2012-05-02, 05:16
Medlem
m11080s avatar
Hur jag än söker blir jag inte klok på detta!

Håller på med 2 släktingar att tömma ett 2 vånings radhus i Stockholmsområdet
efter nära anhörigs bortgång.

Känns som det är mycket som helst att gå igenom och ta reda på och vi vet inte riktigt vart vi ska göra av allt. När jag försöker söka på Internet på företag som köper dödsbon så verkar de mest vara inriktade på antikviteter och vad jag kan bedömma är det inte så mycket antikviteter att tala om utan mest vardagsprylar. Kan någon ge något tips på vart jag kan vända mig?
Citera
2012-05-02, 05:47
Medlem
Någon auktionsfirma kan säkert komma och hämta det mesta om det är i okej skick.
Citera
2012-05-02, 06:34
Medlem
m11080s avatar
Någon mer som har något tips?
Citera
2012-05-02, 06:43
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Någon mer som har något tips?

Tycker det finns hur många firmor som helst om man googlar på exempelvis "vi köper dödsbon". Passar inga av dom?
Citera
2012-05-02, 07:20
Moderator
v50s avatar
Vill ni få ihop pengar på ägodelarna så brukar det finnas företag / personer som köper upp hela bohag, kolla i era lokala dagstidningar / annonsblad efter sådana annonser alternativt gå och fråga de second handbutiker som finns i er närhet om de är intresserade.

Alternativt så kan ni dra ihop en loppmarknad och ha utförsäljning själv under en eller flera dagar, då får ni annonsera i någon lämplig tidning eller hänga upp flygblad på strategiska ställen. En annan variant som dock tar längre tid är att lägga upp annonser på blocket alternativt tradera och sälja av prylarna där.

Vill ni bara bli av med prylarna utan att nödvändigtvis få ersättning för det så kan ni ringa typ röda korset, myrorna alternativt en lokal återvinningsmarknad eller liknande som kan hämta sakerna från bostaden alternativt så hyr ni en eller flera containers om ni inte har tillgång till bil och släp så ni själv kan köra det till soptippen.
Citera
2012-05-02, 14:08
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Tycker det finns hur många firmor som helst om man googlar på exempelvis "vi köper dödsbon". Passar inga av dom?

De brukar annonsera i tidningen också, tycker att det är ett par såna annonser varje vecka i lokaltidningen bland annat. Jag tycker inte att det brukar vara bara antikviteter heller utan de verkar vilja köpa allt...
Citera
2012-05-04, 10:36
Medlem
Running_mans avatar
Ha hustömningsloppis på plats eller så skänker ni allt till något företag som v50 skrev här ovan...
Citera
2012-05-05, 03:19
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Hur jag än söker blir jag inte klok på detta!

Håller på med 2 släktingar att tömma ett 2 vånings radhus i Stockholmsområdet
efter nära anhörigs bortgång.

Känns som det är mycket som helst att gå igenom och ta reda på och vi vet inte riktigt vart vi ska göra av allt. När jag försöker söka på Internet på företag som köper dödsbon så verkar de mest vara inriktade på antikviteter och vad jag kan bedömma är det inte så mycket antikviteter att tala om utan mest vardagsprylar. Kan någon ge något tips på vart jag kan vända mig?

Det finns olika kategorier av firmor/personer:

- De som köper antikt/äldre dödsbon. Vissa är ganska oseriösa och bara på jakt efter fynd som de får gratis/billigt.

- De som köper upp för att sälja på loppmarknader. Dessa brukar också kunna utföra ordentlig flyttstädning.

- Ideella organisationer. De hämtar allt gratis och sorterar/slänger/säljer.

Kontrollera först med det försäkringsbolag som har hemförsäkringen om det finns någon form av antikviteter eller dyl som är listade i försäkringen. De saker som finns med där bör man sälja separat.

Tavlor har ofta ett visst värde så de kan man spara och värdera noggrannare senare.
Citera
2012-05-05, 04:46
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns olika kategorier av firmor/personer:

- De som köper antikt/äldre dödsbon. Vissa är ganska oseriösa och bara på jakt efter fynd som de får gratis/billigt.

- De som köper upp för att sälja på loppmarknader. Dessa brukar också kunna utföra ordentlig flyttstädning.

- Ideella organisationer. De hämtar allt gratis och sorterar/slänger/säljer.

Kontrollera först med det försäkringsbolag som har hemförsäkringen om det finns någon form av antikviteter eller dyl som är listade i försäkringen. De saker som finns med där bör man sälja separat.

Tavlor har ofta ett visst värde så de kan man spara och värdera noggrannare senare.

Har du något tips på ett sådant företag i Stockholmsområdet som köper upp för loppmarknader?
Citera
2012-05-05, 06:50
Medlem
b.marleys avatar
Blocket,tradera.. Sälj billigt, så går det fort att bli av med grejerna.

Och ett tips, skaffa en bra boupptäckare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in