är det, kan tjejer känna sig trygg eller är detta ett ghetto för ungdomar med crossmotocyklar och homogena araber?
Citera
2019-07-13, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheClaw
Några frågor till er som bor på norra sidan...

Hur ser läget ut runt ösby grind och munkmora idag? Mer/mindre araber eller mer/mindre svenskar och finnar? Finns det förövrigt några framtida planer av bostads/hyresrättsbyggen för denna del av Gustavsberg?

Sist av allt som också en annan frågade i ett tidigare inlägg, hur lugnt är det, kan tjejer känna sig trygg eller är detta ett ghetto för ungdomar med crossmotocyklar och homogena araber?

Ösby grind är ett radhusområde med klassiska lite övre medelklassen. Munkmora/skyttevägen börjar bli ett område där unga som kunnat köpa lägenhet bor. Finns en del hyresrätter i Munkmora/lugnet men absolut ingenting som skapar oroa i Gustavsberg, om det är de du menar.

Ta en titt på valresultaten från områden så ser du vad de bor för typ av människor i området du söker. Jag är snart 30årig tjej som bor i ett av områdena och jag har ALDRIG känt mig otrygg här.

Hela Värmdö kommun är en lugn kommun.
Citera
2019-07-22, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ansiktsmaskens
Ösby grind är ett radhusområde med klassiska lite övre medelklassen. Munkmora/skyttevägen börjar bli ett område där unga som kunnat köpa lägenhet bor. Finns en del hyresrätter i Munkmora/lugnet men absolut ingenting som skapar oroa i Gustavsberg, om det är de du menar.

Ta en titt på valresultaten från områden så ser du vad de bor för typ av människor i området du söker. Jag är snart 30årig tjej som bor i ett av områdena och jag har ALDRIG känt mig otrygg här.

Hela Värmdö kommun är en lugn kommun.

Jag tror absolut på att det är en lugn kommun i jämförelse till övriga kommuner runt Stockholm, men vad menar du egentligen med "område där unga som kunnat köpa lägenhet bor." Hatar millenialer, så om det är överflöd av avvicci/pewdiepie brats överallt, så finns det ingen chans i världen att jag flyttar min familj hit, även om det nu råkar vara villaområdena runt om som intresserar oss. Är norra Gustavsberg en nuvarande lekplats för ungdomar och invandrare/existerar asylboenden här - ja eller nej? Eller är övriga äldre kommentarer om munkmora/lugnet totalt förlegat?
Citera
2019-07-26, 13:57
Medlem
Ja, barn till medelklassen/överklassen som pluggar på högskola. Största området i Lugnet är bostadsrätter.

Det finns inga Transitboenden eller Asylboenden i Lugnet. Det finns ungefär tre transitboenden på Värmdö och de ligger inte i närheten av Gustavsberg.

På Värmdö finns en förening som heter Välkommen till Värmdö. Där möter flyktingarna (och de nya svenskarna) de som redan bor på Värmdö. De på transitboenden som sätts här hamnar väldigt snabbt in i samhället och får av vanliga frivilliga hjälp med att lära sog språket, leta bostäder, fritidsintressen och etablerar kontakter/relationer och skaffa vänner. Det eventuella ”stöket” du tänker finns inte här.

Alla gamla rykten om området är förlegat och stämmer inte överrens med verkligheten idag.

Citat:
Jag tror absolut på att det är en lugn kommun i jämförelse till övriga kommuner runt Stockholm, men vad menar du egentligen med "område där unga som kunnat köpa lägenhet bor." Hatar millenialer, så om det är överflöd av avvicci/pewdiepie brats överallt, så finns det ingen chans i världen att jag flyttar min familj hit, även om det nu råkar vara villaområdena runt om som intresserar oss. Är norra Gustavsberg en nuvarande lekplats för ungdomar och invandrare/existerar asylboenden här - ja eller nej? Eller är övriga äldre kommentarer om munkmora/lugnet totalt förlegat?
Citera
2019-08-07, 11:44
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att ni ska flytta till Gustavsberg. Stanna kvar där ni bor nu istället.
Citera
2019-08-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
Hur är det att bo i exempelvis Värmdö och områden runt omkring? Hur är det med kriminalitet och invandring?

Det verkar väldigt trevligt med tanke på naturen och alla centrum som man med bil tar sig till på bara några minuter.

Berätta om era erfarenheter.
Du menar väl på Värmdö och inte i,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in