Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-21, 07:22
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZachariasTopelius
Vad du än gör, flytta inte till Nelsonstigen! Jag skulle vilja påstå att det är Gustavsbergs/Värmdös enda riktiga ghetto. Munkmora är inte heller ett trevligt område, skulle vilja påstå att det är ett sunkområde. Ifall man ogillar invandrare bör man ej bosätta sig där. Vissa delar av Lugnet är inte heller roliga.
Detta är riktigt överdrivet, det enda du kan hitta som max är någon haschpundare. Gustavsberg är bara en ort av halvt låginkomsttagare och knappt någon kriminalitet. Dock är väl området Gustavsberg inte direkt någon vacker syn. Skulle säga att alla andra delar förutom just Gustavsberg är väldigt fint!
Citera
2014-12-14, 19:56
  #14
Medlem
Zneekahs avatar
Jag är uppväxt __ värmdö, och har bott i lite olika områden där. Värmdö är generellt en väldigt trevlig, lugn, i många fall idyllisk plats. Ute på "landet" och mot skärgården finns fina villor osv. Gustavsberg är lite blandat. Bodde delvis med ena föräldern i Farstaviken, där det var fint och blomstrande och vi barn var ute och spelade fotboll tills sent på sommarkvällarna, som i bromma eller vilket annat trevligt villa/radhusområde som helst. Andra föräldern bodde i munkmora mellan 95-05 ungefär, ett mindre trevligt område på den tiden. Vet inte hur det ser ut idag, har läst att de har fått en european crime prevention award för hur det förbättrat förhållandena i området, så nu kanske det är bättre, men i slutet av 90-talet tyckte jag det var förjävligt. var 7 år gammal första gången två skitungar stod och vifta med butterfly och sa att det skulle hugga mig, ena snubben var 9 andra var 6 år gamla.. både satt och rökte cigg och drack bärs innan det kom fram till mig (gungandes på en vippbräda i lekplatsen).. liknande händelser var inget ovanligt, finska pojkar med taskiga hemsituationer som började kröka 6-7 år gamla, slåss med snuten 10-11 år gamla osv, vågade man sig ut och lira fotboll så var det inte ovanligt med grabbgäng som kom och det var hit med bollen horunga, fitta osv. Porten sönderslagen nästan varje helg, stora blodpölar på golvet, nerklottrat, kunde aldrig parkera cykeln ute, var den låst ordentligt sparkades den sönder istället.. Hade man vart lite tuffare själv hade man väl pallat med munkmora bättre men själv tyckte jag bara det var jobbigt, var en fröjd att flytta till bagarmossen då, där var det bilbränder och snuthelikoptrar och lite ungar i centrum som ville jiddra lite, men blev aldrig påhoppad och kände mig aldrig otrygg på samma sätt. Lång historia kort, finns många fina och trevliga ställen att bo på på värmdö, om munkmora är som på 90-talet hade jag aldrig flyttat dit med barn, men antagligen har mycket förbättrats.
Citera
2015-07-05, 18:21
  #15
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelpannan
Flytta inte någonstans nära Gustavsberg, fullt med centrumhängare och 17år gamla gangsters som kollar på dig och ser balla ut, tills då går fram och örfilar dem då de gråter och skriker efter sin mamma.
Rent allmänt så är det ett sorgligt område som kallas för "Pundarberg".

Längre ut i skärgården är det hur fint som helst!


Vart finns dessa gangsters? Jag har varit i Gustavsberg ett antal gånger men jag har aldrig sett någon individ som har den stil som gangstrar i våra sämre förorter har
Citera
2015-07-05, 18:30
  #16
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uanpire
Hur är det med grundskolor, är de bra?
Och främlingsfientligheter? Blir man utstött som utlänning i bostadsområde och i skolor där det bara är svenskar?


Jag vet ingenting om skolorna, men jag skulle nog tro att de är bra. Om du har utomeuropeiskt utseende så tror jag INTE att du skulle bli utstött enbart pga att du är utlänning. Om du är social och trevlig, är anpassad till det Svenska samhället samt har väluppfostrade barn så kommer det säkert gå bra Lycka till!
Citera
2015-07-05, 18:52
  #17
Medlem
oskichs avatar
Född och uppvuxen i Värmdö under 80-90-00-talet. Känns dock som det har blivit mer och mer som vilken stocholms-förort som helst numera - Förr var det ju verkligen "landet". Kan ha med befolkningsökningen ifrån 5 till över 40 000 att göra ;-)

Utbudet på butiker och restauranger är sjukt mkt bättre nuförtiden, än när man själv var barn - Då fick man åka in till stan så fort man skulle göra något...

Uppväxt i villa utåt Stavsnäs-hållet, och har senare bott i egen lägenhet i Gustavsberg/Lugnet efter gymnasiet. Båda ställena har varit ko-lugna :-) Visst har man kanske stött på lite "gruff" på nattbussen nån gånge, eller nått fjortisgäng på Domus-parkeringen - men jag har aldrig upplevt det som otryggt i något av områdena. Iaf inte tills jag flyttade därifrån -06, men det verkar ju bli mer och mer "stad" av Gurra nuförtiden, så det är väl mer liv och rörelse på alla dygnets tider...

Största fördelen är närheten till naturen. Bara att kuta rätt ut i löpspåret på baksidan av huset, eller cykla 5min till badplatsen...
Citera
2015-08-28, 23:48
  #18
Medlem
Beror helt på vart du kollar och vad det är du vill se. Jag har bott i Gustavsberg sen jag var 3år och jag har alltid trot att Värmdö har varit ett fint, lugnt och lyxigt område men ju mer man är ute så märker man klart och tydligt att det inte riktigt är så. Åker man ut oavsett tid på dygnet så hittar du säkert nån som vill råna dig, sälja narkotika eller redan har tagit/druckit något. Men som sagt det beror på vad och vart man är, jag "hänger" mycket i bland annat Mölnvik och Gustavsberg centrum.
Citera
2016-01-29, 03:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulladeBananen
Beror helt på vart du kollar och vad det är du vill se. Jag har bott i Gustavsberg sen jag var 3år och jag har alltid trot att Värmdö har varit ett fint, lugnt och lyxigt område men ju mer man är ute så märker man klart och tydligt att det inte riktigt är så. Åker man ut oavsett tid på dygnet så hittar du säkert nån som vill råna dig, sälja narkotika eller redan har tagit/druckit något. Men som sagt det beror på vad och vart man är, jag "hänger" mycket i bland annat Mölnvik och Gustavsberg centrum.
En utav de konstigaste texter jag läst faktiskt. Du beskriver det typ som:

Jag har hela tiden trott att Nacka är ett lyxigt område, men jag som bor i Fisksätra har nu insett att detta inte är fallet, du blir rånad. Värmdö är ett utav de "finare" områdena i Stockholm såsom Nacka, dock har båda kommunerna ett litet område som är sämre. Om du bott i Gustavsberg i hela ditt liv och trott att du är uppvuxen i ett lyxigt område bara för du bor i Värmdö kommun så måste jag säga att du är helt ute och cyklar.

Vet inte hur Fisksätra är och tror det är väldigt mycket värre än Gustavsberg men jag har väldigt bra koll på hur Gustavsberg blivit senare åren. Runt 00-talet så var det ju en svenne-förort, nu är det ju mer invandrare, men svenskar är ju väldigt dominerande fortfarande. Är ju en utav de få förorterna där svenskar ändå är väldigt mycket större än invandrarna. Av enligt egen erfarenhet så är även invandrarna som bor där väldigt väluppfostrade, "problembarnen" i Gustavsberg är nästan bara svenskarna som vill verkligen bor i de tyngre förorterna men inte har hår på pungkulorna.
Citera
2016-01-30, 11:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulladeBananen
Beror helt på vart du kollar och vad det är du vill se. Jag har bott i Gustavsberg sen jag var 3år och jag har alltid trot att Värmdö har varit ett fint, lugnt och lyxigt område men ju mer man är ute så märker man klart och tydligt att det inte riktigt är så. Åker man ut oavsett tid på dygnet så hittar du säkert nån som vill råna dig, sälja narkotika eller redan har tagit/druckit något. Men som sagt det beror på vad och vart man är, jag "hänger" mycket i bland annat Mölnvik och Gustavsberg centrum.

Här har vi uppenbarligen en person som aldrig rör sig utanför Gustavsberg centrum-området. Kan tänka mig att du är en av de som är uppväxt i Gustavsberg och hänger med alla "tuffa" i centrum.
I centrum hänger lite pundare och annat patrask, men vem tusan väljer att bo i Gustavsberg när man flyttar till Värmdö? Endast de som inte har råd att bo nån annanstans väljer det området.
Utöver den lilla klick som rör sig där så är Värmdö bland Stockholms absolut lugnaste kommuner.
Citera
2018-10-31, 21:55
  #21
Medlem
Senaste inlägget gjort för över två år sedan så bumpar tråden. Hur är Värmdö i dagens läge? Fortfarande relativt fritt från utlänningar och problem? Kan kvinnor och unga tjejer känna sig trygga?
Citera
2018-11-05, 10:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snajje
Senaste inlägget gjort för över två år sedan så bumpar tråden. Hur är Värmdö i dagens läge? Fortfarande relativt fritt från utlänningar och problem? Kan kvinnor och unga tjejer känna sig trygga?

Superlugnt i stort sett överallt, finns en del hyreshusområden och så länge som man aktar sig för de så kan man vara helt lugn. (Där är det främst a-lagare o lite lägre socialt ställda personer som bor)
Aldrig känt mig orolig.
Om du vill ha tips eller frågor så dra ett pm
Citera
2019-03-01, 10:57
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik32
Superlugnt i stort sett överallt, finns en del hyreshusområden och så länge som man aktar sig för de så kan man vara helt lugn. (Där är det främst a-lagare o lite lägre socialt ställda personer som bor)
Aldrig känt mig orolig.
Om du vill ha tips eller frågor så dra ett pm


Hejsan! Har du/någon bra koll på Mörtnäs och primärt runt blomsterlingan och Älgstigen? Är det bra områden på Värmdö? Andra tips är också uppskattade!

Tack på förhand
Citera
2019-03-01, 11:22
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhee
Hejsan! Har du/någon bra koll på Mörtnäs och primärt runt blomsterlingan och Älgstigen? Är det bra områden på Värmdö? Andra tips är också uppskattade!

Tack på förhand

Min mor bodde förut där i området, lugnt (eller nästan dött?), mestadels barnfamiljer som bor där. Det är trevligt att promenera runt där, många fina stora hus. Tror min mamma var ända invandraren i hela området.

Glömde tillägga att det byggs en massa vid blomsterslingan så det är inte så kul att bo där just nu kanske.
__________________
Senast redigerad av RobotKeso 2019-03-01 kl. 11:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback