2012-05-02, 18:31
Medlem
Hej Flashbackers!

Har i några dagar gått och funderat på hur bra det egentligen är att skänka kläder. Som ni alla säkert vet kan man alltså skänka kläder genom att lägga dem i speciella containrar tillhörande olika organisationer. Dessa organisationer väljer antingen att sälja dem som second hand eller skicka kläderna till länder där behovet är större.

Jag har nu hört flera olika personer utan någon anknytning till varandra påstå att det inte är bra att skicka kläder till fattiga länder, allt som oftast placerade i Afrika. Detta då de klädfabriker som finns i landet på så sätt konkurreras ut och går i konken. Vilket således leder till att fler går utan arbete och lever ett än mer odrägligt liv. Utvecklingen av samhället stannar av än mer.

Kanske lite hårddraget, eller?
Är det moraliskt riktigt att skänka kläder och andra föremål som stannar något annat lands utveckling?
Är det överhuvudtaget sant att detta pågår?
Brukar Ni skänka kläder till valgörenhet?
Citera
2012-05-02, 18:35
Medlem
Jag brukar skänka kläder, om än inte så ofta då jag helt enkelt inte har nån större omsättning på kläder.
Har dock hört samma sak, och något kan det nog ligga i det, jag har dock rent spontant svårt att se att det skulle skeppas kläder i tillräckligt stor utsträckning för att det skulle vara ett så stort problem, även om det givetvis bör påverka i någon grad.

Det känns dock som att det mesta går till försäljning, eller iaf väldigt mycket, någon som har lite insyn här och har ett hum om fördelningen?
Citera
2012-05-02, 19:14
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Jag vill tipsa om att skänka kläder till second hand-butiker.
Citera
2012-05-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren

Precis. Då får de ju pengar som de kan lägga på andra saker.
Citera
2012-05-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsbokaren
Är det verkligen rätt då? Att ett sådant företag som Myrorna ex tjänar enorma mängder pengar på folks givmildhet?
Citera
2012-05-02, 19:51
Medlem
Bircks avatar
Den inhemska klädproduktionen i länderna där dessa kläder hamnar har större problem än konkurrens från västerländska "gratiskläder". Ofta är företagsklimatet i dessa länder mer eller mindre omöjligt då det saknas infrastruktur och en statsapparat som kan garantera respekten för egendom och dylikt. Vidare sysselsätter handeln med kläderna en hel del människor så helt utan positiv effekt på det lokala näringslivet är det ju inte. Skänk kläderna.

Citat:
Ursprungligen postat av turbodjur
Är det verkligen rätt då? Att ett sådant företag som Myrorna ex tjänar enorma mängder pengar på folks givmildhet?

Myrornas överskott slussas in i Frälsningsarmén och deras välgörenhetsverksamhet, sannolikt bra mycket effektivare än t.ex. Röda Korset.
Citera
2012-05-07, 02:08
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Är det moraliskt riktigt att skänka kläder och andra föremål som stannar något annat lands utveckling?
I och med att vi överkonsumerar så brutalt mycket i västvärlden tycker jag det är okej att ta till alla medel som finns att tillgå för att minska både produktion och konsumtion. Sedan är det såklart aldrig okej med profit men det är knappast någonting privatpersoner kan stoppa genom att låta bli att skänka kläder. Som det är nu prioriteras miljöfrågor bort alldeles för mycket och folk måste helt enkelt inse att det inte är hållbart att leva på det sättet vi gör i dagsläget. Vi vet att vårt nuvarande leverne i rasande fart förstör jorden och då går det inte alltid att låtsas som om ingenting, vi måste börja ta ansvar.

Citat:
Brukar Ni skänka kläder till valgörenhet?
Nja, till second hand-affärer. Vet dock inte om de skickar vidare kläderna de inte får sålda eller inte. Oavsett så ser jag hellre att de skänker kläderna än slänger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in