Ja, barn till medelklassen/överklassen som pluggar på högskola. Största området i Lugnet är bostadsrätter.
Det finns inga Transitboenden eller Asylboenden i Lugnet. Det finns ungefär tre transitboenden på Värmdö och de ligger inte i närheten av Gustavsberg.
På Värmdö finns en förening som heter Välkommen till Värmdö. Där möter flyktingarna (och de nya svenskarna) de som redan bor på Värmdö. De på transitboenden som sätts här hamnar väldigt snabbt in i samhället och får av vanliga frivilliga hjälp med att lära sog språket, leta bostäder, fritidsintressen och etablerar kontakter/relationer och skaffa vänner. Det eventuella ”stöket” du tänker finns inte här.
Alla gamla rykten om området är förlegat och stämmer inte överrens med verkligheten idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheClaw
Jag tror absolut på att det är en lugn kommun i jämförelse till övriga kommuner runt Stockholm, men vad menar du egentligen med "område där unga som kunnat köpa lägenhet bor." Hatar millenialer, så om det är överflöd av avvicci/pewdiepie brats överallt, så finns det ingen chans i världen att jag flyttar min familj hit, även om det nu råkar vara villaområdena runt om som intresserar oss. Är norra Gustavsberg en nuvarande lekplats för ungdomar och invandrare/existerar asylboenden här - ja eller nej? Eller är övriga äldre kommentarer om munkmora/lugnet totalt förlegat?