Citat:
Ursprungligen postat av moriax
Ursäkta om jag är trög nu, men när jag hittar tändspolen i bildelsbasen så har någon kladdat dit 27488 med vit penna. Troligtvis den som demonterat grejen. Men hur hjälper det mig när jag besöker Elantran som står på skroten. Där är det ju jag som river ut tändspolen, och då har ju ingen kladdat samma nummer om det inte redan är fabriksstansat i plasten typ. Allt jag kan göra är att stå och vrida och vända på den och anta att det är samma för att dom ser lika dana ut.
Det skroten skrivit själva har ju såklart inget med numret på delen att göra, förutom deras egna lagernummer då förstås.
Tar du och tittar på t.ex.
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/122/bil/lgnr/528632_2.jpg&width=&height= så ser du att numret är 273026600.
Tar du t.ex. detta nummer och klistrar in i sökrutan på bildelsbasen så kommer alla delar med det numret upp oavsett bilmärke/modell.
Men nu är det ju inte säkert att detta nummer är det du ska ha, ingen här vet ju vad det är för typ av motor och årsmodell fortfarande.
Så du får leta rätt på en tändspole du vet är likadan som sitter i den bil. Sedan får du kolla om skroten skrivit upp något nummer på denna. Alltså inte med någon penna utan en original klisterlapp där det står lite olika saker. Detta gör du på bildelsbasen.se eller laga.se.
Sedan kan du skriva upp detta nummer och ta med dig till skroten och kolla om det är samma.
Lycka till.