2005-02-22, 23:20
Medlem
fnuskes avatar
Black Sabbath!

http://www.theodoregray.com/Periodic.../index.s7.html

Citat:
Which is the most dense element, osmium or iridium? That honor has changed hands a couple of times over the years. How, you might ask? Because measuring the density of a pure element isn't nearly as straightforward as you might think. For one thing, it can be different for different crystalline forms (allotropes) of the same element. For example, diamond is much denser than graphite: Which is the true density of carbon? Both. In the case of metals, it may be impossible to grow single crystals, so you're measuring the density of a polycrystalline mixture, and the density may depend on details of how the material cooled. Minute impurities can also have a big impact on the density.

So, as measurements and purities were refined over the years, the current best values of osmium and iridium kept changing, and that's how they traded places as most dense of all. I solved this dilemma by only having room to engrave three decimals places of the density, and to three decimal places their density is identical, so I didn't have to pick sides.
Citera
2005-02-23, 00:46
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Dyrt som satan r det ocks. Anvnds till bl.a. sprutspetsar p kanyler och kulan i kulspetspennor.

Tillhr delmetallerna, tillsammans med guld, silver, rodium, platina, palladium och nn mer, minns inte vilken. Osmium r inte speciellt snyggt heller, i motsats till palladium (smycken, katalysatorer, deglar, svindyra dentaljobb, legeras med platina) och rodium (pltering av silversmycken, reflektormaterial till strlkastare, kanonblankt).
Vet du vad det kostar? Skulle vara kul att ha en liten bit hemma.
Citera
2005-02-23, 00:55
Medlem
Jo.. tungt var det. Skulle vara roligt att lasta tex en 2dl tetra med osmium som d skulle vga 4,4kg!

Kpte Vismuthoxid en gng, 50g, det var inte mycket i den burken (trots att det r Vi(II3)O)! Iof inte nra osmium men nd.
Citera
2005-02-23, 01:28
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celerity
Av dom metaller som...

... finns i naturen (icke radioaktiva): Vismut (Bi), atomnummer 83 och atomvikt 208,980. Annars skulle jag tippa p Neptunium (Np), vikt 237,048.

... r framstllda syntetiskt: Meitnerium (Mt), atomnummer 109 och atomvikt 268 (r radioaktivt).

Det finns sjlvklart andra, mer oknda metaller som inte har ngot namn n och som man har framstllt p syntetiskt vis (de flesta 109+). Man br notera att grundmnen som kommer efter Vismut r mycket ostabila, och pga deras hga antal protoner faller dom snabbt snder till mindre grundmnen.

Arrrrrrr!

Atomvikten blir hgre allt eftersom atomnumret stiger, men med tyngsta metall menas den med hgst densitet.
Citera
2005-02-23, 09:12
Medlem
r inte plutonium rtt tungt?
Citera
2005-02-23, 12:14
Medlem
Jomazis avatar
Och HUR svrt r det att sl upp? Skrpning.
Citera
2005-02-23, 16:52
Medlem
Jag har inte dagspriser p metaller.

Det finns en metallbrs i London, har jag fr mig.

delmetaller heter s eftersom de ytterst ogrna bildar freningar med andra mnen, drfr gr man exempelvis deglar av en Pt-Pd legering (Pt - Ir?).

Frmodligen finns det dyrare och odlare metaller att handla med...Plutonium kostar en slant.
Citera
2005-03-08, 14:33
Medlem
tjoffemans avatar
Citat:
Dyrt som satan r det ocks. Anvnds till bl.a. sprutspetsar p kanyler och kulan i kulspetspennor.

Tillhr delmetallerna, tillsammans med guld, silver, rodium, platina, palladium och nn mer, minns inte vilken. Osmium r inte speciellt snyggt heller, i motsats till palladium (smycken, katalysatorer, deglar, svindyra dentaljobb, legeras med platina) och rodium (pltering av silversmycken, reflektormaterial till strlkastare, kanonblankt).

Hur kommer det sig att silver, som r en delmetall reagerar med luften och mste putsas. Silver och platina gr ju inte det. Eller r silver inte en delmetall ?????
Citera
2005-03-08, 18:25
Medlem
Jomazis avatar
Beteckningen "delmetall" r ganska missvisande rent kemiskt. Silver angrips inte av vare sig ren luft eller vatten, men den reagerar med luftburna froreningar och blir svart.
Citera
2005-06-20, 11:03
Medlem
Kpa osmium

Citat:

Om man vill kpa Os ska man INTE kpa det som kemikalie, ty d fr man ngot svart skitigt pulver, knappast vad man villl ha.

Os i solid kompakt form, smlt frn pulvret i en bgsmltningsugn, finns att kpa hr:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...sPageName=WD1V
Observera dock att frakten i detta fall r dyr!

Och hr:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...84410&tc=photo
Ofta har han engramsklumpar fr ca 70 dollar, frakt tillkommer

Se ven:
http://www.smart-elements.com/?eleme...af616574be0b9b
Citera
2005-06-20, 22:49
Medlem
Citat:
Frmodligen finns det dyrare och odlare metaller att handla med...Plutonium kostar en slant.

Ehh...
ven om jag har samlat p mig synnerligen ovanliga grundmnen och kemikalier, s fr det sannerligen finnas en grns. Och den har definitivt passerats med plutonium!

Tnk p att Pu inte bara r radioaktivt! Pu 239 (och ngra Pu-isotoper till) r klyvbara, och om total massa i en klump verstiger den kritiska massan, brjar en skenande kedjereaktion. Visserligen smller inte elndet som en atombomb (r i sjlva verket svrt att stadkomma) men man fr en s.k. criticality excursion. Det innebr som sagt en skenande kedjereaktion, det produceras enorma mngder gamma- och neutronstrlning samt vrme p kort tid, metallen smlter, rinner ut och brnner snder allt i sin vg, strlningen ddar allt levande i sin vg.

Det r ungefr det som sker i de s fruktade hrdsmltorna i fissionsreaktorer. Vilket intrffade i Tjernobyl. Det exploderade visserligen, men inte pga fissionsreaktionen utan av uppbyggt gastryck vid hrdsmltan. D gav det sig p de svagaste punkterna, och allt kastades ivg. Reaktorns innehll spreds sedan ver gigantiska ytor.

Man r nog helt fel p det om man som kemist vill ha tag i plutonium. Det r farligt nog med de vanliga kemikalierna.
Citera
2005-06-20, 23:03
Medlem
Jomazis avatar
Men den kritiska massan Pu r p 6kg s den risken r vl inte vidare stor om du nu mot all frmodan skulle f tag i en liten klump...

Tnk att ga plutonium! Vilka maktknslor! Det blir nog tyvrr ganska svrt att bygga en bridreaktor hermmavid. Nr jag var liten lindade jag in en fltspatkristall i blyfolie d jag var rdd fr radioaktiviteten ifrn en liten radiohalo..... Eller tminstone trodde jag att det var en radiohalo!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in