2012-05-04, 04:31
Medlem
i detta youtubeklipp får vi se en herre iklädd bandana som påstår sig ha uppfunnit ett sätt att alstra fri energi genom att ha placerat magneter i en viss, hemlig, ordning i vad som liknar en glasstrut.

www.youtube.com/watch?v=9FxJkQ3mJ3I

är detta ren nonsens eller kan det finnas outforskade möjligheter för energiteknik byggt på orbital mekanik?
Citera
2012-05-04, 04:42
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Tihi
Han alstrar energi genom att flytta på sin egen hand. Jag hoppade i videon för jag inte orkade titta i fem minuter. Fanns det några mirakel jag missade får du gärna skriva vid vilken tid de dyker upp.
Citera
2012-05-04, 04:49
Medlem
Finans.killens avatar
Har inte kollat videon men lovar att den är fejk.
Citera
2012-05-04, 04:56
Medlem
hehe.. tack för era upplysande svar.
inga mirakel spektakel. bara en tillsynes snabbt accelererande rotation på den nedre magneten. han påstår sig ha skurit magneter i en viss form som främjar rotationen.
men visst, detta luktar troll.
Citera
2012-05-04, 05:15
Medlem
Haajibs avatar
visst är han ett troll
Citera
2012-05-04, 05:35
Medlem
ok, utveckla gärna.
hitills ligger detta trolls teknikaliska vokabulär en hästlängd före ert sammanräknat.
Citera
2012-05-04, 05:40
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
ok, utveckla gärna.
hitills ligger detta trolls teknikaliska vokabulär en hästlängd före ert sammanräknat.
Vad finns det att utveckla? Han överför kinetisk energi till den undre genom att han flyttar den övre magneten som troligtvis repellerar den undre. I så fall är det potentiell energi (som han tillför genom handkraft) som övergår till kinetisk energi.
Citera
2012-05-04, 05:52
Medlem
AudioPhilippes avatar
Det är väl fastslaget att man i ett slutet system inte kan få ut mer energi än man tillsätter? I bästa fall får man tillbaka en stor procent av den tillförda energin. Men då energi inte skapas ur intet enligt rådande fysiklagar, så kommer dylika påhitt behöva en extra dos energi för att inte stanna efter en viss tid. Det närmsta jag kan tänka mig är att putta iväg en kropp i vakuum, där den i teorin borde fortsätta i samma hastighet i all evighet. Dock så kommer den säkert att påverkas av gravitation och tillslut smacka ner i ett träsk på planeten Kepler 217-P. Hilton... Försöker man dessutom att utvinna sagda kropps rörelseenergi så kommer den däremot att parkera mitt i rymden å sura när man utvunnit lika mkt som det krävdes för att putta iväg den. Att använda magneter i en "perpetuum mobile" är nog till för att det är svårare att "överskåda/genomskåda" för den som ska tro på maskinen, (en potentiell investerare eller uppfinnaren själv) än ett rent mekaniskt system. Sen så känns d ju lite som att man kan upphäva både gravitation och friktion när man lattjar med magneter. En bil med en stålplåt på kylaren och en fet magnet fäst på en pinne från taket på lagom avstånd framför plåten funkar dock!
Citera
2012-05-04, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Vad finns det att utveckla? Han överför kinetisk energi till den undre genom att han flyttar den övre magneten som troligtvis repellerar den undre. I så fall är det potentiell energi (som han tillför genom handkraft) som övergår till kinetisk energi.

3:20 in i klippet ser det inte ut som repellering. sen från vad jag kan se så kan hans handrörelser lika gärna vara eftergivande rörelser för magnetfältet.
Citera
2012-05-04, 05:58
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
3:20 in i klippet ser det inte ut som repellering. sen från vad jag kan se så kan hans handrörelser lika gärna vara eftergivande rörelser för magnetfältet.
Nej, där hade jag fel, snarare attraherar. Han tillför fortfarande energi med sina handrörelser.
Citera
2012-05-04, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Nej, där hade jag fel, snarare attraherar. Han tillför fortfarande energi med sina handrörelser.
4:20 in i klippet så visar han vad som händer om han tillför kinetisk energi med handrörelser.
Citera
2012-05-04, 06:19
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
4:20 in i klippet så visar han vad som händer om han tillför kinetisk energi med handrörelser.
Nej, han gör större rörelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in