2012-05-02, 21:39
Medlem
Jag har på senaste tiden märkt att min internetanslutning varit otroligt seg och nu när jag tänkt gå in på mitt nätverk genom "192.168.1.1" i webbläsaren, ange mina inloggningsuppgifter så får jag upp något i liknande med "Sorry, 192.168.1.2 is managing this device! Så står det ".....hijack..." i adressfältet.

Vad ska jag göra nu?
Citera
2012-05-02, 21:43
Medlem
EckiEckis avatar
Återställ din "router" till fabriksinställningarna och använd starkare nycklar/lösenord denna gång.

Använd inte WEP, utan håll dig till WPA2-PSK och använd en lång slumpad nyckel.
Citera
2012-05-02, 21:44
Medlem
asdf.s avatar
Använd reset knappen på din router för att återställa till standard inloggning. Därefter byter du bara lösenordet så är det löst.
Citera
2012-05-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Återställ din "router" till fabriksinställningarna och använd starkare nycklar/lösenord denna gång.

Använd inte WEP, utan håll dig till WPA2-PSK och använd en lång slumpad nyckel.
Grejen är den att min närmsta granne bor runt 2-300 meter ifrån mig så det kan ju inte vara någon i närheten...
Citat:
Ursprungligen postat av asdf.
Använd reset knappen på din router för att återställa till standard inloggning. Därefter byter du bara lösenordet så är det löst.
Är detta verkligen allt man behöver göra? Bör jag ändra mina lösenord på sajter jag är medlem på?

Hur undviker man att inte bli "hijacked"?
Citera
2012-05-02, 21:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
Hur undviker man att inte bli "hijacked"?

Som jag skrev i mitt första svar: "Använd inte WEP, utan håll dig till WPA2-PSK och använd en lång slumpad nyckel. "
Citera
2012-05-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Som jag skrev i mitt första svar: "Använd inte WEP, utan håll dig till WPA2-PSK och använd en lång slumpad nyckel. "
Men är det verkligen nödvändigt när ens närmsta granne är så långt borta ifrån en?
Citera
2012-05-02, 21:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men är det verkligen nödvändigt när ens närmsta granne är så långt borta ifrån en?

Få se... Någon som du inte vet vem det är är ansluten till ditt nätverk och inloggad på din utrustning, och du undrar om det är nödvändigt?
Citera
2012-05-02, 21:58
Medlem
asdf.s avatar
Citat:
Grejen är den att min närmsta granne bor runt 2-300 meter ifrån mig så det kan ju inte vara någon i närheten...

Det vore otroligt att din granne då fått in ditt nätverk hos sig, enda återstående alternativet är att din dator har blivit hackad. Antingen genom ett virus eller att du har gett någon fjärrstyrning över din dator någon gång.

Scanna datorn med ett bra antivirus program, byt därefter alla dina lösenord.
Citera
2012-05-02, 22:05
Medlem
Xas avatar
Tror snarare att det är så att du redan hade en aktiv session med routern och försökte starta en ny. Därför får du det meddelandet och det är du som är 192.168.1.2
Citera
2012-05-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xa
Tror snarare att det är så att du redan hade en aktiv session med routern och försökte starta en ny. Därför får du det meddelandet och det är du som är 192.168.1.2
Fast det stod ju "hijack" i adressfältet? Hur som helst går internet snabbare nu när jag återställt allting så borde väl vara någon som faktiskt kommit in?
Citera
2012-05-02, 22:42
Medlem
Kygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xa

Detta var det första jag tänkte på också. Kom du in någon gång överhuvudtaget?
Det kan inte vara någon annan som bor i huset som kanske håller på med till exempel torrents och öppnar portar eller dylikt?
Citera
2012-05-03, 11:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Fast det stod ju "hijack" i adressfältet? Hur som helst går internet snabbare nu när jag återställt allting så borde väl vara någon som faktiskt kommit in?

Det finns antenner som gör att man kan nå flera kilometer. Kolla på grannens hus om det sitter en konstig antenn riktad mot ditt hus.

http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=22981
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in