2012-05-02, 21:59
Medlem
Hai!

Nu skall vi styra en motor med hjälp av en PIC-processor dess PWM funktion.

Problemet jag fastnat på nu, är resistorerna.. vad är deras funktion och vad som bestämmer dess minimala resistans etc?

Bifogar en fil och folk som har ens den minsta aning och lite tid nu ikväll får gärna komma med lite tips och synpunkter. :] Bilden är ihopkastad i paint, så hata inte för mycket!

http://i.imgur.com/l7qju.jpg

Tack på förhand!
Citera
2012-05-02, 22:34
Medlem
sommarlovs avatar
De framför opto-kopplare begränsar strömmen genom den inbyggda lysdioden.
Den framför transistorn begränsar bas-strömen genom transistorn.

Konstig koppling, tycker den borde fungera även utan R2, R5 och R7!
Citera
2012-05-02, 22:51
Medlem
Mjoo, lite så funderar jag också, men hur vet man den minimala resistansen?

Jag är också lite fundersam över kopplingen och att jag är ganska ny på detta bidrar ju inte till något positivt. ^^ Ser inte riktigt varför man både parallell- och seriekopplar resistorerna..

Tack för svar iallafall! :]
Citera
2012-05-02, 23:40
Medlem
R1 och R4 begränsar strömmen genom optokopplarnas lysdioder till några milliampere.

R2 och R5 brukar man klara sig utan, alternativt är dessa på 10 k eller mer.

R3 säkerställer låg nivå in till PIC:en då den första optokopplaren inte är tänd.

R6 begränsar basströmmen in till transistorn och R7 ser till att spänningsnivån på transistorns bas inte blir för hög. För lägre spänningar kan man kan skita i R7 för "hemmapul", men för att garantera att transistorn verkligen stryps så brukar man se till att ha R7. Detta gäller speciellt för MOSFET eller IGBT då dessa i princip inte läcker ut någon ström via dess Gatepinne och därmed kan öppna av misstag.

Beroende på din applikation så skulle du kunna skippa den andra optokopplaren och i stället koppla R6 direkt till processorn. Till transistorn som skall styra motorströmmen skulle jag valt en N-kanals MOSFET (minst 35-40 Volts Vds-spec) eftersom de ofta går lite kallare än bipolära transistorer. Om du kör med bipolärt så bör du nog välja en NPN Darlington, med dess högre strömförstärkning, för att orka med motorströmmen.

Eftersom du inte kör med någon form av drivkrets mellan processorn och transistorn, så är det nog att rekommendera att du begränsar PWM:ens switchfrekvens till någon kilohertz eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in