2012-05-02, 20:24
Medlem
Hejsan,

Jag ska göra en LED-kub. Som den här:
http://www.youtube.com/watch?v=yst4eL0-Eco

Jag ska använda en Arduino Uno:
http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno

och dessa LEDs:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/led-hogintensiva/lysdiod-5mm-bla-p90585

Problemet är att jag inte riktigt fattar hur det blir med resistorerna och så. Varje led ska ta 20mA och 2.8-3.3V. Arduinons pins ger 40mA och 5V. Hur gör jag så att det blir rätt spänning till LEDsen?

Det enda jag kan komma på är U=RI. För att minska strömmen kan jag alltså lägga till motstånd för att få lägre ström. Men då är det fortfarande 5V...GRAH

Kan någon förklara?
Citera
2012-05-02, 20:48
Medlem
Lysdioderna har ett spann i framspänningsfall mellan 2,8 och 3,4 Volt, vilket gör att vi måste räkna med 2,8 Volt för att inte överskrida maxströmmen. Det går ofta att pulsa betydligt mer ström under kortare tid, millisekunder, men vi tar denna uträkningen för konstant inkoppling. 2,8 Volt och 20 mA ger med Ohms lag 2800mV/20mA = 140 ohm. Närmsta standardvärde är 150 ohm.

Du får 5 Volt över den seriekopplade kombinationen av LED och resistor, men så länge som strömmen är runt några milliampere så håller lysdioden ganska konstant spänning över sig. Resterande spänning, dvs 5 V - Vled hamnar över resistorn.

Kolla lite på länken till instructables från Youtubeklippet. Där finns nog en del tips om hur du skall klara av multiplexningen av 64 lysdioder med Arduinons 20 pinnar. Antagligen får du styra ett lager i taget och välja vilket lager med transistorer.
Citera
2012-05-02, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Lysdioderna har ett spann i framspänningsfall mellan 2,8 och 3,4 Volt, vilket gör att vi måste räkna med 2,8 Volt för att inte överskrida maxströmmen. Det går ofta att pulsa betydligt mer ström under kortare tid, millisekunder, men vi tar denna uträkningen för konstant inkoppling. 2,8 Volt och 20 mA ger med Ohms lag 2800mV/20mA = 140 ohm. Närmsta standardvärde är 150 ohm.

Du får 5 Volt över den seriekopplade kombinationen av LED och resistor, men så länge som strömmen är runt några milliampere så håller lysdioden ganska konstant spänning över sig. Resterande spänning, dvs 5 V - Vled hamnar över resistorn.

Kolla lite på länken till instructables från Youtubeklippet. Där finns nog en del tips om hur du skall klara av multiplexningen av 64 lysdioder med Arduinons 20 pinnar. Antagligen får du styra ett lager i taget och välja vilket lager med transistorer.

Ok, men alltså där du räknade med Ohms lag så räknade du ju med 2.8 V? Jag har ju 5V från pinsen :S

edit: Går man in här och skriver in 5V,2.8,20mA,1st så får man att det ska vara 120ohm

edit2: Det är den här tutorialen jag tittar på:
http://www.instructables.com/id/The-4x4x4-LED-cube-Arduino/
Senast redigerad av Opfff 2012-05-02 kl. 21:31.
Citera
2012-05-02, 22:15
Medlem
Fel av mig, jag borde ha räknat med 5 V - 2,8 V, dvs 2,2 V. Det skall ligga 2,2 Volt över resistorn då strömmen genom den är 20 mA. 2200 mV / 20 mA = 110 ohm. 120 ohm är närmast uppåt.

För att börja labba och testa så är det bra om man begränsat hårdvaran så att inget brinner om mjukvaran har någon bugg. När du sedan känner att mjukvaran är stabil och funkar så kan du fundera på om du behöver skruva upp ljusstyrkan pga multiplexningen. Då är det läge att börja sänka serieresistansen till kanske 68 eller 82 ohm.
Citera
2012-05-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Fel av mig, jag borde ha räknat med 5 V - 2,8 V, dvs 2,2 V. Det skall ligga 2,2 Volt över resistorn då strömmen genom den är 20 mA. 2200 mV / 20 mA = 110 ohm. 120 ohm är närmast uppåt.

För att börja labba och testa så är det bra om man begränsat hårdvaran så att inget brinner om mjukvaran har någon bugg. När du sedan känner att mjukvaran är stabil och funkar så kan du fundera på om du behöver skruva upp ljusstyrkan pga multiplexningen. Då är det läge att börja sänka serieresistansen till kanske 68 eller 82 ohm.

Juste, det där med potentialvandring :P Kanske borde kunna det här med tanke på att jag har prov i fysik b om en vecka

jag kopplar nog inte i serie utan kör POV så att bara en lyser vid ett enda tillfälle

Tack för hjälpen!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in