Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
En del här har efterfrågat information, under flera månader. Mamman har gått ut offentligt i TV och social media, bl a tiggde hon pengar till begravningen. Kontonumret med uppmaning att skänka pengar står fortfarande kvar. När man agerar så, och samtidigt ger en förvriden bild av verkligheten, som här där hon utelämnar all form av fakta
http://www.peace.se/blogg/2011/04/in...-och-socialen/, bör man tåla att granskas.
Tänk om det hade varit Donias syster som måste bukopereras istället. Då var hon gömd utomlands och utom all kontroll/lvu. Systern
var till och med lvu:ad men mamman förde henne ur landet (dvs gjorde sig skyldig till egenmäktighet med barn). Ett lotteri alltså.
Donias egna ord om hur sviken och övergiven hon kände sig av mamman och sin syster kommer att sitta kvar länge. Hon fick inte veta var de var, hon kunde inte kontakta dem i nödfall. Under 5-6 år, under hela tonåren. Mamman var rädd att Donia skulle berätta det för socialtjänsten så att systern söktes och hittades. I media hävdar mamman att socialtjänsten splittrade systrarna. Vad jag förstår var de placerade på samma hem, innan mamman förde bort den ena.
Sedan ska naturligtvis dödsfallet granskas. Har någon påstått något annat? Men det är naivt att ta all information mamman lämnar som fakta, och att tro sig kunna fastslå vem som har gjort rätt respektive fel enbart utifrån vilken av systrarna som är i livet idag. Och tro att allt syns utanpå barn/unga. Hur funkar det med god man, vad täcker det? Ang. vårdnadshavare och rätt till tillgång till dotterns sjukjournaler, som har diskuterats. God man rör ekonomi, vet jag.
Nej, jag förstår vad du menar! Eftersom detta i mångt och mycket har handlat om Donnas LVU är det bra att ta reda på sanningen.
Det verkar finnas två bestämda åsikter bland debattörer, antingen är den biologiska föräldern med automatik en bra förälder, den andra sidan tycker att oftast/alltid när ett barn LVU:as så finns det en anledning till det!
Jag tycker det verkar finnas barn som far väldigt illa i sina biologiska hem, man tar all hänsyn till föräldern och skiter i barnen.
Det är bra att sanningen kommer fram, då det verkade som mamman berövats sina barn utan anledning, det lät konstigt även för mig, så visst är det bra att någon tittar på bakgrunden.
Sedan det med Jehovas Vittne, i Sverige har vi liksom de flesta demokratiska länder religionsfrihet. Här har vi lyckats (på ett bra sätt, tycker jag) att temporärt överta vårdnaden om ett barn behöver blod i samband med operation eller olycka. Hur det är i andra länder t ex Spanien vågar jag inte uttala mig om.
Det som är det hemska i denna händelsen är att om Donna inte hade det bekymmersfritt innan, så hamnar hon hos en fosterfamilj som låter henne ligga sjuk vecka efter vecka. När soc tar över vårdnaden av barnet och låter Attendo placera henne hos denna familj som verkar fullständigt likgiltig över hennes mående är förfärligt! Skulle inte du söka akut hjälp om det var någon i din närhet? Det tror jag du skulle! Det var deras plikt och ansvar att Donia hade det bra i familjen.
Hade detta skett i en vanlig biofamilj skulle soc kopplas in och utredning om vanvård och försummelse skulle inledas. Med största sannolikhet skulle föräldrarna förklaras som icke lämpliga vårdnadshavare och antingen skulle barnen placeras i fosterhem eller så skulle de få regelbundna besök av socialdamer som tittade till familjen.
Nu drog ju Donia dubbla nitlotter, först den biologiska familjen och sedan fosterfamiljen...det kunde inte gå värre än det gjorde!
Sedan tycker jag det är bra att inte en part får stå oemotsagd, för ibland verkar det i debatten som soc plockar barn från bioföräldrar på pin kiv, fast vi vet hur många barn det är som lever i svåra missbruksfamiljer/psykiskt sjuka familjer eller familjer där grovt våld pågår.
Så bakgrunden till LVU:et i detta fall är viktigt då vi endast hört en version!
Förresten vad levde mamman på i Spanien och varför har hon god man?